• Teschty

Vad gäller med 3 åringar???

Som bonusmamma till min sambos son e jag chockad o förvånad över bioförälrdarnas behandling av sin son som e 3 år. Jag har inte träffat hans son så mycket innan utan mest korta stunder. Men nu när vi skapar familj o lever ihop e jag lite förvånad över hur deras 3 åring behandlas. Jag har vänner som har 3 åringar o e vana vid dom.
    Men min bonus använder fortfarande blöja, han dricker ur nappflaska, han kan inte göra någonting själv, blir alltid påklädd från topp till tå, piper/skriker o slåss för ingenting, sitter fortfarande i babystol vid middagen, kan inte sova själv o egen säng kommer inte på frågan, han dreglar konstant, sover middag ca 2 timmar/dag... Listan e jättelång. Jag tycker synd om hjonom för det känns inte att han utvecklas till den lilla 3 åring han är...

Jag har verkligen tagit på mig rollen som bonusmamma o försöker få lite rutiner på pojken. När jag har honom försöker jag att han ska klä på sig lite själv, kissa på toan, plocka undan efter sig. Äta själv, inte sova middag utan lägga sig i normal tid ist typ 19,30. Försöker hitta på saker med honom som att lära honom cykla med stödhjul, vi åker o badar. Jag säger ifrån när han slåss osv. Jag försöker verkligen. Men vad e rimligt för en 3 åring att kunna/göra själv. Det känns som att han växer lite när han e med mig, känns som han får lite själförtroende. Men försöker jag för mycket? Vad e rimligt för en kille som e 3??? Hur ser era rutiner/dagar med 3 åringar ut???

• Svar på tråden Vad gäller med 3 åringar???
  • Teschty
    SaramedM skrev 2007-08-02 12:38:42 följande:
    M är 3;-bajsar i blöjan-ammas-samsover och somnar inte själv-sitter i barnstol vid bordet ( hur ska de annars nå maten????)-sover hon middag kan hon lätt smälla till med ett par timmarPå vilket sätt gör detta att hon inte är normal?Jag tycker inte att något av ovanstående är konstigt
    Då e jag nog van vid fort utvecklade barn isf. Flera av mina vänner har 3 åringar och där förekommer inget av ovanstående. Det va därför jag frågade.
    Sen vad det kommer till läggtider så tror jag ändå att det bästa e lite rutiner o försöker gå o lägga sig i någorlunda samma tid varje dag...
  • Teschty
    SaramedM skrev 2007-08-02 12:43:56 följande:
    Jo jag ¨såg det, men om han har blöja så är han väl inte det?
    Det handlar mest om att bioföräldrarna inte tycker lika i den frågan. Min sambo har fått bort blöjan en gång men sen åkte han på semseter i 2 veckor med sin mamma o vips så va blöjan tillbaka igen. Hon e riktigt bekväm av sig o gör ingenting för sin son men det e en helt annan historia. Så jo visst e bonusen redo för att gå på toa själv...
  • Teschty
    Anna1111 skrev 2007-08-02 12:51:41 följande:
    Min yngsta dotter är tre år och av det du nämner i TS så sitter hon givetvis fortfarande i barnstol, hur kul är det att ha bordet vid hakan. Hon sover fortfarande efter lunch i ca 2 timmar, somnar ändå vid normaltid på kvällen. Jag kan inte riktigt se problemet.
    Inget problem, tycker bara att en tripp-trapp lr liknande vore bättre...
  • Teschty
    SaramedM skrev 2007-08-02 12:56:30 följande:
    Och kolla med hans föräldrar innan du inför några stora förändringar
    Hans pappa/min sambo tycker exakt som jag... Jag går inte in o styr över honom om du tror det...
  • Teschty
    pulmones skrev 2007-08-02 13:06:06 följande:
    Jag kan inte hjälpa det men jag reagerar lite som TS faktskt. Känner du att det är lite "tokigt", att pojken behöver mer självförtroende och synas mer så tycker jag inte du ska blunda!. Men det är viktigt att du pratar med föräldrarna först så det inte blir ännu tokigare....kan vara superkänsligt. Inte skulle du vilja att en annan kvinna uppfostrar ditt lilla barn på sitt sätt utan din vetskap?.Den lilla pojken har varit med om mycket tror jag och kan behöva lite extra kärlek med ramar och berömBra TS att du inte blundar!
    Jag tar som sagt upp allt med min sambo/barnets pappa. Mamman borde enligt dom flestas tycke inte ens få vara i närheten av sin son då hon gör ALLA fel man kan med ett barn. Där förekommer hot o skrämmsel osv. Just nu pågår en riktigt ruggig vårdnadstvist o jag hoppas vi får killen. Blod e inte tjockare än vatten o jag har 500ggr bättre hand om killen än vad hon någonsin haft. Så med henne diskuterar jag inte ett smack. Så länge jag o min sambo e på samma plan så tycker jag det e bara o köra på. Jag ger min bonus väldigt mycke på alla plan o skulle aldrig pressa honom eller gå för fort fram. Men jag märker ju själv hur frusread han är när vi e runt barn i samma ålder som "kan själva" så mycket. Han behöver ju lite självförtroende han me...
  • Teschty
    waersta skrev 2007-08-02 13:15:16 följande:
    Heja TS! Du är suverän!!
     TACK SÅ MYCKET
  • Teschty

Violis:

Jag jämnför inte bonusen med andra barn och låter han helt klart utvecklas i sin egen takt. Däremot hjälper jag honom då jag märker hur frustread han är då han e runt barn i samma ålder som "kan mycket mer" än honom. Han blir fortfarande behandlad som en bebis i allt för många avseende av sina bioföräldrar för jag tror det e bekvämats för dom själva just nu med vårdadstvist osv. Min sambo märker oxå men han ger mig mycket ansvar nu när saker o ting e lite upp o ner. Så min mening e inte o jämföra utan bara en undran hur dom flesta 3 åringar gör i vardagen så jag kan hjälpa bonusen på bästa sätt att utvecklas till en liten kille isf att vara bebis...

Svar på tråden Vad gäller med 3 åringar???