• Bamse

Borderi, fransar till filt, hur göra?

Jag har köpt en filt från margarethas som jag tänkte bordera men en nalle på också är alfabetet på den, men när jag sen fick den så insåg jag att man måste göra fransarna själv! Jaja tänkte jag...gick och köpte garn/tråd för jag nsåg att det inte ingick...men nu vet jag inte alls hur jag ska göra. Det finns en beskrivning på engelska men jag förstår ju inte! Nån som vet? Lättast vore det ju att göra dessa fransar inann jag börjar bordera så inte väven går upp.

• Svar på tråden Borderi, fransar till filt, hur göra?
  • Little V

haha jag har själv funderat på den filten, men blir lite fundersam, ingick inte tråden? det har jag för mig att den gör...

jaja till din fråga, jag skulle vänta med att göra fransarna och brodera först, det du gör sen är just att fransa upp den, alltså drar bort väv i kanterna så det bara blir fransar kvar, så långa du vill ha de.

lycka till!

• Bamse

Little V: Jaha...så man river upp väven...hmm inte undra på att det fanns nån vit tråd med till fransarna då *skratt* Men jag förstår ändå inte hur man ska riva upp den...hmm det är inte bara det här heller.

• Little V

om du tittar åt väven är den vävd åt två håll, börjar du riva i trådarna åt ena hållet så blir det fransar, åå så svårt att förklara i ord, lättare att visa

vad kostade det med all tråd till? är såå sugen på filten, men den kändes dyr innan och ingår inte tråde känns det ännu värre :-/

• Little V

om du tittar åt väven är den vävd åt två håll, börjar du riva i trådarna åt ena hållet så blir det fransar, åå så svårt att förklara i ord, lättare att visa

vad kostade det med all tråd till? är såå sugen på filten, men den kändes dyr innan och ingår inte tråde känns det ännu värre :-/

• Pysseltokig

Hm är du säker på att trådarna inte ingår?
    Kanske är det glömt av packaren.

I mina kit som jag säljer i min shop ska det alltid finnas allt material med, om inte annat står som ex ritade dukar utan garn.

Mvh
    Fia

• Little V

Pysseltokig: det var det jag menade, låter konstigt, Margaretha brukar endast sälja hela kit med allt inne om det inte står annat.

vad har du för shop? *nyfiken* broderar massor

• Pysseltokig

Little V

min shop heter www.handarbeta.se
    Säljer mycket broderier, lite garn
    Scrapbooking och pärlor :)

Ha det gott

Fia

• Bamse

Jo...jag var lite otydlig trådarna var med *skratt* bara det att jag trodde man skulle använda sig av trådar till fransarna också...och då fanns det inga vita till det, men det förklarar ju saken om man ska använda sig av väven...

• Little V

Vad bra TS att det löser sig, säg till om du får mer problem så kan vi säkert hjälpa dig

Svar på tråden Borderi, fransar till filt, hur göra?