• IntravenösFylletös

När är mjölken "nykter"

Givetvis är den det när man INTE dricker

MEN... om jag skulle ta mig en öl nu. va lång tid dröjer det innan sonen kan äta på mig igen?

har mjölk utpumpad i frysen, så det är inte det att han ska få ersättning enbart för att ja ska dricka en öl.

Work hard, reach your goals.Winners never quit and quitters never win.So let´s get fit or die trying.
  • Svar på tråden När är mjölken "nykter"
  • Blå Flygare

Mjölken har samma alkoholhalt som ditt blod, så när du är nykter är din mjölk det. Många anser att man kan amma även när man dricker, för att alkoholhalten i bröstmjölken blir så låg jämfört med det man själv druckigt att barnet inte kan ta skada av det. Men med tanke på hur outvecklat många organ - inkl lever och hjärna är så avstod jag och skulle rekomendera alla andra att göra det samma.

• Snusadus

När du är nykter är mjölken nykter!
    Så drick lagom och amma när du är nykter!
    Lycka till!!!

• IntravenösFylletös

jo men dricker jag en öl är jag ju inte nykter i blodet.
    va lång tid tar det innan det har gått ur kroppen?

med tanke på att han äter varannan timme så lär ju pattarna bli knökfulla med en gång.
    så ja skiter nog i det och stannar hemma och har tråkigt istället

Work hard, reach your goals.Winners never quit and quitters never win.So let´s get fit or die trying.
  • sundborn

Om du dricker en starköl får du väl en promillehalt i blod/bröstmjölk på c:a 0,2 promille, gissar jag. (det beror ju på hur mycket du väger, mm). Den mjölk du ger din son vid amning innehåller alltså 0,2 promille alkohol. Det är ju helt försumbart. Jämför det med en lättöl på 2,25 promille som av många(däribland jag själv och även de flesta barnmorskor)anses OK att dricka under graviditet.

Den främsta anledningen till att inte dricka under amningen är ju att man, om man är onykter inte kan ta hand om sitt barn ordentligt utan riskerar att t ex tappa det. Men så full lär du ju inte bli av en starköl.

• IntravenösFylletös

nej gud nej, dricka mig full ska ja inte göra.
    tycker det ser illa nog ut om ja skulle ta mig EN öl här hemma

• Jenny28

Du kan lugnt dricka både en eller två eller tre öl utan att din son får i sig nånting alls nästan...Typ samma alkoholmängd som det är i vanlig filmjölk. Och det ger vi ju till våra barn...

DIMITRA - Alla Gudinnors Gudinna
  • Tjohalia

Du kan dricka en öl och amma när du vill. Mjölken får samma promillehalt som blodet och det går ur samtidigt (behöver ej pumpas ur och kastas). Säg att du är stupfull och har 2 promille i blodet, då har du även 2 promille i mjölken, alltså 0,02%, det är så lite att det inte gör något och jag tvivlar på att du blir så full på 1 öl
    Anledningen till att man ej ska dricka och amma är just att man ej bör hantera en bebis när man är onykter, men dricker man så lite så är det som sagt var ingen fara. Själv drack jag ett halvt glas vin igår kväll och ammade ca en timma senare.

Mamma till *JOLINE -05 * och *ALEX -07*
  • flickmamman

är det alltså så att man inte behöver pumpa ur efter att man har druckit???

• Jenny28

flickmamman: nope. Din mjölk har så himla lite mängd alkohol att det nästan inte är mätbart....

DIMITRA - Alla Gudinnors Gudinna
  • flickmamman

man lär sig nya saker varje dag....jag har nämligen tagit en öl då och då och jag har ammat ändå, med lite dåligt samvete...jag har ju inte kännt nått av ölen men ändå...

• IntravenösFylletös

det gick bra att gå iväg på torgfest utan att dricka med faktiskt
    lillknodden sov sig igenom den med ett par peltor kåpor på huvet

• Ahlise

Kopierat från systembolagets hemsida:

Hur snabbt går alkohol ur kroppen?

Kroppen förbränner i genomsnitt mellan 1,5 och 2 centiliter 40-procentig alkohol i timmen (vad det betyder i lite mer begripliga termer ser du här nedanför).

Så snabbt, eller långsamt, går det oavsett vad man gör. Att dricka starkt kaffe, bada bastu eller röra på sig gör alltså varken från eller till.

Om man väger mer än genomsnittet går det en aning snabbare, och väger man mindre än genomsnittet går det långsammare.

en flaska mellanöl (33 cl) ca 2 timmar
    en burk mellanöl (50 cl) ca 3 timmar
    en flaska starköl (33 cl) ca 3 timmar
    en burk starköl (50 cl) ca 4,5 timmar
    ett glas vin (15 cl) ca 2,5 timmar
    en halv flaska vin (37,5 cl) ca 6,5 timmar
    en flaska vin (75 cl) ca 14 timmar
    ett glas starkvin (8 cl) ca 2,5 timmar
    en snaps (4 cl) ca 2,5 timmar
    en halv flaska sprit (35 cl) ca 23 timmar

Tänk på att du inte är helt återställd bara för att alkoholen är förbränd. Så undvik aktiviteter som kräver att du är skärpt under de första timmarna efter det att alkoholen gått ur kroppen. Förmågan att köra bil har till exempel visat sig vara nedsatt med hela 20 procent även när testpersonerna varken haft alkohol kvar i kroppen eller känt sig bakfulla.

Svar på tråden När är mjölken "nykter"