• Maverich

Fler som fortfarande mår illa efter vecka 20?

Jag är fortfarande sjukskriven och illamåendet går lite upp och ner, men jag mår riktigt illa näst intill dygnet runt.
    Nu har jag börjat få i mig lite mer mat och har gått upp totalt två kilo, och när jag besökte läkaren sist blev jag misstrodd ang. mitt illamående. Han sa att det är såå ovanligt att må så dåligt som jag påstår (så sa han) och anklagade mig för att inte vilja jobba.

Fler än jag som mår dåligt? Hur har ni blivit bemötta av FK eller läkare?
    Hur klarar ni dagarna?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-29 10:04:31:
    Jag har beräknad bf den 12/12 förresten.

• Svar på tråden Fler som fortfarande mår illa efter vecka 20?
  • Sarah å Leia

Jag mådde illa OCH spydde fram tills barnet kom (dvs v 41)
    Men tack o lov, stämplade jag på den tiden och slapp sjukskrivas,
    men du är iaf långt i från ensam om att må så dåligt, så
    det låter som din läkare inte har en susning om att veta hur det är att vara gravid 

Mamma till världens bästa Leia
  • Jiie

Jag kan må illa efter mat (och innan) särskilt... Men även mittemellan målen, kan inte hosta utan att få trehundra kväljningar
    Men inte så jag behöver vara hemma iaf!
    Men vilken tröttsam läkare du har, klart att det är ovanligt men som med allt annat som har med graviditet att göra så finns det inte ju ska/inte ska... det borde ju han om nån veta, kan man tycka!

Väntar Luciabebis
  • Maverich

Ja, jag fick sitta och försvara mig och han trodde inte på ett ord jag sa, i efterhand är jag lite chockad över bemötandet. Men du stämplade, det var ingen som krävde att du sökte/tog jobb under tiden eller slapp du det?

• Maverich
    Jiie skrev 2007-07-29 10:08:50 följande:
    Jag kan må illa efter mat (och innan) särskilt... Men även mittemellan målen, kan inte hosta utan att få trehundra kväljningar Men inte så jag behöver vara hemma iaf!Men vilken tröttsam läkare du har, klart att det är ovanligt men som med allt annat som har med graviditet att göra så finns det inte ju ska/inte ska... det borde ju han om nån veta, kan man tycka!
    Så du klarar av att jobba, skönt på ett sätt. Det är trögt att gå hemma och ha det så här.
  • Sarah å Leia
    Maverich skrev 2007-07-29 10:09:35 följande:
    Ja, jag fick sitta och försvara mig och han trodde inte på ett ord jag sa, i efterhand är jag lite chockad över bemötandet. Men du stämplade, det var ingen som krävde att du sökte/tog jobb under tiden eller slapp du det?
    På någon konstig vänster, jag lyckades mygla mig undan det. Och speciellt eftertraktad på jobb fronten, var jag inte då jag i princip levde inne på dass hela tiden (jobbar i vården, då även dofter för mig var väldigt känsligt)
    Men jag vet nu i efterhand, jag hade en jäkla tur, ja, att ingen ville ha mig under grav
    (fast jag jobbade fram till 6 mån)
    Mamma till världens bästa Leia
  • Jullansmamma

Jag mår fortfarande illa och är i vecka 20,Usch vad jobbigt det är men måste då säga att det är 10 gånger bättre nu än tidigare. Nu spyr jag från 0-3, med andra ord betydligt bättre än 15 ggr per dag.

