• Carola81

Blankett för ensam vårdnad

Hej
    Nån som vet om det finns blanketter för att söka ensam vårdnad nånstans på nätet?? Har försökt söka men hittar inget. Eller måste man vända sig till familjerätten?

• Svar på tråden Blankett för ensam vårdnad
  • myskatt

Det ska väll mycket till för att ena föräldern ska få enskilld vårdnad så att bara fylla i en blankett låter lite väl enkelt?

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Carola81

Jag ska fylla i och be pappan skriva på och jag vet att han kommer göra det för han har inte brytt sig på snart 6 mån, han klarar av att vara 2 m ifrån sin dotter utan att ens titta eller hälsa, och ja han vet att hon är nära. Han dejtar min granne. Finns alltså 30m ifrån sin egen dotter varje dag men hälsar inte. Så ja jag tror han kommer ge vårdnaden till mig.

• Carola81

Vill bara ha ensam vårdnad så jag slipper gå till han när det behövs 2 underskrifter sen om han vill ta upp kontakten med min dotter igen så har han ju rätt till de, men just de här att slippa hans underskrift och så.

• novembersol

Du måste ta upp det med familjerätten, vad jag förstår kan de vägra dig enskild vårdnad även om pappan skriver på. Lagstiftningen är ju sådan att gemensam vårdnad ska vara normen för alla föräldrar. Men du måste ju kunna prata med pappan om vad han tycker i frågan först, kanske vill han inte alls skriva på. Tyvärr är ju många pappor sådana, de är inte ett dugg intresserade men när det talas om att de förlorar vårdnaden ja då vaknar de minsann!

Det som räknas är ju barnets bästa (inte mammans eller pappans) och det bästa i det här fallet vore väl att pappan kunde intressera sig mer för sin dotter.

• emanuelsmamma

Kontakta familjerätten där du beskriver ditt problem. Sen så får dom kontakta honom och han får gå dit och skriva på papper. Sedan så ska du skriva på papper. KLART!!! Men... Dom kan vilja att ni ska gå och prata först, men om ni båda är överens så ska det gå smärtfritt till. Så var det för mig iaf...
    Soc ringde mig en dag om att han varit där och skrivit på för att ge mig vårdnaden, så det var bara att bege sig dit fort som attan innan han ångrade sig. (Detta gjorde han när jag kontaktat en familjerättsadvokat som bara skickade ett litet brev till honom. Han hade två val: skriva på pappret eller tingsrätten. Han förstod nog att han skulle förlora vid en tvist. Missbrukare.)
    Hoppas det går bra för dig!!!

• emanuelsmamma

Ska tillägga oxå att dom INTE kan vägra dig ensam vårdnad även om ni föräldrar är överens. Att ha ensam vårdnad innebär ju inte för den saken skull att du kan förvägra pappan rätten att få träffa sitt barn. Men du har ensamt ansvar över att skriva på papper och ta andra beslut gällande barnet.

• Kloss

TS:
    Du får nog prata med pappan först...!
    Har du gjort detta..?
    *LER*

• Mammuten

Jag har ansökt om ensam vårdnad, pappan går ju inte med på detta så familjerätten har inlett en förundersökning och vi har varit upp i rätten flera gånger. Beslutet ska vara taget til nästa månad. Hoppas verkligen att jag får rätt för pappan är sjuk och har hotat att döda barnen och mig och alla killar jag pratar med. Men det är ingen rolig process att gå igenom och det har tagit ett halvår snart.
    Tänk efter om det verkligen är värt de, det är inget man gör om man inte tycker att pappan är direkt olämplig eller om han gjort illa barnen

Svar på tråden Blankett för ensam vårdnad