• geflegirl82

Högskolan i Gävle VS Stockholms Universitet

Här har ni en förvirrad tjej som behöver hjälp! Jag är 25år och går Ekonomprogrammet här i Gävle. När jag är färdig så kommer jag att ha gått 4,5år totalt och ha en magisterexamen i ekonomi (som jag förstått det) med inriktning mot revision och jag har även läst in mäklarbehörigheten vid sidan om för det var inte så många extra kurser.

Jag vet att svaret är rätt självklart, att SU bär mer prestige än HIG men frågan är nu HUR mkt kommer det att påverka arbetsgivarnas val att anställa mig?

Jag har en termin kvar på Ekonomprogrammet vid Högskolan i Gävle, det är 2st D-kurser inkl D-uppsats. Många av mina vänner under tiden jag gått på HIG är Sthlmare, vissa är färdiga med sin utbildning och vissa har valt att läsa sista terminerna vid SU. Där är här min ångest börjar. Många säger att HIG är värdelöst när man ska söka jobb, det ser bättre ut med SU etc. etc. men är det inte MIG en arbetsgivare anställer och inte högskolan/universitetet jag studerade vid?
    Rent praktiskt är det lättare för mig att avsluta min utbildning vid HIG eftersom jag redan är rotad
    med skolans system, lärare och bibliotek (och boende) och då är klar i jan-08 (förutom några omtentor) men alla säger att det slår bättre om det står SU i examensbeviset och att jag bör läsa min sista termin där. Vilket då innebär att jag måste försöka hitta ett jobb nu under höstterminen och sedan söka till SU i vår och HOPPAS på att jag kommer in så jag får avsluta min utbildning där. Kommer jag inte in så kommer jag ju stå där "med byxorna nere" och kommer ändå få gå klart i Gävle under våren och min examen skjuts fram i onödan.

Jag har alltid sagt att jag förmodligen vill tillbaka till Gävle när jag blir äldre men vill naturligtvis prova på att bo i andra städer/länder (med största sannolikhet Sthlm efter avslutad utbildning) och undrar då hur dumdristigt mitt beslut att avsluta min utbildning vid HIG då är. Är jag körd på arbetsmarknaden i Sthlm med ett utbildningsbevis från HIG? Det är bara osäkerheten och tidsåtgången vid att byta skola som ger mig knutar i magen nu och jag längtar ibland hur mkt som helst till livet efter skolan för det här är för mkt ångest och man ifrågasätter sig själv och sin kompetens hela tiden.

Frågorna som surrar i huvudet är många;
    Tänk om jag inte kommer in på SU till våren?
    Måste hitta studentbostad i Sthlm och måste sedan flytta efter en termin?
    Har pluggat i 4år nu och känner att jag vill bli klar innan jag blir för gammal och fastnar i pluggträsket.

Va tycker ni alla där ute? Studerande vid HIG/SU och alla ni andra...hur upplever ni att arbetsgivarnas beslut och va tycker ni att jag ska göra?

• Svar på tråden Högskolan i Gävle VS Stockholms Universitet
  • Jejjes mamma

Hej!

Jag vet inte riktigt om jag kan svara på din fråga. Men jag tänkte i samma banor fast jag valde inte mellan SU. Jag började plugga i Borlänge sen bytte jag efter ett år för jag tänkte att det såg bättre ut om man plugat i Gävle plus att de är en bättre utbildning där. Gävle högskola har alltid legat högt i listan på hur många procent som får jobb efter avslutad ekonomexamen.
    Tyvärr så har det inte gått bra alls för mig med att få jobb efter examen men det tror jag inte beror på vilken skola jag läst på utan att jag mest söker jobb i Gävleområdet där det inte finns så många ekonomjobb.
    Det som är tråkigt är att man inte blir civilekonom när man läst på HIG.
    Vet inte om det här inlägget var till någon hjälp till för dig utan för väl mest diskussionen vidare.

• Tokaungen

Det är DIG arbetsgivaren anställer och inte ditt universitet så du har helt rätt i det! Visst finns det prestigeskolor som en arbetsgivare kanske imponeras av men det är inte allt.

