Parmesan ost
Hej,
Jag undrar om det är OK att äta parmesanost när man är gravid. Är det en slags mögelost eller är det en vanlig hårdost?
Någon som vet?
Hej,
Jag undrar om det är OK att äta parmesanost när man är gravid. Är det en slags mögelost eller är det en vanlig hårdost?
Någon som vet?
Läs här om ost:
www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
Tack för svar Lola,
...men jag hittar inget om just parmesan ost där och eftersom jag inte vet om den räknas till mögelost eller är en hård ost är jag lika förvirrad nu som innan...
Puffar upp tråden, någon annan som vet?
Parmesanost är ingen mögelost utan en lagrad hårdost och helt ok att äta, bara den är pastöriserad. Är du osäker så funkar västerbottensost bra att använda istället tycker jag!
Lola: ooops, förlåt läste för snabbt antagligen. Sorry!
Då vågar jag nog äta parmesan i fortsättningen!
...om den är väl lagrad... hur "17" man ska veta det förstås...?
Hemma är ju detta inga problem man kan ju bara kolla vad som står på förpackningen det svåra tycker jag är när man är ute på restaurang eller bortbjuden. Speciellt när man är tidigt i graviditeten och inte riktigt vill avslöja ännu...
Jag är väl lite nojjig också... =/
Tack alla för svaren.
Parmesan är alltid väl lagrad, det är en del av processen med att göra parmesan. Heter det "parmigiano reggiano" så är det lagrat minst 24 månader. Heter det "grana padano" är det lagrat minst ett år.
ALLA hårdostar är lagrade minst tre månader
och det GÅR inte att ta fel på mjuka mognadslagrade ostar och hårdostar
Mjuka mognadslagrade ostar är KRÄMIGA i konsistensen, finns inte en chans att använda hyvel där inte
Hårdostar går att hyvla - även om typ gräddost är lite jobbiga att hyvla eftersom de är så feta att de klibbar fast