• KaBe

paniskt rädd för att spricka!

Jag sprack "all the way" och har så här 2,5 månader efter förlossningen inga som helst men. Det gjorde lite ont att sitta de första två veckorna och jag var livrädd de första gångerna jag skulle göra nr 2 (men det gick bra )
    Det viktigaste enligt min BM är att man blir sydd ordentligt efteråt med antingen ryggbedövning eller narkos. I Linköping där jag födde har de som princip att alltid sy patienten under narkos så att det blir ordentligt gjord och sedan denna rutin infördes så har i princip ingen bestående men av en sfinkterruptur. Detta har tyvärr infört på senare tid så frågar du någon som råkat ut för detta för bara några år sedan kan det hända att de blivit sydda på förlossningen och därför fått bekymmer, typ inkontinens eller liknande.
    Jag har alltså inte lidit av att spricka och skulle utan vidare kunna gå igenom en förlossning till (om nu inte maken bestämt att det får vara bra med barn nu )
    Fråga gärna om du undrar något.

• KaBe

Absolut! Jag var också väldigt orolig för hur det skulle kännas att ha sex efter detta.....Vi testade första gången efter ca 7 veckor och det gick bra. Det sved visserlgen en hel del men det gjorde det efter förra gången med och då var jag förlöst med kejsarsnitt . Det beror nog mer på amningen än på förlossningen faktisk. Jag var även rädd för att vara stor som ett hus efter att ha spruckit så mycket men det känns faktiskt som vanlig. Läkaren på efterkontrollen sa att man kan ha besvär av att vara sydd i mellangården i ca 6 månader för att det tar tid för ärret att bli elastiskt igen. Det kan strama och spänna lite och hon varnade för att det kunde göra lite ont vid samlag i början.

Svar på tråden paniskt rädd för att spricka!