• La Star

Vad ska man tänka på de första veckorna??

Hej!
    Är gravid i v. 7 och har aldrig varit gravid tidigare. Då jag inte har tid hos MVC förrän om några veckor så undrar jag om någon här kan tipsa om vad man ska tänka på under dessa veckor eftersom missfallsrisken är stor.
    Kan man bära tungt? Kan man träna eller ska man ta det jättelugnt? Är det hemskt dåligt om man stressar mycket? Vad bör man äta? Ska man sova mycket? M.m, m.m...
    Jag äter extra folsyra, tränar inte, är mycket hungrig hela tiden och då äter jag (ska jag göra det).

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Vad ska man tänka på de första veckorna??
  • blonde redhead

Man ska leva som vanligt. Lyssna på din kropp och vad den orkar med. Ät när du är hungrig.

www.slv.se finns kostråd för gravida.

Grattis och lycka till!

• Vi 2 vill bli 3

Jag åt extra Folsyra och fortsatte att leva som vanligt men så klart utan Alkohol och följde livsmedelverkets lista på vad man ska undvika att äta!(gör jag fortf såklart) Undvik oxå tunga lyft.. Jag har ett stressigt arbete med tunga lyft så jag berättade för min chef att jag va gravid så han hjälpte mig med lyften tills det va officiellt nu hjälper alla mig med lyft och annat jag inte fixar! Stressen är väl aldrig bra för kroppen. när jag kände att jag gick överstyr så stannade jag upp satte mig en minut och lugnade ner mig och påminnde mig om att jag måste ta hänsyn till el liten oxå!

• Vi 2 vill bli 3

grattis och lycka till förresten!

• Dixy

Grattis till graviditeten!

Lev på som vanligt. Ja, missfallsrisken är tyvärr hög, men så här tidigt i graviditeten finns det inget du kan göra för att påverka - varken åt det ena eller andra hållet. Jag hoppas och tror att allt går bra för dig, men skulle det vara så att det inte gör det så ska du bara veta att det var inte pga nåt du gjorde eller inte gjorde som orsakade det hela!

• S0lsken

Det enda min barnmorska direkt rådde mig ifrån var att lyfta tungt ovanför huvudet. Stressa är ju ALDRIG bra annars heller.

Lycka till!

• Leoella

Grattis!
    Min BM sa att "bära sönder" en graviditet är i stort sett omöjligt. Lev som vanligt. Äta folsyra är bra. Sov när du är trött. Träna gärna i någon form (promenader räcker) och ät regelbundet och hyfsat bra mat.

• Gotteråttan

Min BM sa att jag skulle hålla mig borta från sjuka småbarn i början. De kan ha en tendens att smitta med envisa förkylningar etc. Bara för säkerhets skull.

• Lola Jämtland
    Gotteråttan skrev 2007-07-30 14:34:06 följande:
    Min BM sa att jag skulle hålla mig borta från sjuka småbarn i början. De kan ha en tendens att smitta med envisa förkylningar etc. Bara för säkerhets skull.
    Vad är farligt med en vanlig förkylning?
    //Blir det nånsin våran tur.....
  • Damien och Adrian

blonde redhead skrev 2007-07-30 09:40:07 följande:

Man ska leva som vanligt. Lyssna på din kropp och vad den orkar med. Ät när du är hungrig.På www.slv.se finns kostråd för gravida.Grattis och lycka till!
    Håller med!
Svar på tråden Vad ska man tänka på de första veckorna??