• Birgit­ta2
    Äldre 5 Aug 17:27
    2754 visningar
    14 svar
    14
    2754

    Valp som bara bits!

    Ha inte hunden i sängen! Och inte heller soffan! Då undviker ni det. Och varje gång valpen biter så säger ni nej och föser bort hunden. Alla valpar nyps och bits. De har ju inga händer att leka med och använder tänderna.

    Använd aldrig händer när ni leker. Ha alltid en leksak till hans.

    Händer klappar och smeker. Inget annat. Man får inte slå en hund, då kommer du få en strykrädd hund som väjer för dina händer. Däremot ha alltid en leksak i handen som den får bita i.

    Det är er sak att lugna ner valpen. Ofta är det vi människor som haussar upp lekarna, och när vi känner att det blir för mycket så får valpen lida. Lugna ner lekarna, och busa med leksaker. Men se till att det är ni som styr leken, inte hunden. Och det är ni som skall se till att hunden lugnar ner sig, inte hunden. Ni måste sätta gränserna, hunden kan inte göra det.

  • Birgit­ta2
    Äldre 5 Aug 17:30
    #5

    Det kliar antagligen som sören i tänderna. Håller på en dryg månad till, sen kommer det lugna ner sig. Men ni måste styra upp det hela och ge hunden alternativ.

  • Birgit­ta2
    Äldre 5 Aug 17:36
    #9
    Thotis90 skrev 2007-08-05 17:33:02 följande:
    Vi säger alltid nej och föser undan henne om hon blir jobbig, men grejen är att hon tycker att det är jätteroligt när vi gör så. Även om hon inte är busig så får man inte klappa henne, då bits hon! Man har kunnat klappa henne förut utan problem, men nu tror hon att ALLT är en lek. Det går inte att göra någonting med henne längre. Visst, man måste ha tålamod. Jag vet dock bara inte hur jag ska göra så att hon inte tar det fel. Det här är min första riktiga hund (har den ihop med min sambo - hans familj hade en hund när han var liten).
    Avled med leksak direkt. Omgående. Ha alltid en leksak i närheten.

    Hon biter i händerna eftersom det är vad ni lärt henne. Använd händerna så lite som möjligt. Klappa henne aldrig nånsin när hon är uppspelt, bara när hon sitter lugnt och stilla. Om ni berömmer och klappar henne när hon busar och är jobbig, så förstärker ni beteendet.
  • Birgit­ta2
    Äldre 5 Aug 19:11
    #11
    onlyyou skrev 2007-08-05 17:41:54 följande:
    Jag skulle nog inte hålla på med att använda NEJ varje gång. Det är ett viktigt kommando som ska fungera i alla situationer och en valp på 12 veckor som biter skulle jag inte säga ett dugg till.
    Man kan använda vilket ord man vill, bara man är konsekvent. Du kan säga "köttbulle" till hunden, bara den förstår vad du menar. Det viktiga är att INTE förstärka ett beteende, dvs att uppmärksamma hunden när den håller på med ett icke önskvärt beteende.

    Avleda är nyckelordet. Och gå ifrån.
Svar på tråden Valp som bara bits!