• Anonym

Någon som kan något om WAIS II?

Jag gjorde det testet (wais ll) för ett tag sen, det var en kurator som trodde att jag hade problem med minnet, koncentasionen, uppmärksamhet och så..

Så 1 år senare, (träffar inte kuratorn längre hon flyttade!) jag fick kallelse till att göra testet, och gjorde det, 5-6 besök hos en psykolog, efter att ha gjort alla dessa tester (wais II) kanske var fler också, hon sa inte vad dom hette, utan jag råkade se vad det hette.
    Då säjer psykologen iallafall, att jag har kraftiga svårigheter med alla dom sakerna, och att jag borde inte veta i vilken ordning man häller upp en tallrik fil, och att det finns hjälpmedel t.ex en klocka som man kan ha, som säjer vad man ska göra! så att man inte glömmer.
    Jag förklarde för henne att jag verkligen inte har några problem med att hälla upp fil, och jag lagar middag hemma varje dag, och vad ska jag med en sån klocka till?? Det är ingenting som jag glömmer!!!
    Nu var det kanske 2 månader sedan vi hade sista mötet.
    Jag vet inte vad jag ska tänka och tro
    Jag har gått runt och trott på det här, att jag är så dålig och inte kan och klarar något, som hon sa, att jag borde ha ett jobb som är lätt och som inte sätter så stor press på mig, ähh.. ok..? Varför då? tänker jag..
    Jag tycker inte att jag har några problem med att minnas saker, det är till o med så att jag får påminna vänner och släkt om deras saker, som dom ska komma ihåg, och ingen av mina vänner känner alls ingen det som testet visade!
    Kan dom dåliga resultaten bero på att jag var nybliven mamma och inte fick så mycket sömn på nätterna? Jag har ingen aning.. Kan man kräva att göra om det?

• Svar på tråden Någon som kan något om WAIS II?
  • Anonym (Tro)

Jag tycker att du ska lita på din instinkt. På ett sätt tror jag det är farligt om man blint litar på ett test, som dessutom inte stämmer med ens egna inre. Då kanske du ställer för låga krav på dig själv och inte anstränger dig för att få ett bra jobb.

Jag vet inte alls hur tillförlitliga såna test är? Men lita på din egen känsla istället. De dåliga resultaten kan säkert bero på stress och dålig sömn. Tänk positivt om dig själv och sikta mot stjärnorna, då kanske du når till månen!Om du förstår hur jag menar?

Jag tycker inte att du ska göra om testet. Ett test är väl inte så viktigt? om du är nöjd med dig själv och tycker att ditt minne är bra, så varför? Nej TRO PÅ DIG SJÄLV!

• Anonym

Det är det att socialtjänsten blev kontaktad pga. det testet angående mitt barn, och eftersom jag inte tycker att testet stämmer, verken jag, mina vänner eller släkt, känner igen att jag skulle ha svårigheter med dom sakerna, så tycker jag att det är orättvist mot mig att det testet blir läst av soc och dom tror kanske på det då?
    Därför tänkte jag att man kanske kan få göra om det?

• Anonym (Tro)

OK! ja då tycker jag nog att du ska be att få göra om testet!

Gjorde du testet för att kuratorn övertalade dig? Eller var det för att du själv tycker att du har problem?

Det är ju ialla fall viktigt att du talar om att du inte tycker att resultatet stämmer med verkligheten. Att du därför vill göra om det.

• Anonym

Det var kuratorn som övertalade mig att göra testet.
    Jag ska nog be att få göra om det, men tänk om jag inte får det?
    Jag vet inte vad som är bäst att skriva till hon som gjorde testet eller ringa?
    Ska jag säja att det är för att jag inte tycker att resultatet stämde och att jag tror att det beror på sömnbrist?
    Men tänk om jag får göra om det och får dåliga resultat igen, ush.. det här känns verkligen inte kul. Det kostar dessutom pengar att göra om det 80kr per besök hos henne.

Men jag vill verkligen göra om det, för det känns inte bra att testet ligger i min journal, och om någon läser den så tror ju han/hon att det stämmer.
    Som psykologen sa, "Det är bra att vi gjorde det här testet, nu kan även andra läsa testet, och då slipper du känna dig pressad över att folk ska ha så höga förväntningar av dig"
    Sen la hon fram en lång redogörelse på hur min hjärna fungerade, hon fick det att låta som att jag är totalt hjärtskadad, och sen var det, tack och hej!

Är bara så rädd att bli nekad att göra om testet

• Anonym

Har beslutsångest ska jag försöka få göra om testet eller inte?
    Vet inte vad jag ska säja om jag ringer, tänk om dom nekar mig..

• Anonym (Tro)

Jag tycker att du ska ringa och prata med hon som gjorde testet på dig.

Berätta att du har funderat mycket sedan sist, och att du kände dig väldigt trött när du gjorde testet. Säg att du är oroad över att testet gav fel resultat och att du gärna vill göra om det.

Om du inte får göra om det, så fråga om de kan ta bort det från din journal? Jag tror inte att de kan tvinga dig att ha det där mot din vilja. Lycka till och hoppas att det ordnar sig!

• Anonym

Man kan dessvärre inte göra om WAIS-testen eftersom man vet hur dom går till redan. Det finns dock andra intelligenstest man kan ta, problemet är dock att WAIS är det test som testar intelligensen på olika nivåer, det var nog därför psykologen valde just detta test... Jag tycker att du ska kontakta en annan psykolog och förklara situationen och be psykologen testa dig med något annat test än WAIS....

