• Trulis

Ok med semester UTAN bonusbarn?

Så här tycker jag;

Om nu dottern är hos sin mamma så tycker jag att ni kan åka iväg på tvådagars tur bara ni fyra när hon är där.
    I synnerhet om hon har gjort grejer med både er och mamman.

Jag tycker inte att ni ska ha dåligt samvete för det.

• Trulis
    Mori skrev 2007-08-04 22:11:05 följande:
    Det tycker inte jag! Vore rätt taskigt mot mamman att locka iväg flickan från henne med motivet att "vi ska göra roligare saker" Det blir ju lite så... I de familjer jag känner där man har delad vårdnad om barn, är man noga med att respektera varnadras veckor eller helger. Visst kan man fråga om det är en jättegrej, och barnet verligen hade velat följa med. Men fortfarande måste man väl få göra saker även då man inte har barnen, också utan att fråga. Om man gör något "kul" varje helt blir det ett jädra snurrande att ringa och fråga och byta helger osv vareviga gång
    För övrigt bra skrivet Mori.
  • Trulis

Här kommer lite mer tankar från mig och lite hur det funkar här;

I min familj finns det fem barn, tre numera tonåringar från tidigare förhållande, och två små battingar i nuvarande.

För mig är det viktigt att se till att få egentid med var och ett av barnen, alltså ser jag till och planerar in någogn form av utflykt med övernattning med vart och ett av dem. (Den minsta är i princip alltid med än så länge då hon är så liten)Det är lite pill men det funkar jättebra!

När vi planerar våra semestrar här hemma, så planerar vi för när alla barnen är här, och när de stora är hos sin pappa.
    Nu börjar de stora dock bli såpass att de vill göra egna grejer, MEN de får ALLTID frågan om de vill hänga med.

TS; Om det handlar om dåligt samvete eller nån form av "tävling" mellan honom och biomamman, det vet jag inte, men kanske du skulle föreslå att han gör något på egen hand också med dottern?
    (Om han nu inte gör det förstås) På så vis kan hon ju få full uppmärksamhet bekräftelse på egen hand en stund. Vad tror du om det?
    Kanske det dämpar samvetet lite?

• Trulis

Jo här kommer en till spammare.. sorry,

Om jag vore mamman till dottern och pappan skulle ringa i tid och otid och fråga om hon ville följa med så skulle jag inte uppskatta det. Tänk om hon har planer som i så fall grusas pga att "nåt annat kul händer"

Eller jag ändrar mig, då jag har vart med om det själv; jag har inte uppskattat när exet ringt för att locka med spec. ett av de stora barnen på "min tid"

Jag tycker att man ska respektera de tider som är utsatta, för varandras och inte minst för barnens skull.

• Trulis

Okej, men även om hon har barn sen tidigare så borde hon förhoppningsvis ha lite tid över för sin stora tänker jag?

Men jag tror också att det är viktigt att din sambo också fokuserar på era små barn också. Visst ska hon få bestämma själv, men samtidigt måste hon också förstå att hon inte kan göra allt om du förstår vad du menar? Det tror jag också att hon gör. Sen igen, om det är samvetet det handlar om, ja då kanske lite mer egentid med bara henne vore nåt för honom? Bio, teater, annat som passar henne kanske? Hur ställer du dig till det?

• Trulis
    Jessica23 skrev 2007-08-04 23:52:04 följande:
    Min man skulle aldrig gå på bio med henne eller åka iväg själv. Nån gång har de varit på en konsert men det är också allt! Det är när vi gör familjegrejer som åka till stranden som han vill ha henne med.
    Hmm... men varför inte det? Båda delar är ju likka viktigt, men familjebiten får hon ju ändå...?
  • Trulis
    Jessica23 skrev 2007-08-05 00:08:50 följande:
    J aklar en 20 årin ska följa med till astrid lindgrens värld, det tycker jag me är självklart!
    Jag kan ju säga så här, vi var på Lådbilslandet med våra små, och då frågade vi inte nån av de stora om de hade lust att följa med. De hade väldigt stor förståelse för det.

Alltså, alla barn och vuxnas behov måste ju blir tillgodosedda, även de små. Och när det blir ett sånt spann på åldrar så är det ju svårt att hitta nåt som passar alla.

Jag kan ju säga att om jag var tolv år skulle nog jag vara mer intresserad av att åka med en kompis istället eller i den stilen när jag är hos mamma, än att hänga med småsyskonen i en husvagn.

• Trulis
    Jessica23 skrev 2007-08-05 00:18:22 följande:
    Varför ringa på mammans dagar och låta våra abrn vänta i 2 timmar till syrran kan följa med?
    TS, hmm tror du missförtod mig nu, Jag har också svårt att förstå varför han ska ringa på mammans dagar och låta era små vänta. Det trodde jag hade framgått?

