• Twinkle Little Star

Bästa vinterskorna till barnen?!

Haha, är väldigt tidigt ute med den frågan, men förra året sade det bara svisch och alla skor började ta slut, vilket gjorde att jag blev stressad och köpte det som fanns.

Är ute efter varma och vattentäta skor som barn klarar sig med en vinter igenom här i Östergötland. De får gärna klara av att stå i värmeskåp också om möjligt.

Hoppas ni hr många tips!

• Svar på tråden Bästa vinterskorna till barnen?!
  • Prinsessorna
    SVejsan skrev 2007-08-03 13:02:14 följande:
    Gore-tex i skor går fetbort för oss... Har man haft de ett tag så är membranen nerkläggade = Ingen andningsfunktion... Goretex membran måste alltid vara rena för att fungera tillfredställande, därför skall man tex tvätta och värmebehandla goretexkläder. Kläggar man igen membranen så håller dom fortfarande tätt - men någon goretexfunktion får man ju inte och därmed så blir de lika bra som alternativen (infettat läder osv)...Men står det goretex så kan man ju ta ut lite mer betalt = det är därför man använder det dvs pga av att folk tror de köper en finess....
    Man behöver inte tvätta och värmebehandla gore-tex. Och vad menar du med värmebehandla?? Gore-tex får inte torktumlas eller stå i ett värmeskåp.
    Kladdar igen membranen??? Gore-texet ligger väl skyddat inne i skon med skydd utanpå och innuti. Har i alla år haft ecco och aldrig sett själva gore-texet. För två vintrar sedan köpte jag ett par vanliga skor med gore-tex och dom har hållit i ur och skur. Har aldrig blivit vått eller kall om fötterna fast dom inte är fodrade. Har hund så man är ute i alla väder. Så vad du skriver om.....ja jag vet överhuvudtaget inte vad du skriver om.
  • Jontefjonte

Ecco......
    Köpte faktiskt till sonen redan i maj. Det var på REA. Betalade 499 kr istället för 799:- och det var ju förra årets pris. Så nu kanske samma kostar 849:-...

• Anna i Skåne

Har köpt ecco till dottern för 795. Första gången jag testar det. Hade från skopunkten förra året, men de var ingen höjdare. När hon var mindre hade hon kavat, de är prisvärda tycker jag.

• linus

Vi kör alltid med Ecco. helt suveräna .

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elias & Nelly ♥¸.?°´¯) ♥
  • MammaiNorr

Jag köper endast Kuoma! Enkla, lätta, varma skor och jag upplever inte heller att de blir blöta. (Man kan impregnera dem på nytt om man vill tror jag) Lätta att tvätta i tvättmaskin! Kostar ca 600 i Sverige, ca 300 i Finland

• SVejsan

www.outside.se/index.php

Prinsessorna skrev 2007-08-03 21:55:34 följande:
    Man behöver inte tvätta och värmebehandla gore-tex. Och vad menar du med värmebehandla?? Gore-tex får inte torktumlas eller stå i ett värmeskåp. Kladdar igen membranen??? Gore-texet ligger väl skyddat inne i skon med skydd utanpå och innuti. Har i alla år haft ecco och aldrig sett själva gore-texet. För två vintrar sedan köpte jag ett par vanliga skor med gore-tex och dom har hållit i ur och skur. Har aldrig blivit vått eller kall om fötterna fast dom inte är fodrade. Har hund så man är ute i alla väder. Så vad du skriver om.....ja jag vet överhuvudtaget inte vad du skriver om.
    Oberoende info om goretex...
    www.outside.se/index.php

"Men varken Sympatex- eller Gore-Tex-skor kan tvättas så att membranet blir helt rent och funktionsdugligt när det väl blivit smutsigt."

"Täpper du till porerna inifrån (svett, smuts etc.) får du samma problem. Tvätta med tvättmedel som har förmåga att rensa på djupet."

Goretexkläder skall torktumlas (ej skor)pga ytter och innermaterialen:
    www.gore-tex.se/remote/Satellite&childpagename=goretex_sv_SE%2Ffabrics_cont_land_c%2FFAQ&cid=1148661102779&pagename=SessionWrapper
  • SVejsan

Goretexkläder skall torktumlas (ej skor pga ytter och innermaterialen) - skulle jag skriva (fick parantesen fel

• SVejsan

Princessorna
    Och du menar att innermaterialet är så tätt att inte svett osv kommer i kontakt med membranet? = vattentätt?
    Jag tror mycket väl att det kan vara bra skor men att de skulle vara lika bra i längden med annat material...

• Prinsessorna

Svejsan
    Intressant läsning. Läser detta;
    Gore-Tex. Vi testar kontinuerligt alla nya typer av material som vi kommer över. Och ännu har vi inte hittat något material som är bättre än de moderna Gore-Tex kvaliteterna när det gäller mångsidig användbarhet, vattentäthet, vindtäthet, förmåga att ventilera (”andningsförmåga” ), motståndskraft mot nötning, temperaturväxlingar och annan yttre åverkan.

Dom testar sina produkter i dom värsta förhållanden. Många upplever aldrig sådant väder. Men visst är det bra att dom testar produkterna.

Men jag håller med dom, finns inget bättre än gore-tex iallafall i skor.

Mvh Jenny

• clinan

förra säsongen hade jag pax till min dotter. De var superbra och till ett vettigt pris oxå.

Svar på tråden Bästa vinterskorna till barnen?!