• Anonym (LA tjej)

Flytta till Los Angeles

Hur går man till väga då? kan man söka bostad via nätet?
    Jag är dessutom gravid i vecka 10.

Har familjen och allt här men jag känner att jag skulle vilja komma ifrån ett år och min dröm är att få bo i USA under det året och lära mig nya erfarenheter av livet.

Får man ha med sin hund osv?

Någon som vet och kan berätta..

• Svar på tråden Flytta till Los Angeles
  • Farth Vader

Hej, det är jättesvårt att få så långt visum utan bra anledning. Har du inga nära släktingar där så är det en väldans procedur du har framför dej.

Jag är själv gift med en Amerikan och fick fylla i sanslöst mycket (och dyra) blanketter som skulle skickas till höger och vänster. Tog flera månader innan jag fick alla tillstånd som krävdes och då hade vi ändå varit gifta ett tag.

Ditt första steg blir att ringa till Amerikanska ambassaden i Stockholm och prata med någon där.

När man reser till USA som turist får man stanna lagligt i tre månader. Eftersom du vill stanna längre måste du som sagt vända dej till ambassaden.

Tycker inte att USA är det lämpligaste landet att åka till nu när du är gravid.
    Att föda barn där kostar flera hundra tusen kronor eftersom du inte har någon amerikansk sjukförsäkring. Du lär inte kunna teckna någon heller eftersom du redan är gravid.

• Farth Vader

P.s Hunden borde du få ta med dej till USA men du måste prata med en veterinär om vilka papper som krävs.

Kan dock starkt avråda från att flyga så långt med en hund. Många djur tar skada av en så lång flygning.

• Helenagbg80

ska pappan till barnet flytta med eller är han själv amerikan? om inte kan det vara svårt att flytta till LA. Det enklaste sättet är att skaffa ett jobb där företaget ansöker om tillfälligt arbetstillstånd. Den processen är dock ganska lång och utdragen, man måste skicka in massa papper och eventuellt betala en avgift på 1000 dollar om man vill att de ska ta beslut inom 6 mån. Annars är väntan från 8mån och uppåt tror jag, kolla på UD's eller amerikanska ambassadens hemsida.

Ja, man kan söka bostad via bostadsförmedlingar där man betalar en viss avgift för att kunna sök bostäder via deras hemsidor. Denna avgift får man sedan tillbaka när man fått bostad. Dock är bostäderna ganska dyra beroende på vart i LA man vill bo, min syrra som bor i Silver Lake betalar 1200 dollar/mån för sin lilla enrummare.

• Anonym (LA tjej)

Killen är svensk och han skulle inte följa med. Han pluggar och blir klar nästa år. Tror inte han vill flytta dit heller men detta är min dröm sedan över 10 år tillbaka och jag tänker inte låta ngn hindra mig.

Jag har en kompis som bor i USA (Nevada) som jag skulle få bo hos i såfall..

Angående hunden kan jag inte ge bort eller sälja henne,hon skulle aldrig bli sig lik igen. Hon är jätte mammig och min egen mamma kan inte ens passa henne då bara gnyr hon och ligger vid dörren hela tiden oc varken äter eller dricker

• Farth Vader

Men vill du verkligen flytta in med en kompis när du har en liten bebis?

Som sagt så är det en jättelång och kostsam process att få uppehållstillstånd i USA. Kan ta flera år faktiskt.

Det här med ekonomin blir inte heller lätt, som sagt så är sjukvården inte gratis i USA.

Har du flera hundra tusen kronor så du har råd med förlossning och övriga läkarbesök?

Ska du jobba medans du bor där? Dagis kostar också skjortan i USA. Inte ovanligt att det kostar kring 8000/månad per barn.

• Tilia

Du får ursäkta mig, men min spontana reaktion är: hur naiv är du?

Jag har bott i just LA, och kan upplysa dig om precis samma sak som det du redan läst - det är svindyrt och komplicerat med sjukvården, och något skyddsnät i form av dagis och liknande har du inte. Att flytta in hos en kompis i Nevada (var det inte LA du ville till?) höggravid eller med nyfödd bebis är väl knappast Lösningen heller.

Och vad ska du leva av? Levnadskostnaderna i CA är väldigt höga, högre än här. Hyra för en bostad, mat på bordet, blöjor, kläder, bil (man kan knappt leva i LA utan bil pga dåliga kommunikationsmedel och långa avstånd) äter upp din ev föräldrapenning i ett nafs. För jag förmodar att du räknat med att få med dig din f-penning, på något vänster?

Nu utgår jag ifrån att du är öppensinnad men ganska oerfaren (av låg ålder eller annan orsak), och verkligen är ute efter råd, eftersom du skriver här. Jag kan bara råda dig till att behålla drömmen som just en dröm tills du nått en stabilare plattform i livet. Kanske kan du sträva mot ett arbete som tillåter utlandsplacering då barnet är äldre?

• Anonym (LA tjej)
    Farth Vader skrev 2007-08-04 18:57:00 följande:
    Men vill du verkligen flytta in med en kompis när du har en liten bebis? Som sagt så är det en jättelång och kostsam process att få uppehållstillstånd i USA. Kan ta flera år faktiskt.Det här med ekonomin blir inte heller lätt, som sagt så är sjukvården inte gratis i USA.Har du flera hundra tusen kronor så du har råd med förlossning och övriga läkarbesök?Ska du jobba medans du bor där? Dagis kostar också skjortan i USA. Inte ovanligt att det kostar kring 8000/månad per barn.

Eftersom jag varken jobbar eller pluggar kommer jag inte ha barnet på dagis vare sig i sverige eller USA,så är det..

Jag har ca en miljon kr på banken som jag har sparat..

Ja jag vill bo med min kompis då det är min bästa vän sedan 20 år tillbaka..Vi växte upp med varann och så..

• Farth Vader

Ja okej, om du har sparat en miljon så blir det mindre problem med ekonomin. Ta bara reda på i förväg vad tex. sjukvården kostar utan försäkring. Din miljon ska ju helst räcka hela året!

Hur mycket pengar man än har så är det en långdragen process att få tillstånd. Tror inte du kommer dej iväg innan barnet är fött.

Skriv gärna en rad här i tråden efter att ha pratat med Amerikanska ambassaden. Vore spännande att höra hur det går och hur lång tid det tar

• Anonym (LA tjej)

Mmm men nu är det såhär va att jag INTE FÅR JOBBA HUR GÄRNA JAG ÄN VILL. Var med om en olycka 2002 och är sedan dess förtidspensionerad pga skada av rygg och knä.

Så kom inte och kalla mig naiv man får väl för fasen ta reda på lite fakta osv först även om INGET är bestämt

• Anonym (LA tjej)

Min irritation (stavas) får jag skylla på graviditeten

Är inte sur eller så om det även låter så

Svar på tråden Flytta till Los Angeles