Inlägg från: Rutiga Rutan |Visa alla inlägg
  • Rutiga Rutan

Engelska Tråden *** del 7 ***

Mamma till Meja angående ChildCare Vouchers: både jag och min man har det - tror att den skattefria gränsen ligger runt 277 pund - per person alltså.

• Rutiga Rutan

Mamma till Meja: Här är länken till det företag som mitt företag använder för Childcare vouchers (tror det finns flera). Tror säkert att det står mer detaljer där.

www.childcarevouchers.co.uk/index.asp

• Rutiga Rutan

Mamma till Meja: Vad synd att de inte har den förmånen. Jag tror inte det finns några ekonomiska fördelar för företaget - bara "goodwill". Så här står det på childcarevouchersdirect.co.uk's hemsida:

An effective way to retain & recruit staff
    No cost to introduce via salary sacrifice
    Promotes a positive company image
    Flexible and simple
    Includes a free family helpline
    Minimal administration

• Rutiga Rutan

Jeg: Vart du ska vända dig för att få jobb beror lite på yrkesområde och var du ska bo. Jag jobbar inom IT och många i denna branch kör som "self employed" och går via agenturer för att få contracts med företag. Det är väldigt bra betalt - speciellt söderut. Men så är det ju lite krångligare med skatt etc. Däremot är det nog ett bra sätt att få in foten och få erfarenhet.

Annars är det vanligt att man kontaktar företagen direkt eller kollar annonser. Det finns flera websiter med jobbannonser. Några svenskor jag känner har kontaktat svenska företag på orten för att se ifall de behöver folk som kan svenska tex.

Inom sjukvården kan det vara krångligare - mina svenska vänner inom sjukvården har behövt skaffa massa certifikat och grejer först från Sverige vilket tagit tid men sedan har de inte haft problem att få jobb.

Så det beror lite på....

• Rutiga Rutan

Såg på "Weakest Link" på BBC häromdagen och Anne Robinson sa till en svensk deltagare att hon tyckte alla svenskar var tråkiga !

• Rutiga Rutan

Ryanair ska öppna en linje Skavsta - Liverpool snart, så jag läser era inlägg med intresse (jag bor i Cheshire, ca 1 tim 15 minuter från Liverpool). Har ju sett att priserna är jättestor skillnad på.

• Rutiga Rutan

Kul med filmen ! Har mailat länken vidare till vänner och bekanta - tack för den Morrizz. Har inte sett den själv på TV ännu.

• Rutiga Rutan

StoneRoses - GRATTIS. Vad kul att få planera bröllop. Vi firar 10 års jubileum själva i november - det är synd att man bara får göra det en gång. Själv skulle jag gärna göra om det igen ! (fast med samma karl då förstås... honom byter jag inte ut)

Mamma till Meja: Det händer aldrig mig heller ! De säger bara att de ska *försöka* öppna en kassa till - då har man ju inte lovat något... smart !

• Rutiga Rutan

Idag blev jag så glatt överraskad - en av mina kollegor hade varit på tjänsteresa i Sverige och kom med en påse Salta Katten till mig ! Jag har aldrig provat dem, men de var jättegoda. MUMS ! Saltlakrits !

• Rutiga Rutan

Oj vad mycket inlägg på bara ett par dar - kul ! (Mitt bredband har strulat några kvällar).

Little J - åh nej vad jätte sorgligt att höra. Förstår att du ville byta signatur...

Nu känns det att hösten rullar in. I går fick vi en sån där mega-stor spindel som traska över golvet. Jag har aldrig sett sådana i Sverige - eller har ni det?

Mamasnest - min man är svensk... fast det räknas väl kanske inte

• Rutiga Rutan

Mamasnest - när ska ni till Kanada och var? Min pappa bor i Kanada sedan 18 år tillbaks så vi är där ibland. Han borde först i Toronto och sedan ca 5 år tillbaks (tror jag - tiden går så fort) i Montreal.

Vet ni vad - idag kom en in på mitt jobb med Christmas cards som hon sålde för välgörande ändamål. I September !!

Annars ÄLSKAR jag julen här i England. Det finns så mycket fint pynt och jox.

• Rutiga Rutan

Jag var på M&S igår och där stod julkort och julpappren på rad i entren.... Det är inte ens October ännu !

Mamasnest: Ja - jag älskar Canada. Fast jag tyckte det var bättre när pappa bodde i Toronto än i Montreal. Det är så franskt i Montreal...

• Rutiga Rutan

Mamasnest: Å andra sidan är det svårt att hitta annat än "ljusrosa/cerise/ljusblå" kläder åt flickor här i UK.... Förutom att jag såg att M&S i år faktiskt kör lite "retro" färger som brunt. Banbrytande !

• Rutiga Rutan

Har inte varit inne på ett tag nu - var på semester på soliga Mallorca förra veckan. Apropå "Bringing up baby" programmet så tittar jag just nu på ett nytt avsnitt. Såg när vi kom hem från semestern att programmet orsakat en del debatt. Hon som förespråkar "50-tals metoden" blev tydligen avbokad av arrangörerna för en baby mässa också. Mest har det handlat om att hon förespråkar att man inte ska ha kontakt med bebisen de första veckorna innan den sover igenom nätterna. Det vart rabalder också för att hon säger att bebisen ska sova i eget rum, medans den officiella UK rekommendationen är att bebisen de första 6 månaderna ska sova i föräldrarnas rum fast i egen säng (plötsligt spädbarnsdöd). Den andra extremen i programmet är att man hela tiden ska bära runt barnet (70-tals metoden) och den har också kritiserats för att man där uppmuntrar föräldrarna att sova med barnet i sängen - och det är ju inte heller i linje med rekommendationen.

Nej - nu ska jag titta mer på programmet så får vi se....

• Rutiga Rutan

Vi har jättevarmt här i norra England - hurra hurra ! Idag har vi varit på Farmers Market och handlat massor av smarriga lamm-korvar.

Väldig "busy" vecka som kommer...

Sonen fyller 4 på onsdag och så håller jag för fullt på med att planera för kalas på lördag - vi kör "engelska varianten" i år - dvs bjuder in typ hela dagis (26 ungar kommer!) - bjuder på smörgåsar och chips och en sån där läskig tårta som det bara är massa icing på (Spindelmannen såklart - det är bara det som gäller just nu tydligen). Tårtan äter man inte på kalaset utan lägger i en servett i godispåsen. Två timmar varar kalaset - in och ut...

På tisdag ska vi på den officiella cermonin för att få medborgarskap - jag måste hitta något fint och ta på mig - det ska fotas och grejas när man skakar hand och tar emot certifikatet.

Svar på tråden Engelska Tråden *** del 7 ***