• Anonym (Mer Ledsen)

Herpes på handen

Har skrivit i en annan tråd om att jag fått herpes med en massa blåsor, ont osv.

Idag upptäckte jag att jag har tre blåsor i handflatan!!! Vad gör jag nu? varför kommer dom där? Har varit jätte noga med att tvätta händerna :( Någon annan som haft herpes på händerna? Kommer det att komma tillbaka på samma ställe vid återfall? Hur ska jag bete mig nu då för att det inte ska spridas till fler ställen? Måste ju kunna tvätta mig osv... Vill inte ha fler blåsor och särskilt inte på händerna eller någon annanstans... Är det bara att vänta ut detta också eller?

Känner mig väldigt ledsen just nu...

• Svar på tråden Herpes på handen
  • Mjäll

Låter otrevligt och en aning skumt med blåsor på händerna, men alla har vi olika kroppar o dessa virus e inte o leka med. Men e du säker på att det e herpes du har på händerna?

Enligt mig finns bara genital och munherpes dvs 1 och 2. Sen visst kan det spridas i nervbanor men utslag så långt bort från slemhinnor?

• Anonym (Mer Ledsen)

ja, jag tror att det är sådana blåsor. Vet inte vad det skulle vara annars. Har mitt första utbrott av herpes nu och det har inte varit att leka med...

• Mjäll

Oki, är det ditt första utbrott så kan det kanske vara herpes på händerna. Dock brukar det första utbrottet vara det värsta om det kan vara en liten tröst.

Har du fått nån Antibiotika?

Herpes virus trivs varmt och det kommer när du e som mest stressad. Så försök ta det lugnt, ta hand om dig O vila ut utbrottet.

• Rosana

Jo då, herpes kan man få i princip varsom helst på kroppen. händerna hör kanske inte till det vanligaste ställena men det förekommer. Men om det är en primärinfektion du drabbats av nu TS, med blåsor som uppkom först någon annanstans på kroppen (underlivet eller munnen/läpparna är vanligast) och du nu upptäcker nya blåsor på andra ställen - så tycker jag att du ska kontakta sjukvården. Det finns ju receptbelagd medicin, du kanske skulle behöva det nu.

• Mjäll

Givetvis inte AB till herpes men läkemedel iaf som lindrar...

• Rosana

Aciklovir eller Valtrex är de två vanligaste läkemedlen man skriver ut vid svåra herpesutbrott eller som förebyggande för dem som har täta skov.

• Anonym (Mer Ledsen)

Tack för svar igen. Men det känns på ngt sätt som att medicin inte är någon idé eftersom det ska sättas in så fort man får de första besvären. Har ju gått 1,5 vecka för mig nu, men jag kanske har fel?

• fialusen

jag har samma problem som dig, har herpes i handflatan och har ingen aning om hur jag fick det!
    hann få några utbrott innan jag gick till läkare och tog reda på vad det va, fick medicin mot det för att ta vid nästa utbrott och det funkar skit bra! istället för jobbiga stora blåsor i mer än en vecka så försvinner det på några dagar! ge det ett försök :)

• Echidna

Låter urjobbigt m herpes på händerna. Jag visste inte heller att man kunde få herpes på händerna.. dock att man kan få herpes i ögonen (en tjej jag känner hade munsår o var o fingrade där o sen i sina ögon). Om man får herpes på händerna.. vad gör man då? Håller med ts.. man måste ju tvätta sig och klä på sig osv.

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Silvia Jesus

Hej på er alla

Vill säga att jag har fått mina första blåsor på fingrar för 3 månader sen

Har gått på utredning , hud läkaren sa från första början att det är säkert nån herpes

infiktion , så fick jsg behandling men hjälpte inte alls , jag vaknar en morgon med jätte stora blåsor på både lil tå och 2 på varje stortå , jag blev så orolig och fick komma till läkare , som då efter några veckors utredning , har de odlat vävnad från fingrar och tå .... Det var tyvärr inte så bra svar som jsg fick , något väldigt sällsynt sjukdom som heter pemfigus vulgaris :(((

Men även herpes infektion som jag haft i snart 3 månader , har blåsor nästan hela tiden på fingrarna , stora sånna .....

Jag har varit jätte dålig psykisk och fysisk

Har nästan läst allt om alla blåsor........

Är väldigt orolig

Svar på tråden Herpes på handen