• danitra

En klurig gåta!

En man står framför två dörrar, den ena leder till ett paradis och den andra till helvetet. Framför vardera dörr står en vakt.

Mannen vet inte vilken dörr som går till vad och han får bara ställa en enda fråga till någon av vakterna, det han vet är att en alltid ljuger och den andre alltid talar sanning.

Vilken är frågan han ska ställa?

Skriv inte svaret i tråden!

• Svar på tråden En klurig gåta!
  • danitra
    jessca skrev 2007-08-02 18:59:45 följande:
    va? man fick ju bara fråga en vakt sa du väll?
    Jo, men jag beskrev bara att du skulle få samma svar från båda och därmed veta vilken dörr som är den rätta.
  • Tjej 83

men du vet INTE vilken dörr som är till helvetet o himlen.
    o så skrev du innan om han frågade mannen vid helvetesdörr om de är himlens.... osv.
    men han visste ju inte dörrarna?
    tänk om han gick till himledörren o fråga den frågan?
    då blir de la fel?

• Hera78

Men man vet ju inte vem av dom som ljuger? Och man har bara en fråga?

Hmm, jag fattar inte

• danitra
    Tjej 83 skrev 2007-08-02 19:04:50 följande:
    men du vet INTE vilken dörr som är till helvetet o himlen.o så skrev du innan om han frågade mannen vid helvetesdörr om de är himlens.... osv.men han visste ju inte dörrarna?tänk om han gick till himledörren o fråga den frågan?då blir de la fel?
    Nej då blir det samma sak.

Det lättaste är nog om man skissar ner det och ställer frågan i huvudet.
  • danitra
    Hera78 skrev 2007-08-02 19:05:14 följande:
    Men man vet ju inte vem av dom som ljuger? Och man har bara en fråga? Hmm, jag fattar inte
    Nej, den är klurig.
  • Tjej 83

förklara svaret med att vakterna heter A och B så kanske man förstår. men säg inte vilken dörr det är bakom A och B. så ska vi se om vi fattar snacka om tröga hihi

typ
    Göran frågar A om det är himlens dörr, A svarar nej, då är helvetet barkom B te.x.....

• Tjej 83

har bara hört om mannen som gick i skogen o vägen dela sig i 2, o där stod 2 män men varin skylt som det stod vägnamn på, o han skulle fråga talar den andra sanning. o så vet han vem som ljög.

• danitra
    Tjej 83 skrev 2007-08-02 19:08:50 följande:
    har bara hört om mannen som gick i skogen o vägen dela sig i 2, o där stod 2 män men varin skylt som det stod vägnamn på, o han skulle fråga talar den andra sanning. o så vet han vem som ljög.
    Hur skulle han veta det, både svarar ju nej.
  • danitra

Har ni förstått eller ska jag försöka förklara igen?

Eller har ni stuckit?

Svar på tråden En klurig gåta!