• Anonym

plastikoperera underlviet

I samband med min förlossning fick jag en bristning som aldrig syddes. Det ska jag nu få åtgärdat, så gott det går, genom en plastikoperation.
    Jag skulle vilja komma i kontakt med andra som haft samma problem, eller opererat underlivet pga andra orsaker.
    Blev det några problem för er efter operationen, tex att det gör ont pga ärrbildning eller liknande?

• Svar på tråden plastikoperera underlviet
  • Anonym

Jo jag kommer få det betalt, men fick inte så mkt info om hur operationen kommer gå till eller vad exakt som ska göras.

• Anonym (anonym)

Hade en gräslig förlossning. Har därefter inkontinensopererats, byggt upp en tjockare vägg mellan slida och ändtarm, en perinealplastik, en slidförsnävning och blygläppsplastik. Känner mig nu normal = som jag var före förlossningen. I dag kan man göra om män till kvinnor så varför inte rekonstruera en kvinna som har problem efter förlossningen. Kommer dock ej att kunna föda vaginalt efter dessa operationer (vilket jag är glad för)

• Rosana

Det är väl fan också, att man som kvinna ska bhöva riskera att totalmassakeras i underlivet vid en förlossning! Där har naturen inte varit god mot oss - föda det ska vi och ont ska det göra, hade det inte räckt? Sprack en del i samband med min förlossning - föddde tvillingar vaginalt. men, tack å lov, så fick jag inga bestående men. Lycka till TS! Håller tummarna för att allt går bra.

• Anonym

Anonym nr 4:

Gjorde du din operation privat? Nåt ställe du kan rekommendera i sånt fall? Funderar på att kanske göra det privat istället för att få ett bättre resultat rent kosmetiskt sett.

• Madja82

Blev ihosydd fel efter förlossningen, av en ytterst okompetent o oproffitionell BM. 6 stygn som bm kallade "plastik" för jag brast så lite..
    Ändå klantade hon till det GROVT. Gick med svåra smärtor dagligen, kunde knappt ha trosor, eller jeans, att använda mensskydd var ett helvete, och att sitta på en hård stil, cykla eller ha 6 fanns inte ens på kartan.

Efter 367 dagars lidande och 8 gynbesök fick jag min "vulvaplastik" (som, det så fint i journalen hette.)

Kände omedelbar förbättring då jag vaknade på uppvaket. det "bara" sved lite i musen. (då kan ni ju tänka HUR ont jag haft när man som nyopererad redan kände förbättring)

Dock gick inte allt att ordna, har förlorat lite känsel i slidan, ena blygdläppen ser lite mörbulta och missbildad ut, samt att jag ibland kan ha lite ont,, men det går inte att jämföra med innan.

Här blir det ALDRIG mer en vaginal förlossning, tänker kräva snitt, i annat fall får jag nöja mig med ett barn.

Hoppas allt går bra ts och lycka till

• Anonym (vaaa..??)

Men vadå, kan man få sånt åtgärdat?
    Jag sydde aldrig ngt, jag har ca 3-4 st TJOCKA bristningar mellan benen & de ser för jävligt ut, dom är verkligen djupa & de syns att de inte var långt ifrån med att spricka upp..

vart ska man vända sig om man vill göra en sån operation??
    har väldigt komplex över detta..

• Anonym

undrar vad vaginalplastik kostar, ska genast kolla upp det, vill ha mindre blygdlappar.

• Anonym

Förminskning av blygdläppar brukar kosta runt 11.000:-

Jag har kollat upp vad priset för min operation skulle bli om jag tar det privat och det går på 3000:-

Jag har som sagt redan fått beviljat att få göra operationen gratis via landstinget men det lutar nog åt att jag betalar 3000:- för att känna mig mer trygg, gillade inte alls läkaren attityd och inställning när jag va där på möte.

Svar på tråden plastikoperera underlviet