• 68an

Måste man sluta med nappflaskan?!

Jag vet att det finns en skara som tycker att det är fruktansvärt om barn äter välling efter 2-3 års åldern och än värre om dom äter det med nappflaska efter den åldern.

Vad gäller flaska tycker jag att det är fullkomligt normalt om en 3-åring äter välling ur flaska men nu har vi en dotter som är 5,5 år och hon älskar välling vilket är ok för mig, det får hon äta resten av livet om hon vill men då var det biten med flaskan =/

Hon fick för 1 v sen en fin mugg som hon vart överförtjust i. Jag gjorde välling och servera den i den nya koppen men det smakade sand sa hon och ville inte ha det i muggen så jag hällde över det i flaskan och hon åt upp det.

Min fråga är eg. hur många som anser att det är ok att äta det från flaska isf trots 5,5 år eller om ni har några andra bra idéer.
    Jag är bara nyfiken på era åsikter, inte påverkbar att avsluta vällinglivet

• Svar på tråden Måste man sluta med nappflaskan?!
  • Lill Tjoffis

Ja, vad spelar det för roll egentligen... Första tanken är väl kanske att de är lite stora för nappflaska, men som sagt - vad spelar det för roll? De kommer förmodligen inte att dricka i nappflaska för alltid Kan faktiskt inte komma på nån anledning till varför de inte ska få göra det...

Själv äter jag välling varje morgon - men i tallrik  

♥ Elis o6o9o1 ♥
  • 68an

anlica
    Vår dotter slurprar i sig det i kanonfart oxå och tandläkaren har sagt att det gör ingen som helst skada för tänderna...ja svärmor sa det. Det verkar vara helt galet i hennes ögon det vi gör, ja sambon tycker väl att hon kan sluta också men han är inte så engagerad, tack o lov i detta fall för jag vill inte tvinga det från henne men samtidigt kan hon ju inte, eller jo allt går ju men *L* ...ja äta från falska då hon är 10 men då har vi nog löst det på något annat sätt. God morgon välling eller lagt av skule jag tro för barnvälling verkar inte vara en hit i mugg.

Svärmor har tyckt i några år att jag ska ta till mugg och det kommer hon förmodligen inte att gilla och då är det problemet ur världen, då slutar vi med välling men nej, så tänke rinte jag

• 68an

Lill Tjoffis
    Skön inställning hos dig också. Vi 3 verkar tänka ungefär likadant.

Jag har fått för mig att man tänker annorlunda i nordligaste delarna av sverige än söder över, som här i södra norrland tex men jag har kanske fel. Ni är kanske sydsvenskar
    Hemma där jag komer ifrån långt uppe i norr reagerar ingen över att hon äter välling men här i Sundsvall har det haglat kommentarer.

• Auris

Att barnen dricker välling är ju fullt normalt. JAG dricker välling ibland och jag är över 30.
    Nappflaska? Nää, det vill jag inte ha och jag utgår från att mina barn också kommer att skippa den så småningom. Än så länge är älsta dottern bara fyra och jag ser inget skäl att ta ifrån henne varken vällingen eller nappflaskan.
    Jag är äkta norrlänning bosatt i Umeå om det har någon betydelse.

• 68an

Åsakj
    Jag gilar också god morgon välling men dte funkar inte då jag är laktosintolerant men min mormor däremot drack välling fram tills hon dog så välling får dottern dricka tills hon blir 100...ja så brukar jag svara svärmor *L*

Jag är övertygad om att dottern kommer lägga ner nappflaskan själv en dag om vuxna inte lägger sig i så hon gör det i förtid. Sen fortsätter hon kanske med välling i mugg, helt ok för mig men inte för alla. Jag fattar eg inte vad det sitter i?!

Svärmor sa att hon förstör tänderna, napp har hon aldrig använt och vällingflaskan tömmer hon på 1 minut. När det inte bet på mig sa hon att hon kommer bli retad på dagis men där äter hon ju aldrig välling?! JA det stör väl bara henne.

• Snirkel

Hmm... min sambo norpar dotterns nappflaska och blandar proteindrinkar i den. Någon som har några bra tips på hur man får en 33-åring att sluta med nappflaska? Han är från Umeå om det har någon betydelse...

Mina tonåringar använde flaskan länge, den ena drack välling och den andra yogurt ur den i flera år. Men jag bytte ut de vanliga napparna mot en sådan där mjuk pip som man kan sätta på nappflaskor (använde MAM wideneck-flaskor men handtag) för hålen i vanliga nappar kloggade igen så ofta. Vet inte riktigt när de slutade med flaskorna men det var inget jag "avvande" dem från. De slutade självmant efter några år och övergick till pipmugg.

• lövet2

Något långt inne i mitt huvud sätter en gräns vid skolstarten. Har ingen egentlig anledning till det annat än samma som gör att barnen inte får börja om med blöja igen när de väl har slutat. Det är någon liten röst som säger att det hindrar deras utveckling till stora barn och så småningom vuxna. Om rösten har rätt eller fel vet jag inte!
    Vi har i alla fall gjort så att vid 6 år har de fått vällingen i mugg och dricker med sugrör. Det blir inte riktigt samma sak som nappflaska, men tillräckligt nära för att accepteras ...

Svar på tråden Måste man sluta med nappflaskan?!