• mommys minute

tvåspråkighet - hur göra?

Min man pratar engelska. Jag svenska. Hemma pratar vi engelska. Vi bor i Sverige. vi vill att vårt barn lär sig båda språken.

Hur har ni gjort?

• Svar på tråden tvåspråkighet - hur göra?
  • Jasusu

Pratat mycket engelska hemma.

Svenskan får barnen endå
  • mommys minute

Vad jag förstått ska min man prata engelska med barnet, jag svenska och när vi alla tre är tillsammans pratar vi engelska.

• principisessan

prata engelska i fortsättningen också hemma.. barn är otroligt bra på att lära sig språk o lar sig iallafall.
    Mina föräldrar är finska och vi har alltid pratat finska hemma, svenska gick rätt fort att lära sig och vi pratar alla flytande svenska, låter inte alls som mumintroll

• miababia

håller med nobless, mycket engelska hemma, köp filmer på engelska
    svenska får de ju gratis genom kompisar, skola/dagis och bara att vara ute bland folk

• principisessan

Tänkte bara säga att min syster o hennes ex (som också är finsk) pratade finska hemma när barnen var små, sen när de började på dagis och ungarna började lära sig svenska så blev det bara så att de började prata svenska hemma istället. Nu har ungarna glömt bort finskan helt och kan bara lite ord och förstår lite.
    Så jag tror nog att ni kan prata engelska helt och hållet hemma, svenskan kommer ändå

• Fenderine

Vi gjorde så att båda pratade sitt modersmål, dvs jag svenska och pappan tyska (vi bodde i Tyskland), alltså även när vi pratade med varandra. Låter kanske lite konstigt, men för oss fungerade det jättebra och det blev på så sätt självklart för vår dotter att prata svenska med mig och tyska med pappa.

• Solisrosis

Hej!

Tycker det är jättebra att ni vill att era barn ska bli tvåspråkiga.Min pappa är från grekland och min mamma är svensk, min pappa pratade grekiska med mig, och jag kunde prata flytande. Efter att jag gått på dagis ett tag började jag svara på svenska när min pappa pratade med mig, och tyvåärr så gav han upp då också. Till slut så tappade jag allt jag kunde. Så även om barnet pratar mycket svenska fortsätt med engelskan.

• mästerkatten

Vi kommer att prata svenska hemma, men skall försöka få in barnet på ett finskspråkigt dagis. That´s the plan... men vi får se när han/hon väl är född hur det blir.

• Heidi 81

vi har tänkt prata finska med barnet när den kommer,
    har ju svenska vänner med barn så den lär sig nog det oxå sen

• Drakfisk

I familjer där båda föräldrarna har olika modersmål rekommenderas det att båda föräldrarna pratar sitt språk med barnet. Har läst att tvåspråkiga barn förknippar det ena språket med den ena föräldern och det andra språket med den andra föräldern, varför föräldrarna inte ska byta språk, utan försöka hålla sig till SITT språk i alla diskussioner med barnet, oavsett vilket språk det svarar på.

Klipper in följande råd:
    "De råd man brukar ge en familj där föräldrarna företräder olika språk utgår från tanken att de resurser som står till buds för de olika språken inte är lika stora. Man säger därför dels att var och en skall tala sitt eget modersmål med barnet, dels att man skall se till att det språk som har en svagare ställning i miljön får extra stöd."
    Från: kaino.kotus.fi/www/verkkojulkaisut/tank_om/kap_ii.html

(På den där sidan finns f.ö. ganska mycket tänkvärt för flerspråkiga familjer, kan vara värt att besöka den och läsa.)

Svar på tråden tvåspråkighet - hur göra?