• Ewa74

vaknar mitt i natten och har svårt att somna om??

hej,
    vår dotter 2 år och 8 månadewr har de senaste två veckorna börjat vakna om nätterna igen och har då svårt att somna om, det tar oftast upp till en timme för henne att somna om, i natt slog hon rekord och det tog 3 timmar. Hon sover inte på dagen längre heller, så då tycker man ju hon borde sova gott hela natten.

Hon har i regel alltid sovait ganska bra förut, och om hon har vaknat på natten så har hon oftast somnat om ganska snabbt.

Når mer med erfarenhet av detta? När går det över?

//Ewa

• Svar på tråden vaknar mitt i natten och har svårt att somna om??
  • MissLilo

har precis samma problem med 2½ åring som recis slutat sova lunch

• Ewa74

så det kanske har med det att göra, att middagsluren är borttagen? det har tagit oss ett bra tag att få bort middagssömnen, vi började redan i våras att ta bort det men det är först senaste månaden som hon inte sover efter lunch-

• 4goaungar

Har hört av TV4´s psykolog ni vet, ho som är med i nyhetsmorgon ibland att barnen har två perioder som dom behöver veta att föräldrarna är i närheten. Den första perioden var vid ca 1 år o då behövde barnet bara veta att NÅN va i närheten men period nr: 2 vill barnet veta att mamman är där... Kommer inte ihåg vilken ålder det va menkan gissa på att det va ca 2-2,5 år..

Hjälper det om dom får somna om jämte er??? Det är ju bara en övergångsperiod o för att få sova själv kan det vara ett tips!!!

Lycka till!!

Svar på tråden vaknar mitt i natten och har svårt att somna om??