• Lällas

Har ni några tips eller recept på goda fiskrätter?

Efterlyser några bra tips på goda fiskrätter.. Vill äta mer fisk men kan bara laga tre olika fiskrätter: lax i ugn, panerad rödspätta och tork med äggsås.. Sen tar mina fisk kunskaper slut.. Nån som sitter på nåt bra recept? Tacksam för alla tips och recept..

• Svar på tråden Har ni några tips eller recept på goda fiskrätter?
  • Tisseltott

Jag brukar gör fisksoppa. Har inga mått men har i någon vit fisk (t.ex torsk), stjälkselleri som är tärnad, tärnad fänkål, morotsslantar, fiskfond, vitt vin, grädde, vatten och valfria kryddor. Jättegott!

• Riceandpeas

Väldigt enkelt och faktiskt rätt gott:

Fräs lite purjolök i stekpannan. Lägg i en ungsfast form. Lägg på ett torskblock och häll över Keldas färdiga Italienska tomatsås med creme fraiche. Ställ in i ugnen i ca 30 min i ca 200 grader.
    Servera med ris eller kokt potatis.

• Lällas

Åh, låter jättegott.. ska prova båda..

Nån som har fler tips?

• Mazzie

Familjens favvo är:

1 fryst fiskblock lägges i en avlång sockerkaksform

Koka upp 3 dl mellangrädde som du kryddat med dragon, gurkmeja lite paprikapulver , salt och peppar.

Slå över såsen på det frysta fiskblocket och sätt in i ugnen 225 grader i ca 40 minuter.

Vi brukar äta ris och kokt broccoli till men det är ju valfritt

Detta är en rätt som barnen älskar så testa! Det som är så bra är att man inte behöver tänka på att ta ut fisken samt att mellangrädde kan man ha ett lager i kylen.

• ida06

Fest fisk  6 port.

2 pkt fryst fisk file à 450 g
    salt
    1/2 citron
    1/2 kg räkor

till kokningen:

4 dl vatten
    1 fiskbuljong tärning
    1 tsk salt
    1/2 skivad gul lök
    1/2 skivad morot
    5 st vitpeppar korn
    4 st persiljestjälkar

sås:

3 dl majonnäs
    1 1/2 dl gräddfil
    2 tsk fransk senap
    2 krm vitpappar

Garnering:
    Citronskivor & dillkvistar

Blanda samman ingredienserna till kokningen & sjud en ca 10 min under lock.
    Skär de knappt tinade fiskblocken i jämn stora bitar & salta.
    Lägg fisken i låg vid kastrull, helst på galler. Sila den heta lagen över. Låt koka upp & sjud under lock ca 3 min. Låt fisken kallna i spadet. Ta upp fisken strax före servering & låt den rinna av väl. Lägg fisken på serveringsfat.
    Rör majonnäsen med gräddfilen, smaka av med senap & peppar & bred såsen över fisken.
    Lägg på de skalade räkorna & garnera med citron & dill.

Bjud kokt potatis & sallad till!!!

• Borboleta

Gör foliepaket av bitar av något fiskblock, strimlad, fräst purjo, hackad, hårdkokt ägg, pepparrot och en klick smör plus salt och peppar. Baka i ugnen. Servera med potatis och tex gröna ärtor. Supergott och barn brukar gilla det om man inte har för mycket pepparrot i.

• Skruttis75

Fisk gryta/soppa

Har inget riktigt recept, blandar i lite vad jag har hemma

Fräs lök, vitlök, morötter, paprika, har du lite vitt vin över kan du hälla i det i grönsaksblandningen låt det koka ihop en tag och tillsätt grädde/ matlagningsgrädde och koka det så att grönsakerna blir mjuka, (sedan brukar jag mixa det med mixerstaven för att min 5 åring inte ska peta ur grönsakerna)Tillsätt den fisk du har hemma och sedan på slutet brukar jag lägga i lite räkor.  Salta, peppra efter egen smak, jag brukar krydda med lite sambal olek för att få lite starkare smak. ibland har jag i lite dill på slutet också...

Antingen äter man den som soppa,  med ris eller potatis

Vad svårt det var att skriva ner något som man brukar göra utan att tänka på det. Skrattande
    Men gott blir det! Lycka till!

• Lällas

Tack alla för underbara recept. Längtar efter att få prova allt. Tack gulle ni.. KRam

• Söderböna

Vår favorit här hemma är lax med feta. Ta bara en bit lax, lägg på fetaost. Så in i ugnen tills fisken är klar.

Hur gott som helst!

• Lällas

Får jag också bjuda på ett bra recept.. Kanongott.. Gjorde detta till vänner som förrätt på nyårsafton och dom älskade det.. men det går jättebra att äta som huvudrätt också såklart

Nobelsoppa
    Till 4 personer:
    1 l vatten
    2½ fiskbuljontärningar
    3 grovrivna morötter
    1 stor burk räkost
    Frusen dill
    2 msk creme fraiche

Gör så här:
    1. Koka upp vatten och buljongtärningar.
    2. Låt morötterna koka med en liten stund.
    3. Vispa ner räkost och creme fraiche.
    4. Tillsätt dill.
    5. Om man vill kan man servera med räkor eller annat marint till eller i soppan.

Smaklig måltid

• Auris

Ungsstekt hel fisk.
    Tag hel fisk av valfri sort (sik, abborre, röding, och regnbåge är de vi brukar använda). Gnid in med salt. Stek i ugnen, stektid beroende på fiskens tjocklek (brukar finnas tabell i rejälare kokböcker) Serveras med potatis och grönsaker. Är vi lata tar vi smaksatt Creme fraiche som sås.

Svar på tråden Har ni några tips eller recept på goda fiskrätter?