Ni som haft borelia ???
Min dotter fick ett fästingbett för 1½ vecka sen, det blev inget rött efteråt, men nu är det en liten röd prick, börjar det så?
Min dotter fick ett fästingbett för 1½ vecka sen, det blev inget rött efteråt, men nu är det en liten röd prick, börjar det så?
Har pricken varit där hela tiden efter bettet?
Jag fick åxå en prick efter bettet,men inget mera.
Det "ska" ju vara större än en 5krona säger en del om det ska vara borrelia...vet inte....
Men att man får en röd prick efter bettet betyder inte att man fått borrelia.
Camilla
Nej efter bettet försvann pricken sen kom den tillbaka, jag får se om pricken börjar växa mer då ringer jag till vårdcetralen
det "ska" se mer ut som en ring vad jag vet, men sonen såg vi aldrig något på innan han fick behandlas för borrelia..
Vad var det för symtom på honom då Rebecca?
Enl min läkare behövde det inte vara någon ring, men den ska vara röd o stor,
Min man fick borrelia för några år sedan. Runt bettet (den lilla "pricken) blev det en rund ring som blev större och större, efter 1-2 veckor var ringen kanske 20-30 cm i diameter (alltså jättestor och växte och växte).
En liten prick fick min dotter nu efter ett fästingbett men det röda försvann på ngn dag/några dagar så där blev jag inte orolig för borrelia. Däremot som sagt om det blir en ring som växer KAN det vara borrelia och man bör visa det för en läkare särskilt om man samtidigt får feber. En penicillinkur botar mot ev borrelia. (Men det låter inte alls som om du behöver vara orolig för att din dotter fått det, utan bara som ett litet märke efter bettet, säkert kommer det att blekna och försvinna inom några dagar!)
Usch, fästingar är läbbiga, min dotter fick sin första i ÖGONLOCKET när hon var kanske bara sex månader gammal, jättejobbigt att ta ut den och för henne förstås!
Vi är också vaccinerade hela familjen mot TBE sedan flera år tillbaka, vi har mycket fästingar där vi bor!
Min dotter hade borrelia precis innan hon fyllde tre år. Vi såg aldrig fästingen just på det stället där ringen uppenbarade sig på skinkan (sen fick vi höra av en läkare att ringar kan uppkomma på helt andra ställen av kroppen, men sen sa en annan lökare att det kan de inte alls... nåja), men hon hade haft en fästing i hårbotten och en på bröstet. Bettet på skinkan där ringen uppkom såg förs ut som ett litet myggbett, sedan växte ringen som en rodnad md tydlig kant runtom. När den var stor som en femkrona misstänkte vi borrelia ock fick komma in till vårdcentralen där dottern fick penecillin. Hon hde inga andra symptom.
Man behöver inte alls få utslag eller röd ring osv osv.....
BORRELIA kan man ha fast man inte ens har en aning om det.
Så hände det med mig.
Bara gå o kolla o ta prov.
Lycka till
Endel får ingen ring alls och andra får en stor, det är olika. Misstänker man borrelia så ska man kolla upp det oavsett om det syns eller inte.
Jag har haft borrelia en gång och min "ring" var ca 25 cm i diameter, upphöjd, varm och knallröd. Kom under en dag, på kvällen när jag klädde av mig var den där!