Kan man äta mozzarella?
Hej, är det nån som vet om man kan äta mozarella då man är gravid?
Tack på förhand!
Hej, är det nån som vet om man kan äta mozarella då man är gravid?
Tack på förhand!
Den måste va ordentligt uppvärmd.
Jag äter den som den är...den är ju pastöriserad!!!!
www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
i mina papper står det Mozzarella som används i matlagning och upphettas ordentligt är säker att äta
Tack, då ska jag undvika mozzarella om den inte är uppvärmd.
Synd, mozzarella är ju sååå gott! :)
Ät gärna ost under graviditeten men välj helst vanlig hårdost och smältost. För att minska risken för skadliga bakterier rekommenderar vi att undvika mjuka och halvmjuka lagrade dessertostar såsom mögelostar och kittostar. Exempel på sådana ostar är Brie, Camembert och Gorgonzola respektive Vacherol och Livarot. Rekommendationen gäller även om osten är tillverkad av pastöriserad mjölk. Risken för höga halter av skadliga bakterier är störst på kanterna av osten. All ost är säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het.
Ja alltså ska man inet äta den om det inte är upphetad.
Ja jag vet. Jag håller mig också undan den =(
"Mozzarella och riccotta anses som säkra eftersom mjölken upphettas vid tillagningen. Men ostar som mozzarella, ricotta och feta måste hanteras hygieniskt och förvaras under rätt temperatur av producenter och handlare för att vara helt riskfria. Däremot är all ost säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het."
www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_aer_gravid/mat/livsmedelslista_foer_gravida/
Såhär står det på livsmedelsverkets hemsida:
"Vid tillverkningen av Mozarella och Ricottaost upphettas mjölken normalt tillräckligt mycket för att eventuell listeria ska avdödas. Om osten därefter hanteras hygieniskt och förvaras kallt bör risken vara liten ur listeriasynpunkt. Då viss risk för återsmittning av osten vid anläggningen dock inte kan uteslutas kan den som vill vara extra försiktig begränsa sin användning av dessa (och andra "osäkra") ostar till matlagning med upphettning till bubblande hett. "