• ChicaDora

Barnskötarutbildning i Stockholm..

Hjälp!! Jag är helt vilsen med i studievägen och behöver lite hjälp på traven nu.. Jag jobbar heltid i matbutik men har i flera år velat bli barnskötare och nu ska jag se till och bli det!!
    Vi behöver en heltidslön för att klara oss och därför vill jag antingen studera på distans, eller gå ner till 75% och täcka upp med studiemedel den resterande delen. Går det att göra så..?
    Hur funkar det att plugga på Komvux i Stockholmsregionen, någon som har förslag på en bra utbildning..?

Måste man göra högskoleprovet för att kunna ansöka till utbildningen?

Flera frågor kommer säkert, men vi börjar så här.

• Svar på tråden Barnskötarutbildning i Stockholm..
  • ChicaDora

Haha, vill börja med att be om ursäkt.. "vilsen med i studievägen".. Jag tror jag menar, vilsen i studievärlden.

• Lola Jämtland

Undvik att bli barnskötare!
    Satsa istället på att bli fäörskollärare. En mycket bättre utbildning på sikt!

//barnskötare sen -94
  • ChicaDora

Ja, men om man börjar med en barnskötarutbildning, så kan man vidareutbilda sig till förskollärare medan man får anställning på dagis kanske..? Eller finns det direktkurser till förskollärare precis som för barnskötare, dvs 1-årskurser?

• Nilla81

Jag gick barnskötarutbildningen på distans i norrtälje nu hösten 2006 till våren 2007
    Har nu fått ett fast jobb nu på en förskola.

Jag hade bara mina 3 år i gymnasiet och kom in på utbildningen.

• Lola Jämtland
    ChicaDora skrev 2007-08-05 20:02:17 följande:
    Ja, men om man börjar med en barnskötarutbildning, så kan man vidareutbilda sig till förskollärare medan man får anställning på dagis kanske..? Eller finns det direktkurser till förskollärare precis som för barnskötare, dvs 1-årskurser?
    I södra Sverige kanske det är lätt att få en fast anställning som barnskötare men här uppe går inte det.
    Barnskötaryrket är på väg bort....

Du kan läsa till förskollärare på högskola, ca 3½ år.
    //Blir det nånsin våran tur.....
  • Nilla81

Det finns ju förskolelärare utbildningar men de ligger på lite flera år en bsk.

Går ju att plugga på distans fast man jobbar. Var det några i min klass som gjorde.

• ChicaDora

Jag känner bara att jag vill ändra inriktining. Det fanns inte bsk-utb. när jag valde till gymnasiet (bara på annan ort..) så jag valde en linje som mina kompisar valde. sen tog jag jobb där min mamma jobbade.. Har bytt affär +flyttat sedan dess, men nu känner jag att jag är tillbaka på ruta 1. att det är barn jag vill jobba med.. Sen om det är som fritidspedagog eller barnskötare eller kanske lågstadielärare, det ärjag lite osäker på. Men eftersom jag inte kan plugga på heltid på högskola kanske jag ska "nöja" mig med en 1årig utb. som barnskötare, och kanske satsa på att bli dagsbarnvårdare.. sen ta mig uppåt eller vidareutbilda mig.. Bara jag kan byta inriktning så är det ett stort steg på vägen för mig!

Svar på tråden Barnskötarutbildning i Stockholm..