• Anonym (Undrar)

Är endometrios medfött?

Är endometrios något man föds med eller är det nåt man kan insjukna i senare? Jag undrar eftersom jag inte lyckats bli gravid och man har misstänkt endo. I vintras titthålsoprereades jag men inget hittades. Nu har jag ont i ena sidan varje gång jag har mens. Smärtan kommer ungefär samtidigt som jag börjar blöda och är nu rädd för att jag trots allt har endometrios. Eller vad kan det vara?

• Svar på tråden Är endometrios medfött?
  • Anonym (Undrar)

Ingen som vet?

• Anonym (Undrar)

Ingen alls?

• Stjärnstoft

Hej!

Det jag vet är att det kan vara mycket svårt att upptäcka endo vid operation. Den kan sitta varsomhelst i bukhinnan som täcker allt i buken och det blir många kvadratmeter som ska undersökas. Det kan även finnas endohärdar som är så små att man faktiskt inte ser dem med blotta ögat.

• Anonym (Undrar)

Tack för ditt svar! Jag har inga andra symptom på endo men risken finns ju iallafall.

• Anonym (endo)

Endometrios är ju en hemskt vanlig kvnnosjukdom, bara det att de flesta ine lider av den. Att säga att den är medfödd låter lite konstigt för oftast så märker man ju inget innan man kommer in i puberteten...Läste nåt om att det kan ha med immunförsvaret att göra men jag måste erkänna att jag inte riktigt förstod om endo kan bero på svagt immunförsvar eller tvärtom.
    Om det är ärfligt eller ej disskuteras väl oxå om jag förstått rätt, min moster har tex endo o så jag då men ingen mer i släkten (vad vi vet).

• Anonym (Undrar)

Förstår vad du menar och det är klart att man inte kollar efter endo på nyfödda barn eller så. Jag undrar snarare om endo är nåt man antingen har eller inte har eller om det är en sjukdom som man kan insjukna i när som helst.

• Anonym (endo)

jag vet faktiskt inte... OM det är så att man kan få endo av dåligt immunförsvar betyder det ju att det inte är "medfött". men som sagt jag kan ha helt fel där. *skäll på mej om jag har fel *

Svar på tråden Är endometrios medfött?