• Betty the Boop

hur fort kan jag amma igen efter alkohol?

Jag tänkte ta 2 glas vin ikäll. Lillen får ersättning då inatt istället, vilket han får dagligen iallafall. Är det 12 timmar innan man kan amma igen eller hur va det? Tacksam för svar!

• Svar på tråden hur fort kan jag amma igen efter alkohol?
  • blonde redhead

När du är nykter är mjölken nykter, så det behövs inte ens 12 timmar när man dricker 2 glas vin.

• sstl

Har för mig att det tar ett dygn för alkoholen att komma ut i bröstmjölken. Bm sa att det man äter och dricker på tex en onsdag kommer ut i mjölken på torsdagen.

• blonde redhead

Det stämmer inte med alkohol då det går ut direkt.

sstl skrev 2007-08-04 15:57:00 följande:
    Har för mig att det tar ett dygn för alkoholen att komma ut i bröstmjölken. Bm sa att det man äter och dricker på tex en onsdag kommer ut i mjölken på torsdagen.
  • isisisis

För ett halvår sen kom forskarna ut med rapporter om att alkohol inte går ut i bröstmjölken.
    För bara ett par dar sen gjordes en tråd i ämnet med 3 st olika länkar på rapporterna.

• blonde redhead

Det går över i mjölken, men alkoholhalten är ju väldigt utspädd. Om man har 1 promille i blodet (men hur ofta har man det?!), så har mjölken detsamma och när då bebisen dricker det så blir det alltså en promille den får i sig (mycket mindre än en folköl alltså) Men det GÅR ut i mjölken, det är inte helt fritt från alkohol.

isisisis skrev 2007-08-04 16:05:06 följande:
    För ett halvår sen kom forskarna ut med rapporter om att alkohol inte går ut i bröstmjölken.För bara ett par dar sen gjordes en tråd i ämnet med 3 st olika länkar på rapporterna.
  • 4goaungar

TV4 gjorde en koll på detta ämne och ifrågasatte livsmedelsverkets rekommendationer...... Va tror ni resultatet visade...Efter 4 (fyra) glas vin fanns det INGEN alkohol i bröstmjölken o livsmedelsverkat svara att: Det vet väl alla att man blir en sämre förälder när man druckit alkohol..... Då menade TV4 att det var väl inte livmedelsverkets sak o avgöra vem som är en dålig förälder !!!!!

Ibland är det VÄLDIGT bra med nyfikna o frågande reportrar!!!!

Drick du två glas vin med GOTT samvete!!!Lovar att inget händer din lilla bebis..........

• isisisis

Jag har läst vad jag kommit över i ämnet och är själv övertygad om att det är ok att amma om man druckit ett par glas vin.
    Så det tänker jag själv göra.
    Sen får man ju ha omdöme att inte bli onykter,men efter att ha varit fullkomligt sund i 9 månader kan det kännas fint med ett par glas vin,utan att behöva få dåligt samvete.

• Snirkel

Det går att räkna på hur mycket alkohol bröstmjölken innehåller och då ser man att det inte spelar så stor roll om man dricker när man ammar. Jag räknade på det i en annan tråd, klipper in det här.

Om jag dricker vin som, för enkelhetens skull, innehåller 10% alkohol och blir rätt full och får, för enkelhetens skull, 1 promille alkohol i blodet (dvs en hundradel av vad vinet så innehåller också bröstmjölken 1 promille alkohol. Det betyder att om min bebis skulle dricka samma volym bröstmjölk i förhållande till sin kroppsvikt som jag druckit vin så skulle bebisen få en alkoholhalt i blodet på 0,01 promille. Det är inte tillräckligt mycket för att barnet ska bli påverkat på något sätt utan så pass lite att det förbränns direkt.

Bröstmjölken innehåller alltså 1 promille alkohol om mitt blod också gör det. Syrade mjölkprodukter som fil och yogurt har en högre alkoholhalt, kefir kan ha upp till 2% alkohol, och det ger man till små barn.

Så eftersom det inte finns den minsta lilla risk för att alkoholen i min bröstmjölk skulle vara skadlig för barnet så ger jag min bebis bröstmjölk fast jag druckt. Däremot ska man inte bära runt på bebisar när man är spritpåverkad så jag pumpar och någon nykter får mata.

• GulTiger

Det är helt ok att dricka ett eller ett par glas vin och sedan amma. Som blonde redhead förklarade är alkoholen så utspädd så att det går att jämföra med att ge barnet filmjölk!
    Tyvärr har inte alla barnmorskor fattad detta. Eller så har de fattat det, men vill ändå inte uppmuntra till alkoholintag så därför går de ut med konstiga rekommendationer om att pumpa ur och så vidare.
    Jag är så pass konspiratorisk att jag ser i detta en ren och skär kvinnofälla! Att ge kvinnor dåligt samvete är bästa sättet att ha kontroll.

Däremot ska man självklart inte bli berusad när man har hand om ett litet barn, oavsett om man ammar eller ej.

• Snirkel

Roade mig med att räkna på just ts och hennes två glas vin och kom fram till att;
    Man räknar med att en genomsnittsperson på 70 kg förbränner 2 cl starksprit (40%) per timma. Vin är ca 10%, alltså en fjärdedel så starkt så då förbränner genomsnittspersonen fyra gånger så mycket vin under en timma, alltså 8 cl vin per timma. Om man delar antalet centilitrar med antalet kg så får man fram hur mycket sprit som förbränns per kg och kollar man sedan på ts så ser hon ut att väga mindre än 60 kg om hon inte är väldigt lång. Så då multiplicerar man mängden sprit som förbränns per kg och timma med kroppsvikten, här max 60 kg, och får fram att ts förbränner ca 6,9 cl vin per timma.

Två vinglas är ca 40 cl och skulle för ts ta 5,8 timmar att förbränna. Så efter 6 timmar har inte ts minsta lilla alkohol i bröstmjölken.... inte för att den hade kunnat påverka barnet ändå men då är hon säker i alla fall.

Svar på tråden hur fort kan jag amma igen efter alkohol?