• Sencha

Hur få bort öronvax?

Hur tar ni bort öronvax på era barn? (På mig själv är jag en dålig människa och använder tops.)

• Svar på tråden Hur få bort öronvax?
  • Wilowa
    Mamin skrev 2007-07-30 13:20:16 följande:
    Man ska inte använda tops överhuvud taget i öronen. Vi hade använt tops bara i kanten på vår mellersta dotter och det slutade med att hon trots att vi inte använde den så långt in fick 2 rejäla vaxproppar som vi var tvungna att ta bort hos öronläk. Hon sa att man ska INTE pilla alls i öronen för det åker bara längre in, man ska bara ta bort om det sitter om är på väg ut av sig självt..
    Alltså måste det väl vara okej att ta bort synligt vax som inte är inne i örgången?
    29 augusti öppnar IKEA i Karlstad!
  • Wilowa
    Einstein skrev 2007-07-30 13:21:30 följande:
    Alltså måste det väl vara okej att ta bort synligt vax som inte är inne i örgången?
    Om man använder tops eller trasa kan väl inte ha någon betydelse?
  • Skrutt och Skrot
    Sencha skrev 2007-07-30 13:16:15 följande:
    Minsann! Var köper man sådana?
    Åhlens och på Ullared
  • Sencha
    TjorveniSkåne skrev 2007-07-30 13:20:29 följande:
    Man behöver bara ta bort vax om man har så mycket att man inte hör, och det brukar inte drabba småbarn utan mest äldre gubbar.
    På mig själv brukar jag som sagt var nyttja tops (ja, jag vet att man inte ska!), för om jag inte gjorde det skulle jag bli vansinning när det sätter igång att klia i örat.

Att frågan kom upp nu var för att han själv uttryckte något i stil med att det var "stopp" i örat.
  • Mamin

Ja men det jag menar är att man ska inte ens använda topsen så den går in pyttelite i örat... Är det på väg ut kan man ju fånga det...*S*  

*Barn är som tvättsvampar, de suger åt sig all vår styrka. Men när vi kramar dem får vi den tillbaka.*
  • Blue Dragon

Varje gång man är till läkaren så kollar dom öronen. (Kanske inte varje gång) så säger dom. Det var mkt vax i öronen och då brukar jag svarar att man inte ska peta i barns öron. Får inga svar alls tillbaka.

Älskar mina 3 flickor
  • Wilowa
    Mamin skrev 2007-07-30 13:25:16 följande:
    Ja men det jag menar är att man ska inte ens använda topsen så den går in pyttelite i örat... Är det på väg ut kan man ju fånga det...*S*  
    Jag kan då inte fånga upp allt klet som sitter i ytterörat på min son! Det rinner ur örgången på honom och sätter sig i ytterörat! Det ser verkligen inte fräscht ut och det är verkligen inte lätt att ta bort!
  • Mitt Hjärta i magen

Finns barntops på Coop Forum, på barnavdelningen där blöjorna är.. Kosta 15kr tror ja..

• Mamin

Ja men ytterörat är ju inte hörselgången

*Barn är som tvättsvampar, de suger åt sig all vår styrka. Men när vi kramar dem får vi den tillbaka.*
  • Wilowa
    Mamin skrev 2007-07-30 13:35:35 följande:
    Ja men ytterörat är ju inte hörselgången
    Nej det är ju det jag har sagt hela tiden!
  • Lin80

Vi brukar ta lite papper på fingret och ta bort vaxet med. Alltså inte peta in i själva örongången, men ta det som man kommer åt som sitter runt.
    Lite luddigt förklarat kanske...

• Eelle

eh varför ska man inte använda tops för att ta bort vax i öronen??? har jag aldrig hört faktiskt. och de där med at de inte drabbar barn?? haha va roligt. gör de väl visst, kolla i barnets öron ibland så får ni väl se ngt gult kanske. alla har väl vax emellanåt inte bara gamla gubbar. va de löjligaste jag hört.
    smuts o vax finns i öron hos alla.

• speedy gonzales

aaaaa , fick grymt mycket skäll av läkaren jag var hos för ett par veckor sen när jag sa jag använde tops på mig själv... men seriöst, hur annars får man ut det?

• Lilja84

Men hur långt in petar ni egentligen ? , ja jag är en fuling och kör topz på både ig själv och barnen men jag sticker ju ju för tusan inte in topzen i hjärnan på dom tar ju där jag ser att det sitter vax i hålet , dvs knappt halva bomullsbiten på topzen .
    På mig själv känner jag ju hur långt jag kna gå .
    Har aldrig haft öronproblem (förutom när det slår lock sisodär 2 gånger om året eller vid flygning) och kört topz sålänge jag kan minnas .

• heartbeats

Har en tjej med mycket vax. Har använt Revaxör från Apoteket. Fast jag använder inte "spol-grejen" utan droppar i örat på kvällen och täpper till med bomullstuss över natten och på morgonen är det alldeles rent och fint.

• Joico

Kan man inte använda öronljus, när barnet sover eller nåt? :s

Svar på tråden Hur få bort öronvax?