• Ti No

Beteendevetare?

Jag är nyfiken på om det finns några bettendevetare eller blivande beteendevetare här på FL?

Hur har ni valt att lägga upp er utbildning och vad har eller ska ni rikta in er mot? Sla själv börja studera igen i höst efter mammaledigheten och funderar på hur jag ska göra.

• Svar på tråden Beteendevetare?
  • Lilah

Jag är beteendevetare med psykologi som huvudämne. Har valt att läsa fristående kurser för att forma min egen utb efter vad jag behöver. Är det nåt du undrar så fråga på!

• Ti No

Hej, vad roligt!
    Jag har själv pedagogik som huvudämne, men vill läsa mycket psykologi också.

Hade du bestämt ungefär vad du ville jobba som när du studerade? Det är nämligen mitt stora problem, att jag kan tänka mig många olika yrken och därför har svårt att rikta in mig på något.

• carroegirl

läser till beteendevetare just nu å har valt att skriva examensarbetet i pedagogik. har läst livslångt lärande och barn och ungdomars utveckling inom pedagogiken på b nivå. vet bara att jag vill jobba mot barn och ungdomar på något vis. är svårt med den här utbildningen att ta på vad man kan jobba med då den är ganska luddig. har även läst socialpsykologi.

• kidA

min man börjar läsa beteendevetenskapligt basår här i linköping nu 20 aug. sen kommer han nog oxå ha psykologi som huvudämne.

var har ni läst?

***snart bebis!***
  • Miiiaaa

Vad jobbar man med som beteendevetare?
    Fösöker hitta nya banor i mitt yrkesliv...

• Lilah

Ti No

Förstår ditt tankebry, jag hade inte heller bestämmt mig för vad jag ville jobba med men hade nog en tanke på att hålla på med rekrytering. Så blev det ju dock inte riktigt! Jobbar nu som personalledare med inriktning mot personalutveckling, och visst lite rekrytering (några platser om året...)!

• Happy me

Har också en beteendevetenskaplig inriktning på min utbildning. Plockade ihop min utbildning och har sociologi som huvudämne.

Jag har arbetat med många yrken:
    - chef inom äldreomsorg
    - politisk handläggare
    - personalkonsult
    - beteendevetare vid företagshälsovård

Just nu arbetar jag mer som sakkunnig inom arbetsrättsområdet. Har också ett eget företag där jag arbetar med gruputveckling, konflikthantering, rekrytering osv.

Det är en bred utbildning som kan ge många olika ingångar och även möjlighet till nya vägar senare i livet. Kan verkligen rekommendera det.

• ananda74

Happy me: Tyvärr är du nog en på miljonen som fått så bra jobb. i vanliga fall är det nästan omöjligt att få jobb på att man läst sociologi som huvudämne. jag har själv gjort detta och har hankat mig fram på en massa vikariat och är nu helt arbetslös (32 år, deppigt). Jag ångrar absolut att jag inte läste något mer gångbart på marknaden som ekonomi, data/web eller läkare. så jag avråder alla starkt som har planer på att läsa dylika "flum"ämnen.

• LC Star

Har också läst beteendevetenskapligag ämnen med psykologi som huvudämne. Jag jobbar idag mer personalfrågor.

• Themis

Åh vad kul, fler beteendevetare eller blivande!

Jag är förhoppningsvis inne på min sista termin nu, jag får se om det blir det eller en termin till.
    Jag har valt inriktning mot Psykologi men har totalt kört fast i statistiken!!! Jag reder inte ut den... (Någon mer?)
    Så nu läser jag även B-kursen i Pedagogik och funderar allvarligt på om jag ska välja det istället för Psykologi eftersom jag tycker bägge ämnena är så otroligt roliga.

Vad har ni för planer med er utbildning och vad vill ni jobba med sen? Ni som är klara vad gör ni?
    Jag velar fram och tillbaka men har ändå några drömmar men än så länge känns det långt ifrån ett mål. En av mina drömmar är faktiskt att få arbeta som skolledare någon gång. Jag upplever det vara ett otroligt intressant arbete med många spännande uppgifter.

Jag håller med "Happy me" att utbildningen är bred och ger en bra möjlighet till olika inriktningar i yrkeslivet. Däremot är det många arbetsgivare som är osäkra på vad en beteendevetare har för kunskaper och det påverkar mycket av synen på vad vi har för utbildning. Vi hamnar lite i en gråzon...

• Heavenly Divine

Jag är också beteendevetare med en fil kand i psykologi.
    Arbetar just nu på behandlingsavdelningen på en anstalt.

• Maggan81

Hej, är beteendevetare med psykologi som huvudämne. Jobbar på en daglig verksamhet för utvecklingsstörda. Man kanske kan säga att jag har en inriktning mot vården. Har dock inte ett jobb som motsvarar min utbildning. Ett tips är att verkligen veta vad man "vill bli" och profilera sig efter det, annars hamnar man i gråzonen. Tror utbildningen passar dem som vet vad de vill jobba med, vet vilka kurser de skall läsa för att nå dit och kan sälja in sig själv hos arbetsgivarna.

Fråga om ni undrar något.

• Maggan81

Themis: statistiken på psykologin är jättetuff, håller med. Men det går. Och man kan alltid välja att skriva med kvalitativ metod på c-nivå om man inte vill fortsätta med statistiken. Vart läser du förresten?

• Lilah

Åhh håller fullt med om statistiken, den suuuger... Men Themis ge inte upp det är bara att fortsätta kämpa!
    Maggan81 det är inte alls säkert att man kan välja om man vill skriva kvalitativt eller kvantitativt, det beror på skolan. Vi var tvugna att skriva kvantitativt!

• Themis

Tack, skönt att höra att det är fler att tycker statistiken är tuff. Jag vet att det är många kurskamrater till mig som också har det jobbigt med den. Ger upp gör jag inte, tanken är att jag vill klara den för att bli klar med kursen i psykologi med, det är ju bara statistiken som saknas.

I den högskolan jag går kan man i C-kursen får man själv avgöra att göra uppsatsen kvalitativ eller kvantitativ. Skönt tycker ju jag .

Maggan81, jag går på Blekinte Tekniska Högskola och programmet jag går på heter Samhällsvetarprogrammet (vilket jag egentligen inte tycker att det borde heta men det är en annan historia).

• Themis

(Ursäkta mina meningsbyggnadsfel, ibland skriver man som en kratta)

• Lilah

Jasså, du läser i K-na!! Här bor jag oxå!

Jag gjorde c-kursens statistik på BTH men skrev sen uppsatsen i Kristianstad. Skönt att ni nu får välja om ni vill skriva kval el kvan!

Svar på tråden Beteendevetare?