• 1991

Svårare att få jobb med utländskt efternamn?

Det är så att jag har ett relativt vanligt svenskt förnamn,
    men ett "iraniskt" (kan man säga så? haha) efternamn.
    Jag har nu börjat få lite halvångest över att jag ska få svårt att skaffa jobb när jag blivit äldre, just pågrund av mitt efternamn. Har hört en hel del om såna med utländska namn som sökt jobb, men inte ens blivit kallad till intervju?
    Sånt skrämmer mig lite.

Så.. tror ni att det är svårt att få jobb när man har utländskt efternamn?

• Svar på tråden Svårare att få jobb med utländskt efternamn?
  • Pinkstar

Jag har ett svensk efternamn men även jag har svårt att få jobb.

• isisisis

Det gjordes en undersökning het nyligen.Där sades att det var helt överskattat med diskrimineringen av invandrare på arbetsmarknaden.
    Det kan vara negativt,för de som tror att chanserna blir mindre och kanske rentav struntar i att söka.

Jag gjorde tom en tråd om det med länk...

• 1991

Pinkstar

Jo, jag fattar ju att alla kan ha svårt att få jobb.
    Men jag såg ett program för några år sedan som har etsat sig fast i huvudet.. har även hört mycket om det. Men är ju inte säker på att det är så?

• 1991

isisis

Menade undersökningen att invandrare kanske inte har lika svårt att komma in på arbetsmarknaden som de tror?

Det är ju lite också att jag inte tycker om mitt efternamn som jag funderat på att byta, meeen.. sen har jag ju tänkt en del på det här också.

• isisisis

Ja.De blir inte alls så diskriminerade som man tror.
    Det var vad undersökningen hade visat.
    De sa det på nyheterna.

• Tyshaa

min sambo heter Eric och han har 2 efternamn varav 1 ar svenskt da hans styvpappa e svensk.
    Han har sokt masso med jobb och far ofta intervju sen nar han kommer dit och ska traffa arbetsgivaren blir han helt chockad och vissa har aven sagt oj det var inte vad jag forvantade mig, eftersom att han ar svart!

• Bagar mamman

Min kille har sin pappas efternamn, utländskt är det och han har igna problem med tat få jobb...

• 1991

Tyshaa, men han får väll inte "nobben" bara därför väl?

Jag får intrycket av att det är ganska olika, vissa får inga problem medan andra får jättesvårt.

• 1991

Tror ni det är någon skillnad på VAR namnet/namnen kommer ifrån?
    Alltså om det är antingen Turkiet, Grekland, Spanien, Tyskland, England o.s.v.?

• essarf

Jag tror många arbetsgivare med fördommar ser efternamn från närliggande västeuropeiska länder som "bättre" eftersom de länderna ser rätt lika ut som Sverige, ekonomiskt, kulturellt etc.

Arbetsgivare går antagligen mycket på magkänsla och tidigare erfarenheter när de anställer. Så det nog på vem du söker jobb hos och hur du går till väga.

1991 skrev 2007-08-05 19:23:55 följande:
    Tror ni det är någon skillnad på VAR namnet/namnen kommer ifrån?Alltså om det är antingen Turkiet, Grekland, Spanien, Tyskland, England o.s.v.?
  • Anna Paulita

Jag har ett svenskt förnamn och ett italienskt efternamn och har aldrig haft problem att få jobb.

• K J N

Jag tror att man överskattar namnets betydelse, det viktigaste är att man har en typisk västerländsk livsstil och att man talar perfekt svenska utan brytning.

• Ellah

Jag har ett "europeiskt" efternamn, och har stött på en hel del fördomar vid jobbsammanhang. Dels har arbetsgivare blivit förvånade över att jag pratar ren, perfekt svenska om jag ringt upp (uppenbarligen hade min ansökan då hamnat i "skithögen") och flera gånger har jag fått rent idiotiska frågor om mitt ursprung.

Jag jobbar själv med en del rekrytering, och kan utan tvekan säga att diskriminering förekommer och det är inget det hymlas om heller.

• K J N

Jag har också rekryterat och om man bara tar tid på sig att kontakta den med konstigt namn så kan man snabbt och lätt kontrollera språkfärdigheter, allmänbildning och social kompetens.

• daytona

Jag har utländskt för- och efternamn, men har aldrig hafr problem. Så länge svenskan är felfri verkar det som om namnet har mindre betydelse.

• garib

ja jag tror som daytona.mina barn har utländska namn men fått jobb.

• Snufserufs

Tror det beror på vilket sorts efternamn man har.
    Heter man tex Soprani i efternamn klingar det bättre än ett efternamn från tex Iran eller Irak.

• Urpan

Det vanligaste svenska efternamnet är Johansson...o det heter jag, men inte f*n får jag nåt jobb. Suck!

• Zayna

Min kille är utbildad ingenjör (stavning?). Han kommer från Iran men har utbildat sig i Sverige.  Han har sökt jobb inom sitt yrke i över 7 år och NEJ han har inte ens blivit kallad till en intervju. Så ja det är svårare att komma in i ett yrke om du har ett utländskt efternamn. Inte lika svårt om du är tjej dock! Jag har haft lättare att få jobb än min lillebror.
    En gång ringde han på ett jobb och så fort han hade sagt sitt namn sa de att tjänsten var tillsatt. Han pratar perfekt svenska, är född här. Lite senare ringde jag på samma jobb och sa att jag heter Lena Svensson, då sa de att jag kunde komma på en intervju!!!! Ja svarade: Konstigt att tjänsten finns kvar, för min lillebror (och så sa jag hans namn) ringde nyss och då sa ni att tjänsten var tillsatt! De la på luren!!!! Så vad det än var för undersökning som gjordes, så stämmer det ju knappast med de erfarenheterna jag och mina nära har av att söka jobb.

Svar på tråden Svårare att få jobb med utländskt efternamn?