• Anonym

Jag har försökt få tag i henne nu, men hon var inte där, hon skulle vara tillbaka på tisdag.
    Jag ska säja att jag tror att dom dåliga resultaten berodde på trötthet, och att jag vill göra om testet, så får jag se vad hon säjer.

När vi gick igenom resultatet så sa hon att just inteligentstestet hade jag fått fullt normalt på, det var övriga del-tester som jag fick väldigt dåligt på.

Jag hoppas att jag får göra om det, det var vissa saker som hon inte ville berätta under genomgången, och det sa hon att det var ut i fall jag någon gång skulle behöva göra om testet. Så då kan det ju inte vara helt omöjligt att jag får göra om det?

• Anonym

Nu närmar det sig tisdag, och jag kan inte låta bli att tänka på vad hon kommer säja, tänk om hon vägrar göra om testet, vad gör jag då? Vad ska jag komma med för fler argument?
    Vart kan jag hitta en psykolog som kan göra om det, och hur ska jag ha råd med det?
    Lever på lägsta föräldrapenningen.

• Anonym

Man kan göra om testet i fråga (WAIS-III, heter det) men det måste gå minst 2 år om det ska ha någon form av reliabilitet i omtestningen. Sen är det så att de här testen är väldigt säkra, och det är troligen så att en omtestning skulle inte visa på någon signifikant skillnad från första testningen. Däremot kan det vara värt att med andra test testa om vissa förmågor för att undersöka mer vad det är som inte fungerar.

Jag tycker man ska se de här testen som en hjälp, visar testen på att hjärnan fungerar på ett visst sätt så är det en hjälp om ens arbete och övriga liv kan anpassas till det sätt ens hjärna fungerar på. Så man slipper lägga onödig energi på sådant som är alldeles för svårt.

• Anonym

Jag är övertygad om att jag skulle få betydligt bättre resultat om jag fick göra om testet nu, under den tiden som jag gjorde testet så var varje natt långa och sömnlösa, och jag var väldigt trött pga. det. Har inte det någon betydelse i testresultatet?

Dessutom psykologens förslag på att det fanns hjälpmedel iform av en klocka, som man ställer in så att den hjälper en med att komma ihåg saker, det låter väldigt överdrivet med tanke på att jag inte brukar glömma saker, vad ska jag då ställa in den på?

och hennes exempel att jag inte borde veta i vilken ordning man häller upp en tallrik fil, det vet jag ju mycket väl, och lika så lagar jag ofta nya maträtter hemma.

Hur kommer det sig då att jag klarar av det?

Jag känner mig rejält nedvärderad, och ingen av mina vänner eller släkt, känner igen dom här påstådda problemen hos mig.

Så ska jag bara strunta i testet då?

Jag är övertygad om att ett sånt här test kan ligga mig i fatet ganska rejält vid en eventuell vårdnadstvist. Så jag hoppas verkligen att jag får göra om det.  

• Anonym

Nu har jag ringt och pratat med psykologen, och det känns hoppfullt.
    Jag förklarade som det var, och hon sa att det inte hör till det vanliga att dom som gör det här testet ringer och säjer att det inte stämmer.
    Så hon skulle ta upp det med sina kollegor och återkomma till mig senare i veckan.
    Hon sa att hon också tyckte att det är viktigt att det som står i journalen stämmer, och att det är för min skull som testet gjordes och ingen annans.

Jag har ju inte fått ett klart svar en att jag får göra om det, men det känns hoppfullt, jag var även noga med att påpeka att det inte är bara jag som inte tyckte testet stämde, utan sa att alla i min släkt och vänner har reagerat och sagt att dom inte tycker att det stämmer också, även min mamma som är psykolog.
    Jag sa att jag tror att det beror på att jag var väldigt trött som jag fick så dåliga testresultat, men då påpekade hon att det inte ska göra så stor skillnad även om jag var trött, och så pratade hon om att de dåliga testresultaten kan ha berott på nåt annat, undrar vad det kan vara..?  

• Anonym

Idag ringde psykologen som gjorde testet upp mig, och jag får göra om det
    Fast det blir en av hennes kollegor som gör det, och jag hamnar inte längst bak i kölistan, utan så fort någon av hennes kollegor får tid så kommer jag få börja en ny utredning, hon gissade på 1-3 månader, skulle det dröja längre så skulle hon ringa om meddela mig.

Jag är så oerhört tacksam och lättad, jag vet ärligt inte vad som gick fel när jag gjorde testet sist, det kan ha varit trötthet, varför skulle det annars gå så dåligt?

Jag gjorde ett väldigt likt test igår: www.illvet.se/htm/IQTest/sv/index.html

resultatet blev 111p och övernormal

Jag tyckte det var så underligt så jag skrev ett brev till psykologen och skickade med resultatet Hemlis skäms lite... det kanske var lite överdrivet??
    Men då hade jag inte fått beskedet att jag skulle få göra om testet, och jag tänkte att det kanske skulle hjälpa henne fatta sitt beslut om hon fick se det..

Jag sa idag i telefon att jag skickat brev med internet-testet, så hon är förberedd iallafall.. 

Svar på tråden Någon som kan något om WAIS II?