• Anonym

astmaanfall?

vill vara anonym pga inte avslöja personen i fråga..

en vän till mig har vid flera tillfällen fått svårt att andas, hon kan då itne gå, inte prata.. hypervenitlerar nästan och det väser när hon försöker andas.. Vad ska JAG som vän göra? klarar hon av detta själv med sin medicin eller behövs sjukhusvår? isf hur ska jag eller vi bära mig åt?.. Är det verkligen astmaanfall? hon har astma sen tidigare..

kanske någon här som vet eller har varit med om liknande, det är mkt jobbigt..

• Svar på tråden astmaanfall?
  • Blå Flygare

Hjälp henne ta fram medicinen, om den inte hjälper så behövs sjukhusvård. låter som om astmasn är dåligt kontrollerad och att hon behöver justera grundmedicineringen. Säg till att du tycker det är mycket obehagligt och att du tycker hon ska söka vård, för du är rädd att det ska hända något. Det hade jag varit!

• Blå Flygare

Oj, gick iväg för tidigt: Jag har själv astma, tänkte jag skriva. Har haft såna anfall själv och det man gör är att sätta sig/luta sig framåt och ta medicinen. Att dricka vatten kan också hjälpa, så du kan gärna ta fram ett glas vatten också.

• Anonym

okej, tack för svaren.. förstår att det är brist på tid när det gäller detta men kan man beställa taxi o ta sig in eller behövs ambulans?...

har hänt tre ggr senaste två eckorna... en kompis jag bor med,, vaknar av att jag hör hennes andnng väsa..usch, jätte obehagligt..

• Blå Flygare

Taxi skulle jag tippa räcker. Är du osäker så ring 112 så får du hjälp hur du ska göra. Men prata med henne!

• Anonym

yes, det ska jag göra.. känns lättare nu när jag vet vad jag ska säga. tack!

får jag fråga hur dina astmaanfall var? kom dom okså såhär tätt och hur var det för dig?

• Blå Flygare

Jag var ung (och dum) när jag hade sånna anfall. Kom på gymnastiken, på vintern när jag cyklade och annat när man anstränger sig och luften är kall/dålig. Så cyklade jag till och från skolan så kom de två gånger per dag, men inte alltid så illa.

Var det att jag inte kunde prata så viffta jag lite med armarna på ett visst sätt så kom snabbt någon kompis med medicin och vatten till mig (de hade också astma, så det visste vad man menade). Så illa var bara anfallen om det var extremt kallt, eller var mycket allergen så det gick i perioder.

Naturligtvis skulle jag ha gåt ttill läkare, men eftersom jag fick diagnosen som ganska litet barn så förklarade ingen för mig annat än precis vad jag behövde veta då. Och sen så byts läkarna ungefär lika ofta som man går till dem och nästa tror att den innan har informerat och sen har man haft astman så länge att man förväntas veta allt. När man istället inte vet ett skvatt!

Det är viktigt att grundmedicinera för att lungorna ska hålla hela livet. De slits av att ha sådan astma.

Svar på tråden astmaanfall?