• Sanda

Hjälp med mjölkstockning!!

Jag har fått mjölkstockning i mitt vänstra bröst. Har massa andra syntom, hör dom ihop med stockningen? huvudvärk(enorm), illamående, dålig i magen, slö och trött.

Jag är helt hård på vänstra och över sidan av bröstet. Låter henne tutta så ofta som möjligt men nu börjar det göra så ont i bröstet för hon får ta i så mycket. Har ställt mig i duschen under varmvatten (har dock liten varmvattenberedare så blir inte så länge) Masserar och har försökt pumpa ur, fick ur ca 3 ml. Vad ska man göra nu? Jag minns inte och har packat ner barnböckerna. Har ingen feber än. Har haft det i ett dygn nu!

• Svar på tråden Hjälp med mjölkstockning!!
  • Nyfiken gul

håll bröstet varmt, lägg gärna fetvadd eller bomull i bh:N

massera, massera och massera

låt barnet amma så mycket som möjligt från detta bröst, pumpa sedan ur resterande.

ta bort sånt som kan förvärra stockningen - undvik bygel i bh tex och sitt inte i kalldrag, undvik att kyla ner bröstet vid tex badning.

Du kan ta en alvedon för att få ner eventuell feber o smärta.

Stockning släpper efter ett par dagar.

• Arctura

Har du någon vetekudde (värmekudde)?  Isåfall värm den lagomt mycket och värm bröstet. Massera har du ju redan gjort, men massera lite försiktigt samtidigt som barnet ammar.

kanske måste du låta barnet amma åt ett annat håll. Jag vet en gång när jag hade hemsk stockning, så la jag mig på sängen och ammade och la barnet upp och ner (svårt att förklara) men hon låg alltså så hon fick sin tunga på bröstet där stockningen satt.... så sitter te x din mjölkstockning in mot armhålan så se till att barnets tunga är i samma linje när barnet ammar, det kan fungera...

pumpa...

Sök hjälp på bb eller hos amningsjouren.....

Lycka till

Mamma till Lucas och Nova=)
  • FinaFamiljen

www.amningshjalpen.se/pdfer/mjolkstockning.pdf

Kolla den här länken. Jag har precis blivi av med min fjärde stockning med hjälp av detta. Gick fortare än vanligt när jag använde dessa tips: värme före tömning, hakan i rätt riktning, amma i knäfyrfota, börja alltid med det bröstet, och amma ofta.

Min dotter är nu strax tio månader, och för att underlätta ytterligare plockade jag bort hennes vanliga mat en dag (vilket inte är så mycket, men lite hungrigare blev hon nog) så hon skulle suga mer effektivt.

• TantT

Hade oxå problem, och alla sa värme men en sa kyla, så när jag provat värme flera gånger tog jag ett fryst paket och kylde ner bröstet med och vipps rann mjölken till direkt..så skönt.. värt att prova.

• dobbis

mjölken måste ju ut, så försök pumpa ut allt, prova att pumpa i duschen eller direkt efteråt, det gjorde jag när jag fick mjölkstockning och 39,5 graders feber, det funkade bra. lycka till

Vår underbara dotter Heidi är äntligen här
  • Vårsolen

massera MYCKET försiktigt, jag har haft problem med mjölkstockning till och från och som sämst mådde jag den gången jag masserade för fullt på en knöl, urk det var inget roligt

• storåliten

Usch mjölkstockning kan göra fruktansvärt ont... men det är bara att pumpa tills du inte får ut en droppe till, allt måste ut. Massera LÄTT annars kan det bli värre. Massor av värme. Hakan mot det onda men allt detta är ju redan sagt. Hoppas du blir bättre snart!

Svar på tråden Hjälp med mjölkstockning!!