Goda fiskrecept utan panering?
Jag är urusek på fiskrätter. Tänkte att det kanske finns någon eller några som vill dela med sig av smarriga recept där fisken inte är panerad?!
///Fjupp
Jag är urusek på fiskrätter. Tänkte att det kanske finns någon eller några som vill dela med sig av smarriga recept där fisken inte är panerad?!
///Fjupp
recept 1
jag brukar ha typ torskfile som jag har in i ugnen ca 10-15 min med lite salt och peppar på.
sen gör jag en vit sås med lite fiskbuljong i.
sen har jag i div grönsaker i såsen tex morötter, broccoli, majs, ärtor, dill och ev lite ketchup. häll ev av lite av fiskspadet innan du häller på såsen, strö ev över lite ost och sen in i ugnen så det får fin färg. till det brukar jag ha ris eller pressad potatis
- morötter och broccoli kan gärna kokas några min i lite vatten så de blir lite mjuka-
recept 2
torsfile som jag lägger på en bit ugnsfolie, lite fiskbuljon, peppar och smör sen lite riven/strimlad morot och purjolök vik ihop till ett paket och in i ugnen.
recept 3
torskfile som läggs i en form
blanda vitt bröd som du smulat ihop med creme fraishe, citron och vitlök, lägg röran på fisken och in i ugnen
recept 4
lax som får marinera i sweetchilisås sen bara i en form och in i ugnen. sås gör man enkelt genom att blanda sweetchilisås med creme fraishe
Åh vad gott det låter...alltihop! Måste prova ett recept idag! Tack för dina recept
!!!
Alla varianter av gratänger!
* Lägg filéer på en bädd av spenat, häll över sparris/räkor/champinjoner/musslor - ja vad du vill typ, och ett paket Keldas citronsås eller ostsås eller hollandaissås
* Lägg filéer i en smörd form, droppa över citronsaft och häll över en burk krossade tomater.
Strö över basilika, salt och smulad fetaost.
*Gnid filéer med pressad vitlök och lägg i smord form. Häll över räkor och ostsås eller hollandaissås.
kom på en sak, till nr1 och2 är det gott med räkor
Jag brukar lägga laxfiléer i en form och sedan blanda lätt creme fraishe med färsk dill och gräslök och hälla över och in i ugnen, 175 grader i ca 25 minuter. Till det har jag pressad potatis. Superenkelt och jättegott!
Guuuuud vad gott allting låter. Det här är superbra, vi är nämligen helt uruselt dåliga på att äta fisk i vår familj. Tack snälla ni för alla tips!!! Nu ska här lagas fisk *gnuggar händerna*
Lax i foliepaket:
smör lagom stora botar folie för portionslaxfilébitar.
Hacka lite purjolök och lägg i botten på paketet. Lägg på laxen. Blanda rivet lime- eller citronskal med salt och smör och bred över. Pressa over lite vitlök. Lägg gärna i ett par skalade räkor eller ett par skivade oliver. Vik ihop gör till ett tätt paket.
Lägg i ugnsform och baka i ugn ca 15 min.
Gratäng med rödspätta
Gnid in fileérna med salt, lägg klippt dill i fileén och rulla ihop den. Lägg i smord form. Blanda samman grädde (3 dl) och räkost (250g) och häll detta över fisken.
Gratinera 20 min i 200 grader. Garnera med räkor och dillkvistar.
Servera gärna med kokt potatis alt. pressad och grönsallad.
Jag gör ibland den här rätten!!
1pkt torskfile
En burk creme fraiche saffran/tomat
Ca 2 msk citronsaft, tag efter smak
Ca ½ dl matlagningsvin vitt
Salt & svartpeppar
Skär fisken i kuber och koka dem nästan färdiga i vättskan i en gryta, häll sedan i creme fraichen och kryddorna... servera med kokt potatis... Går väldigt snabbt och enkelt att göra!!...
Taco-fisk! Har inte gjort den själv men ska göra den imorgon, tycker den verkar supergod.
Lägg 600 g vita fiskfiléer i en ugnsfast form, salta lite.
Häll över en blandning av 2 dl matlagningsgrädde och 1 dl tacosås. Sen krossar man tacoskal eller tacochips och slänger på och till sist så river man ost på toppen. In i ugnen 225 grader i 30 min, servera med bulgur och sallad!
santa maria har en påsmix som man blandar med vatten och creme fraiche.salta och peppra laxfilé och på med mixen och in i ugnen.
supergott till potatis
Åh vilka smarriga recept...så skönt att det finns så många trevliga varianter utan panering. Nu kommer vi definitivt äta mer fisk!!