• Maverich
    Sarah å Leia skrev 2007-07-29 10:12:23 följande:
    På någon konstig vänster, jag lyckades mygla mig undan det. Och speciellt eftertraktad på jobb fronten, var jag inte då jag i princip levde inne på dass hela tiden (jobbar i vården, då även dofter för mig var väldigt känsligt)Men jag vet nu i efterhand, jag hade en jäkla tur, ja, att ingen ville ha mig under grav(fast jag jobbade fram till 6 mån)
    Nej, då är man nog inte så eftertraktad.
  • Maverich
    Jullansmamma skrev 2007-07-29 10:15:07 följande:
    Jag mår fortfarande illa och är i vecka 20,Usch vad jobbigt det är men måste då säga att det är 10 gånger bättre nu än tidigare. Nu spyr jag från 0-3, med andra ord betydligt bättre än 15 ggr per dag.
    Är du sjukskriven på heltid då? Usch vad jobbigt det där med att spy.
  • juciefruit

Jag mådde illa och spydde varje dag fram till v.18, då var jag aldrig sjukskriven. Runt vecka 20 hade jag bara gått upp 3 kg ungefär.

Mellan vecka 19 och v. 28 måde jag bra, inget spyande iallafall och mådde inte heller illa.

MEN så i vecka 29 kom illamåendet och kräkningarna tillbaka.. med besked! Värre än första omgången eftersom jag nu även mår illa på nätterna och dessutom har ont i magen.
    På onsdag går jag in i vecka 36 och jag har varit sjukskriven sedan v.30.

Det är verkligen inte roligt! Klart att man redan nu känner att man gör vad som helst för det lilla livet i magen men detta tar verkligen på krafterna. Hoppas verkligen att det går snabbt över efter förlossningen.

Hoppas att du mår bättre snart!

• Emerald88

Jag är i vecka 29 och har problem med illamående och kräkningar fortfarande. Fast inte varje dag men några gånger i veckan. Det är skitjobbigt att man inte blir av med det.

• LIVochLinnea

Jag har mått fruktansvärt illa hela graviditeten alla gånger. Jag var visserligen mycket överviktig vid andra graviditetens början men hade gått ner till normal vikt när jag fick Jakob. Jag var piggare då och gick gärna istället för buss och spårvagn det luktade för illa fick dropp och igångsättning nekade faktiskt igångsättning trots att jag spydde hela tiden. Mitt femte barn krävde att jag fick dropp varannan dag de sista 8 veckorna. Jag blev då även sjukskriven för svår svält. Jag har även fått tvillingar och mått mycket illa ibörjan sedan avtog det något men inte mycket. Vila är bra dropp kan hjälpa och göra att man känner sig bättre. Medicin är bra. jag gick tyvärr på privat mödravård de gjorde ingenting tog ej några prover så jag fick byta till spec Mvc då de upptäckte att magen var liten hb för lågt och konstiga sprittningar i benets samt tre inläggningar på Östra. Det var sommar och jag var solbränd .... Det blir inte bättre för att man inte blir trodd

• Tuutikki

Jag mådde illa fram till v. 22 ungefär. Dock kräktes jag aldrig även om det varit nära många gånger. Tyvärr började jag må illa igen i v.33 även om det nu inte är lika farligt som i början.
    Hoppas att det snart ger sig för dig med.
    Är nu i v.37

• Pillapillan

En till som mår illa och kräks. Hyperemesis-diagnostiserad precis som förra gången. Nu är jag i vecka 14, men har tyvärr inga förhoppningar om att det ska ge med sig. Under föregående graviditet så mådde jag illa och spydde ända till förlossningen. Dessutom är det värre den här gången än förra Lergigantabletterna har bara lyckats minska spyorna från 10 ggr/dag till 3 ggr/dag. Suck. Går bara nedåt i vikt än så länge. Minus 7 kg hittills. Förra gången var jag sjukskriven till hälften från och med vecka 20 ungefär. Nu har jag fortfarande semester och är helt ledig, men har ett sjukintyg som förhoppningsvis ska sjukskriva mig till 25 % men frågan är om det räcker och jag orkar jobba 6 timmar om dagen. Har iofs ett kontorsjobb, men som det är nu orkar jag inte mycket mer än att försöka äta, spy och sova.

Svar på tråden Fler som fortfarande mår illa efter vecka 20?