• Anonym (hmm..)

oekonomiskt att riva hus?

Jag o min familj bor i ett väldigt gammalt hus som vi renoverat en del men det är mycket kvar. Vi trivs jättebra med området och vill helst inte flytta (barnen har kompisar m.m.)Problemet är att vi är så trötta på all renovering. Tomten är värd mycket eftersom det ligger centralt.Bättre läge blir svårt att hitta.

Vi funderar på om vi ska riva huset och bygga ett nytt, men det är ju ett stort steg. Är det ovanligt att man gör så????????
    Tycker ni att det är väldigt oekonomiskt?

• Svar på tråden oekonomiskt att riva hus?
  • Brända Bullen

Nej det e rätt vanligt att man gör så ..om kåken e rätt fallfärdig så varför lägga ut en massa tid på att renovera....antar att ni inte vill hålla på med sånt ...bara att riva huset..;)..om ni har pengarna dock ...det kostar juh en hel del att riva huset med..

• Anonym

installera en braskamin i det nya huset... o spara virket från det gamla... så blir de lite mer ekonomiskt... asg

• vagabond77

Behöver inte vara så dyrt. Ni behöver dock rivningslov, precis som man behöver bygglov. (en slags deklaration där man beskriver hur man ska ta hand om rivningsavfallet etc. om det finns asbets eller eternit etc.) Det finns de som kommer och forslar bort allt gratis ibland, som tar materialet som betalning.

• Anonym

Det kostar ganska mycket att riva ett hus och det kostar flera miljoner att bygga ett nytt. Så ja, har ni råd med miljonerna är det väl bara att köra. Men ni tjänar på att anlita hantverkare som renoverar ert hus.

• Anonym (hmm..)

Huset är inte fallfärdigt, det är i ganska bra skick men det är ändå mycket kvar att göra. Vi har lagt ut pengar på att renovera utsidan ny träpanel och isolering. Men invändigt behöver både kök, badrum och vardagsrum helrenoveras + tapetsering, målning i två rum till.Vi har gjort iordning vårt sovrum och barnens rum invändigt det är allt.

• Brända Bullen

Men anlita hantverkare och åk på semester i 4 veckor då ska allt vara klart..;)...ni har juh gjort dom större bitarna ser jag...ja taket kanske ska fixas med..;)

• Anonym (hmm..)
    Anonym skrev 2007-07-28 23:30:02 följande:
    Det kostar ganska mycket att riva ett hus och det kostar flera miljoner att bygga ett nytt. Så ja, har ni råd med miljonerna är det väl bara att köra. Men ni tjänar på att anlita hantverkare som renoverar ert hus.
    Ja jag vet att det kostar mycket.Vet inte om vi kommer ha råd?
    Vi tjänar säkert på att renovera det vi har.
  • Anonym (hmm..)

Brända Bullen skrev 2007-07-28 23:37:20 följande:

Men anlita hantverkare och åk på semester i 4 veckor då ska allt vara klart..;)...ni har juh gjort dom större bitarna ser jag...ja taket kanske ska fixas med..;)
    Ja! det kan man ju göra. Vilken bra idé! Då slipper man bo i allt damm och att göra arbetet själv. Det ska jag tänka på!
  • Fiskarpappa

Jag tror att det bästa för er vore att låna upp på huset ni har och hyra in hantverkare om ni inte vill fixa kök och allt själv.

Ett nytt kök från Ikea behöver inte bli så dyrt om man jämför med andra "märken".

Badrum kan kosta en del och det är svårt att göra själv, hyr in bra fackmän.

Skall ni riva huset så måste ni ju ha någonstans att bo under det året som det tar innan det nya huset är inflyttningsklart och det kostar ju en massa pengar. Räkna med minst 12 månader från att ni flyttar ur det gamla huset tills det nya är klart, 18 månader är nog mer realistiskt.

• Brända Bullen

Ehh 18 månader vad jobbar du med....;)

Fiskarpappa skrev 2007-07-29 00:20:24 följande:
    Jag tror att det bästa för er vore att låna upp på huset ni har och hyra in hantverkare om ni inte vill fixa kök och allt själv.Ett nytt kök från Ikea behöver inte bli så dyrt om man jämför med andra "märken". Badrum kan kosta en del och det är svårt att göra själv, hyr in bra fackmän.Skall ni riva huset så måste ni ju ha någonstans att bo under det året som det tar innan det nya huset är inflyttningsklart och det kostar ju en massa pengar. Räkna med minst 12 månader från att ni flyttar ur det gamla huset tills det nya är klart, 18 månader är nog mer realistiskt.
  • NadiaMi

Att riva lönar sig mest om huset är fallfärdigt, eller om stammen behöver bytas och det är en mängd fel med avlopp, el mm som skulle innebära att man ändå måste riva huset "till skelettet" för att fixa reparationerna och upprustningarna.

Om det mest är inredning och yta som ska fixas blir det betydligt billigare att rusta upp huset som det är.

Svar på tråden oekonomiskt att riva hus?