• Mammastjeja

Hur många katter får man ha i en lägenhet?

Hur många katter får man ha i en trea på 85 kvm? någon som vet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-06 10:46:06:
    Skrev och fråga hyresgästföreningen och fick till svar att det inte finns någon lag som säger hur många katter man får ha i en lägenhet!
    Tycker det låter konstigt då man inte kan ha typ 10 i en lägenhet, det anser jag är djurplågeri iaf! och så tror jag inte att hyresvärden uppskattar så många djur i en lägenhet!

• Svar på tråden Hur många katter får man ha i en lägenhet?
  • flowerbranch

DFS 2004:18

Saknr L 102

4

13 § Ett utrymme avsett för permanent katthållning ska vara minst 5 m². Arean

ska vara minst 1 m² per vuxet djur. Takhöjden ska vara minst 2,10 m.

Utrymmet ska vara försett med liggplatser på olika nivåer samt klätter- och

klösanordningar. Alla katter ska samtidigt ha tillgång till en liggplats.

Ett förvaringsutrymme får inte vara avsett för fler än 15 vuxna eller 20

växande djur.

Det här var det enda som jag hittade spontant, men kolla in alla författningar på www.jordbruksverket.se

• Mammastjeja
    flowerbranch skrev 2007-07-28 21:26:29 följande:
    DFS 2004:18
    Saknr L 102
    413 § Ett utrymme avsett för permanent katthållning ska vara minst 5 m². Arean
    ska vara minst 1 m² per vuxet djur. Takhöjden ska vara minst 2,10 m.
    Utrymmet ska vara försett med liggplatser på olika nivåer samt klätter- och
    klösanordningar. Alla katter ska samtidigt ha tillgång till en liggplats.
    Ett förvaringsutrymme får inte vara avsett för fler än 15 vuxna eller 20
    växande djur.Det här var det enda som jag hittade spontant, men kolla in alla författningar på www.jordbruksverket.se
    tack snälla men är osäker på om det gäller lägenhet eller katthem/liknande?
  • flowerbranch

Jag tror det enklaste är att ringa till jordbruksverket (eftersom djurskyddsmyndigheten inte finns längre) och fråga, sen kan det säkert skilja mellan olika komuner och bostadsbolag.

• Lundby87

Vi har två men kan tänka mig att så länge man sköter sina katter och ser att dom mår bra dom har tillgång till kattlåda, klösbräda, mat och sovplats så 4 kanske.

• Mammastjeja

Ja det är jag också inne på, sen beror det ju på ytan på lägenheten. Men jag har också hört att det är fyra stycken. Just nu har vi tre stycken då!

Emmmi skrev 2007-07-28 21:35:52 följande:
    Vi har två men kan tänka mig att så länge man sköter sina katter och ser att dom mår bra dom har tillgång till kattlåda, klösbräda, mat och sovplats så 4 kanske.
  • Mammastjeja
    flowerbranch skrev 2007-07-28 21:34:16 följande:
    Jag tror det enklaste är att ringa till jordbruksverket (eftersom djurskyddsmyndigheten inte finns längre) och fråga, sen kan det säkert skilja mellan olika komuner och bostadsbolag.
    Ja det är det nog. har skrivit och frågat hyresgästföreningen nu. har suttit i över en timme och letat på deras hemsida tycker det skulle stå där. Tack så mycket för hjälpen =)
  • flowerbranch

Ingen faraFlört Jag tror inte det är nåt problem med typ runt 4-5 katter så länge dom har det bra!

• Mammastjeja

nej jag tror också det är fyra st i en större lägenhet, så beror det ju på hur mycket yta man har också! Mina tre ligger mest på balkongen nu så jag ser inte mycket av dom! Skönt för dom att kunna ligga ut när det är varmt!

flowerbranch skrev 2007-07-28 21:51:54 följande:
    Ingen fara Jag tror inte det är nåt problem med typ runt 4-5 katter så länge dom har det bra!
  • LillaLulla

Om ni har fyra katter på 85 kvm så är det ingen fara, åtminstone inte enligt mig! Så länge alla katter kan gå undan någonstans och vara för sig själva, samt att de mår bra fysiskt och psykiskt så är det knappast några problem.

• annmi

9 Katter men då måste du ha tillstånd enligt 16§ i Djurskyddslagen

meen rekommendationen brukar vara att man ska ha såå många rum som katter,såå Hur detta hänger ihop é ju en gåta för mig

Svar på tråden Hur många katter får man ha i en lägenhet?