Jag hade aldrig orkat byta studieort bara för att få ett examensbevis från SU. Det finns så mycket annat som en arbetsgivare kollar på förutom den akademiska biten. Vill du förbättra dina chanser till jobb ska du nog snarare satsa på att börja nätverka (vilket ord egentligen...), engagera dig i kåren eller politiskt, bli mentor och skaffa bra kontakter i och med ditt examensarbete osv. Är du tjej kan det också vara lämpligt att byta kön...

De sakerna är viktigare än kursorten skulle jag vilja påstå.

• Lurvenpajsaren

Hej!

Jag citerar mig själv från en annan tråd, om det går bra?

(Föresent, här kommer det!)

"Jag gillade i alla fall Språkvetenskapliga inst väldigt mycket och har haft alla professorer som skriver de läromedel som används på högskolor/universitet i Sverige. Sedan minns jag också en rapport i tidningarna från 2001 som skrev att studenter med examen från Uppsala/Lund/Stockholm (oavsett utbildning) oftare hade högre löner för att chefer/rektorer känner till varumärket."

Men är det lättare för dig och ditt liv så ska du ju följa det som känns bäst, självklart!

• geflegirl82

Ja, jag tror det kan bli så att jag avslutar min utbilning vid HIG av praktiska skäl men jag får fortfarande en knut i magen över om detta val kommer att utgöra ett hinder för mig i arbetslivet, vare sig det är i Sthlm eller i Gävle.
    Det känns så sugigt på ngt sätt att alla som jag gått i skolan med ett par åt ska ha lättare att få jobb än mig bara för att de läste de sista terminerna vid SU...
    Men det är klart, prestige är prestige.

Sen är det lätt att klanka ner på sig själv i framtiden också för att man "bara" läste vid Högskolan i Gävle...

• Lurvenpajsaren

Jag läste till gymansielärare i språk i Uppsala och läste spanska tillsammans med en man som SJÄLV undervisade i samma kurser i Gävle! De hade inte behöriga så han fick jobbet. Helt skandalöst! Inte forskare, inte doktorand, inte professor utan läste samma utbildning som studenterna själva!

Jag bodde i Gävle ett år, mellan 2005 och 2006, och pratade med mina kollegor om det här och det var många bland dem som tyckte att HIG var riktigt dåligt. Men visst, det kanske beror på utbildning och vilka föreläsare man har också.

• geflegirl82

Står och skrattar här bakom skärmen av ren chock! Får de göra så? Låter helt sjukt!

Ja, mitt förvirrade lilla huvud jobbar för fullt och nu har jag även börjat fundera på om jag ska försöka mig på att söka mina sista kurser på Uppsala Universitet. Det är närmare och jag har pojken min där. Va tror ni chanserna till att komma in där är?

Pratat lite med Studievägledningen vid UU nu på morgonen men han hänvisade mig till studievägledningen vid FEK och de kommer in under nästa vecka, tror jag. Så då kan jag kanske få tydligare information om jag isf ska försöka mig på att söka enskilda D-kurser där jag plocka ut mitt examensbevis där... (???)

Gah, jag blir tokig på det här! ;)

• Lurvenpajsaren

Jag vet...helt sanslöst.

Uppsala är jättetrevligt! Större än Gävle men ändå lagom storlek, du kan cykla överallt. Sedan skadar ju inte nationerna med sitt studentliv heller!

Följ ditt hjärta, oavsett vad det blir!

Lycka till!

geflegirl82 skrev 2007-08-02 13:19:37 följande:
    Står och skrattar här bakom skärmen av ren chock! Får de göra så? Låter helt sjukt!Ja, mitt förvirrade lilla huvud jobbar för fullt och nu har jag även börjat fundera på om jag ska försöka mig på att söka mina sista kurser på Uppsala Universitet. Det är närmare och jag har pojken min där. Va tror ni chanserna till att komma in där är?Pratat lite med Studievägledningen vid UU nu på morgonen men han hänvisade mig till studievägledningen vid FEK och de kommer in under nästa vecka, tror jag. Så då kan jag kanske få tydligare information om jag isf ska försöka mig på att söka enskilda D-kurser där jag plocka ut mitt examensbevis där... (???)Gah, jag blir tokig på det här! ;)
Svar på tråden Högskolan i Gävle VS Stockholms Universitet