• Hepa

Kan man äta mozzarella?

Hej, är det nån som vet om man kan äta mozarella då man är gravid?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Kan man äta mozzarella?
  • Sofia t

Men det är ju tillagning i mat eller?
    Riccitta använder du ju i matlagning??

danitra skrev 2007-08-02 16:18:37 följande:
    "Mozzarella och riccotta anses som säkra eftersom mjölken upphettas vid tillagningen. Men ostar som mozzarella, ricotta och feta måste hanteras hygieniskt och förvaras under rätt temperatur av producenter och handlare för att vara helt riskfria. Däremot är all ost säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het."www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_aer_g.../
  • Sofia t

Rekommendationen gäller även om osten är tillverkad av pastöriserad mjölk.

Lola Jämtland skrev 2007-08-02 16:19:44 följande:

Vart står det om Mozzarella där?
  • Sofia t

All ost är säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het

Det skulel me också =)

Jag fatat det som att man ska hetta upp den..

Lola Jämtland skrev 2007-08-02 16:19:44 följande:

Vart står det om Mozzarella där?
  • danitra
    Sofia t skrev 2007-08-02 16:20:02 följande:
    Men det är ju tillagning i mat eller?Riccitta använder du ju i matlagning??
    Det är under tillverkningen som den upphettas, den behöver inte hettas upp igen innan man äter den. Ricotta kan man ju äta utan uppvärmning.
  • Lola Jämtland
    Sofia t skrev 2007-08-02 16:21:52 följande:
    Rekommendationen gäller även om osten är tillverkad av pastöriserad mjölk.Lola Jämtland skrev 2007-08-02 16:19:44 följande:
    Men det stod inget om just mozarella i den texten.

Däremot står detom den i den text som LindaCarlsson hänvisar till.
    //Blir det nånsin våran tur.....
  • Sofia t

Ja men som sagt jag fatta det som att man skulle hetta upp all ost.

Men i mina papper från BM står det faktiskt att mozzarella som används i matlagning och upphettas ordentlig är säker att äta..'

Konstigt att det är så olika. Man vet ju inet vad man ska tro på

Lola Jämtland skrev 2007-08-02 16:23:09 följande:

Men det stod inget om just mozarella i den texten. Däremot står detom den i den text som LindaCarlsson hänvisar till.
  • danitra
    Sofia t skrev 2007-08-02 16:25:12 följande:
    Ja men som sagt jag fatta det som att man skulle hetta upp all ost. Men i mina papper från BM står det faktiskt att mozzarella som används i matlagning och upphettas ordentlig är säker att äta..'Konstigt att det är så olika. Man vet ju inet vad man ska tro påLola Jämtland skrev 2007-08-02 16:23:09 följande:
    Det är klart att den är säker när den är upphettad men dina papper verkar ta det säkre före det osäkra när det gäller många ostar.

Som det beskrivs i min länk så är det OK med mozzarella förutsatt att man hanterar den rätt.
  • Lola Jämtland
    Sofia t skrev 2007-08-02 16:25:12 följande:
    Ja men som sagt jag fatta det som att man skulle hetta upp all ost. Men i mina papper från BM står det faktiskt att mozzarella som används i matlagning och upphettas ordentlig är säker att äta..'Konstigt att det är så olika. Man vet ju inet vad man ska tro påLola Jämtland skrev 2007-08-02 16:23:09 följande:
    Ja, vill man vara extra säker så använder man den i matlagning o hettar upp den igen..
    Men det ska alltså inte behövas.

Lita på kostråden från Livsmedelsverket.
    Många BM delar ut felaktiga råd tyvärr.
  • Sofia t

Det jag skrev över är taget från slv.se

Det är enbart det med mozzarellan som står i mina papper.

Jo men då är ju frågan vad ska man lite på?

danitra skrev 2007-08-02 16:26:46 följande:
    Det är klart att den är säker när den är upphettad men dina papper verkar ta det säkre före det osäkra när det gäller många ostar. Som det beskrivs i min länk så är det OK med mozzarella förutsatt att man hanterar den rätt.
  • Sofia t

Ahh så jag har kunnat äta mozzarella!!

Det är ju hel sjukt om man inte ska kunna lite på BM

Lola Jämtland skrev 2007-08-02 16:27:38 följande:

Ja, vill man vara extra säker så använder man den i matlagning o hettar upp den igen.. Men det ska alltså inte behövas.Lita på kostråden från Livsmedelsverket. Många BM delar ut felaktiga råd tyvärr.
  • Lola Jämtland
    Sofia t skrev 2007-08-02 16:28:31 följande:
    Det jag skrev över är taget från slv.seDet är enbart det med mozzarellan som står i mina papper.Jo men då är ju frågan vad ska man lite på?
    Lita på www.slv.se
  • Lola Jämtland
    Sofia t skrev 2007-08-02 16:29:37 följande:
    Ahh så jag har kunnat äta mozzarella!!Det är ju hel sjukt om man inte ska kunna lite på BMLola Jämtland skrev 2007-08-02 16:27:38 följande:
    Ja visst är det sjukt. Men det är ofta jag läser helt felaktiga kostråd som BM har delat med sig av.

O då är bästa källan www.slv.se
  • Sofia t

Ohh. Jaha då fick man ju klarhet i det i alla fall Tack =)

Lola Jämtland skrev 2007-08-02 16:31:02 följande:

Ja visst är det sjukt. Men det är ofta jag läser helt felaktiga kostråd som BM har delat med sig av. O då är bästa källan www.slv.se
  • Lola Jämtland
    Sofia t skrev 2007-08-02 16:32:01 följande:
    Ohh. Jaha då fick man ju klarhet i det i alla fall Tack =)Lola Jämtland skrev 2007-08-02 16:31:02 följande:
    Fråga gärna din BM vart hon hämtat sina kostråd ifrån.
  • Sofia t

Ja det är ju papper dom skickar ut till alla gravida här.

Men det ska jag nog göra..

Lola Jämtland skrev 2007-08-02 16:32:43 följande:

Fråga gärna din BM vart hon hämtat sina kostråd ifrån.
Svar på tråden Kan man äta mozzarella?