• Anonym (frågande)

Kan man bli gravid om man missar ett p-piller?

Jag undrar en sak. Jag har ätit p-piller i 6 år och har vääääldigt sällan missat ett piller. Men nu nyligen slog det mig när jag missade det att tänk om man blir gravid. Jag tror jag liksom har tänkt att jo men det brukar ta ett tag att bli gravid efter man har slutat med p-piller.

Jag missade mitt piller och det va mitt mellan menstrautioner. Men jag fattar inte, om jag missar ett piller runt ägglossning så fortsätter jag ju dagen efter me nästa piller och dagen efter det med nästa piller. Skadas ett foster av det?

Oj va snurrigt det blev, hoppas ni förstår va jag menar.

• Svar på tråden Kan man bli gravid om man missar ett p-piller?
  • ciccielv

risken finns,det räcker att missa ett piller med 36 timmar,ha diarre eller kräks så hjälper inte p-pillren 100%

• Anonym

Om läser i instruktionerna så får det ju inte gå mer än 27-30 timmar mellan 2 piller. Vet inte riktigt hur petigt det är eller om leverantören skriver så för att ha ryggen fri.
    Äter själv minipiller och har missat ett piller då och då men har inte blivit gravid för det. När jag la dem på hyllan för att öppna bebisverkstaden så tog de dock på första försöket så dem verkar ju försvinna ur kroppen ganska fort.

• Fru U

Om man har väldigt lätt för att bli gravid så kan det räcka med att missa ett piller, dock är sannolikenheten annars inte så stor, men som sagt risken finns där alltid

Live and let live
  • Tessideluxe

Skyddet är visserligen inte hundraprocentigt med p-piller, men risken är så oändligt liten att du skulle bli gravid av att missa ETT piller att du nog inte behöver oroa dig. Om man missat mer än ett piller i kartan ska man använda kondom står det i bipacksedeln, detta är på grund av att pillret inte slutar verkar tvärt efter 24 timmar, hormonet finns ju fortfarande kvar i kroppen men i mindre dos.

P-piller fungerar ju som så att de dels

1) hindrar ägglossningen (vilket betyder att du förmodligen inte ens fick ägglossning den månaden)
    2) Skapar en slempropp som gör att spermierna inte kan simma upp i livmodern OM det skulle finnas ett ägg där.
    3) Gör att det befruktade ägget får svårare att fästa i livmodern.

Eftersom du ätit i sex år är din kropp inställd på dina p-piller. För de flesta (men inte alla) tar det några månader innan kroppen fungerar normalt igen efter att man slutat äta piller så det är ju till din fördel.
    Om du är gravid och äter p-piller tills du får veta att du väntar barn skadar det INTE fostret.

Hoppas du blev klokare

• Anonym (frågande)

Tack så mycket, det klarnade lite.

• Anonym

Kanske en jättedum fråga, men under de 7 dagar då man ska göra uppehåll med p-pillerna/tar sockertabletter, måste man använda kondom då också? Då försvinner ju också hormonerna ur kroppen väl?

• Anonym (svägerska)

Du kan bli gravid.
    Svägerskan tag sina p-piller som hon skulle, men var dålig i magen och kräktes en dag och nu har dom en sockertopp på 2,5år.

• Anonym (frågande)

Aha ojdå, hmm.. då vet man det med andra ord.

Anonym: under de 7 dagarna man gör ett uppehåll täcker de andra tabletterna har jag fattat det som.

Svar på tråden Kan man bli gravid om man missar ett p-piller?