• Fjuppan

Goda fiskrecept utan panering?

Jag är urusek på fiskrätter. Tänkte att det kanske finns någon eller några som vill dela med sig av smarriga recept där fisken inte är panerad?!

///Fjupp

• Svar på tråden Goda fiskrecept utan panering?
  • miababia

recept 1
    jag brukar ha typ torskfile som jag har in i ugnen ca 10-15 min med lite salt och peppar på.
    sen gör jag en vit sås med lite fiskbuljong i.
    sen har jag i div grönsaker i såsen tex morötter, broccoli, majs, ärtor, dill och ev lite ketchup. häll ev av lite av fiskspadet innan du häller på såsen, strö ev över lite ost och sen in i ugnen så det får fin färg. till det brukar jag ha ris eller pressad potatis
    - morötter och broccoli kan gärna kokas några min i lite vatten så de blir lite mjuka-

recept 2
    torsfile som jag lägger på en bit ugnsfolie, lite fiskbuljon, peppar och smör sen lite riven/strimlad morot och purjolök vik ihop till ett paket och in i ugnen.

• miababia

recept 3
    torskfile som läggs i en form
    blanda vitt bröd som du smulat ihop med creme fraishe, citron och vitlök, lägg röran på fisken och in i ugnen

recept 4
    lax som får marinera i sweetchilisås sen bara i en form och in i ugnen. sås gör man enkelt genom att blanda sweetchilisås med creme fraishe

• Fjuppan

Åh vad gott det låter...alltihop! Måste prova ett recept idag! Tack för dina recept !!!

• annca

Alla varianter av gratänger!

* Lägg filéer på en bädd av spenat, häll över sparris/räkor/champinjoner/musslor - ja vad du vill typ, och ett paket Keldas citronsås eller ostsås eller hollandaissås

* Lägg filéer i en smörd form, droppa över citronsaft och häll över en burk krossade tomater.
    Strö över basilika, salt och smulad fetaost.

*Gnid filéer med pressad vitlök och lägg i smord form. Häll över räkor och ostsås eller hollandaissås.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • miababia

kom på en sak, till nr1 och2 är det gott med räkor

• Annikamed2barn

Jag brukar lägga laxfiléer i en form och sedan blanda lätt creme fraishe med färsk dill och gräslök och hälla över och in i ugnen, 175 grader i ca 25 minuter. Till det har jag pressad potatis. Superenkelt och jättegott!

• Fjuppan

Guuuuud vad gott allting låter. Det här är superbra, vi är nämligen helt uruselt dåliga på att äta fisk i vår familj. Tack snälla ni för alla tips!!! Nu ska här lagas fisk *gnuggar händerna*

• annca

Lax i foliepaket:
    smör lagom stora botar folie för portionslaxfilébitar.
    Hacka lite purjolök och lägg i botten på paketet. Lägg på laxen. Blanda rivet lime- eller citronskal med salt och smör och bred över. Pressa over lite vitlök. Lägg gärna i ett par skalade räkor eller ett par skivade oliver. Vik ihop gör till ett tätt paket.
    Lägg i ugnsform och baka i ugn ca 15 min.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Kvasthilda76

Gratäng med rödspätta

Gnid in fileérna med salt, lägg klippt dill i fileén och rulla ihop den. Lägg i smord form. Blanda samman grädde (3 dl) och räkost (250g) och häll detta över fisken.
    Gratinera 20 min i 200 grader. Garnera med räkor och dillkvistar.
    Servera gärna med kokt potatis alt. pressad och grönsallad.

• Sötnosmamma

Jag gör ibland den här rätten!!

1pkt torskfile
    En burk creme fraiche saffran/tomat
    Ca 2 msk citronsaft, tag efter smak
    Ca ½ dl matlagningsvin vitt
    Salt & svartpeppar

Skär fisken i kuber och koka dem nästan färdiga i vättskan i en gryta, häll sedan i creme fraichen och kryddorna... servera med kokt potatis... Går väldigt snabbt och enkelt att göra!!...

• lycka79

Taco-fisk! Har inte gjort den själv men ska göra den imorgon, tycker den verkar supergod.

Lägg 600 g vita fiskfiléer i en ugnsfast form, salta lite.
    Häll över en blandning av 2 dl matlagningsgrädde och 1 dl tacosås. Sen krossar man tacoskal eller tacochips och slänger på och till sist så river man ost på toppen. In i ugnen 225 grader i 30 min, servera med bulgur och sallad!

• ttiinnaa

santa maria har en påsmix som man blandar med vatten och creme fraiche.salta och peppra laxfilé och på med mixen och in i ugnen.

supergott till potatis

• Fjuppan

Åh vilka smarriga recept...så skönt att det finns så många trevliga varianter utan panering. Nu kommer vi definitivt äta mer fisk!!

Svar på tråden Goda fiskrecept utan panering?