Vad jag undrar är varför han inte kan göra nåt själv med sin dotter, t ex gå på bio eller dyl tex.. Om han nu går omkring med dåligt samvete?
    Varför måste hela familjen vara involeverad hela tiden.
    Det kommer ju en dag då även era små kommer att behöva "egentid" med var och en av er.
  • Trulis
    Jomppelina skrev 2007-08-05 00:24:04 följande:
    Mina barn är mellan 5 och 19; och ändå lyckas vi hitta grejjer som intresserar alla. De stora tycker ärligt talat att det är kul att göra grejjer med lillebror som är på lillebrors nivå, och det inkluderar även att återuppliva sina egna barndomsminnen ibland. Förra året hängde de jublande med till high chapparall, liseberg är en given, käka middag någonstans, vi var på varbergs fästning i höstas etc, etc, etc. Om undantag och avbrejk -bara för att det kan vara kul att umgås med familjen OCHSÅ- så kan visst äldre barn välja att hänga med trots att det inte är deras grej direkt. Mitt ex, de fyras pappa hade med sig vår yngsta son/ungarnas lillebror på bilutställning i somras, något som alla ochså tyckte var skoj, trots att vi föräldrar på den här sidan inte hängde med så blev det en familjegrej för dem det med. Så det GÅR att både hitta på kul grejjer som inkluderar alla och att motivera äldre att göra något kul med familjen någon gång mellan varven - dock inte för ofta.
    Jompelina; jag vet inte om du läst vad jag skrivit tidigare i tråden, men lite kort så ingår fem barn i åldrarna 10-månader och 19 år i familjen. Jag förskastar inte helafamiljen-aktiviteter,tvärtom utan vi ägnar oss åt det också. MEN jag lägger också stor vikt på egentid med var och en av barnen, vilket jag tycker är minst lika viktigt.
  • Trulis
    Jessica23 skrev 2007-08-05 00:29:29 följande:
    Jag tror inte han kommer ändra på sig! Har han inte gjort det efter 7 år lär han inte göra det nu heller! I värsta fall så går jag sönder totalt och så rasr vår familj också!
    Hmm.. okej, har ni suttit ner och pratat orderntligt om det här? Inser han att de små blir lidande emellanåt? Om inte, kan du inte lirka med handling så han poletten slinter ner?

Börja du med att ta ett barn i taget på nån utflykt, eller bara gå och handla, göra nåt ärende, vad som helst, bara det blir "du och ett barn. Så låter du dem turas om. Är det så att du och hans dotter har bra kontakt så gör likadant med henne.
    Nyckerordet är egentid, (jag vet att jag börjar bli tjatig om det, men det ÄR värdefullt för alla, precis som det är för mamma&pappatid)
    Prova och se om han är helt omöjlig att diskutera med. Med tiden kanske han upptäcker värdet och undrar varför han inte kom på det här tidigare.
    Det är ett råd jag kan ge dig nu.
  • Trulis

Usch, jag börjar bli trött nu, min stavning är ju helt åt skogen.

• Trulis
    Jessica23 skrev 2007-08-05 00:46:36 följande:
    Jag har ensam åkt iväg med våra barn i flera dagar och då har han ensam varit på tösen. Jag kan göra saker ensam också men det är ju trevligt och hitta på saker tillsammans.Jag har försökt tala med honom men han vill inte lyssna. Snart Skiter jag detta!
    Visst är det trevligt, och det ena behöver ju inte förta det andra heller.
    Och nu vill du gärna åka iväg två dagar bara ni fyra, när den stora dottern är hos mamman, just nu i Stockholm t om.

Ja, jag känner inte din sambo, även om jag befinner mig i hans sits, så kan förstår jag ju din situation med, då två små barn blir lidande av ett evigt väntande emellanåt.

ÄR han lika smavetsgrann till de småbarnen också?
  • Trulis
    Noklen skrev 2007-08-05 11:21:51 följande:
    TS: Jag tycker inte alls att det är konstigt att ni gör saker själva under de perioder ni inte har mannens dotter där. Det är för mig ganska självklart. Flickan får ju göra en massa roliga saker hos sin mamma, som inte era barn får göra. Det är ju helt omöjligt att skapa millimeter rättvisa mellan syskon, särskilt om föräldrarna inte bor tillsammans.
    Amen!
  • Trulis

Jag kom tänka på en sak;

Ni som tycker att bonusmamman är småaktig för två ynka dagar;
    Om ni sätter er i hennes situation, och det var MAMMAN som ringde på ERAN tid, skulle hon vara en lika kalasbra mamma då?
    Skulle ni ha samma förståelse för pappan då? Eller skulle då biomamman vara en jobbig typ som störde dem i tid och otid?

• Trulis
    Tida77 skrev 2007-09-15 09:56:24 följande:
    Har inte läst vad andra skrivit, men mitt råd är att tänka tvärt om,Om din man hade velat resa bort på semester utan DITT barn, vad hade du tyckt då?Tänk på att även om DU har en familj med era barn och ett bonusbarn, så har han en familj med era barn och ett barn som han inte "får ha" hos sig hela tiden.Tycker att han verkar vara en bra pappa som vill att alla hans barn ska vara med i familjen och på "familjeaktiviteter", inte bara era gemensamma.För honom är det ju inte er familj plus ett bonusbarn, utan dig och alla hans barn, om du förstår hur jag menar...
    Jag föreslår att du läser lite längre bak i tråden, där TS har berättat hur det ligger till. Detta handlade om EN enstaka gång, då flickan ändå var bortrest och skulle komma hem till orten på eftermiddagen, plus att hon var hos sin mamma vid den tidpunkten, vilket var helt enligt schema och tidplanering.
    M a o, det var inte ens "deras" vecka.
Svar på tråden Ok med semester UTAN bonusbarn?