• grisekno

Säger du "Pappa Långben" om harkrankar???

Vi diskuterade detta igår när jag o maken var hemma hos mina föräldrar.
    Både mina föräldrar och jag (göteborgare) har alltid kallat harkrankar för "Pappa Långben", och det vet jag många av mina kompisar som också sa när vi var små. Maken, som är smålänning, höll på att skratta ihjäl sig.

SKRIV GÄRNA VARIFRÅN I LANDET DU KOMMER!!

Ta mig som jag är, jag är ju bara en liten gris...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-06 18:34:53:
    Jag menar alltså INTE spindlarna, utan flygfäna:

www.bioresurs.uu.se/myller/stad/harkrank.htm
    Där är en harkrank
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Säger du "Pappa Långben" om harkrankar???
  • Emerald88

Jag sa det jämt när jag var liten. Trodde ju på fullaste allvar och dom små krypen hette långben. Men gör såklart inte det längre.

• MrsAndersson

Haha, nej, det gör jag inte och har aldrig hört talas om det heller.

Visserligen har vi som bor i Norrland roliga uttryck, men Pappa Långben var nåt nytt för mig.

Men hur gör ni då? Typ, igår kväll när jag skulle gå lägga mig så satt Pappa Långben på väggen, eller...

• Dino78

Nej, jag säger harkrank. Men jag vet att Pappa LÅngben är ett smeknamn på dom. Dock så är Pappa Långben för mig den svenska titeln på en film (Daddy LongLegs) så för mig är PappaLångben liksom Fred Astaire

jag är västmanlänning BTW.

DIF i själ och hjärta
  • Sebbes    mamma

kallar dom inte för pappa långben... men långben...
    bor i skåne...

• grisekno
    Emerald88 skrev 2007-08-05 21:21:10 följande:
    Jag sa det jämt när jag var liten. Trodde ju på fullaste allvar och dom små krypen hette långben. Men gör såklart inte det längre.
    Jag vet ju att det heter harkrank, och säger det ibland också...

Men det är så inrotat och kommer som ett ord - pappalångben... Men det låter ganska löjligt, kan jag hålla med om. Bara det att man säger EN pappa långben...
    Ta mig som jag är, jag är ju bara en liten gris...
  • mn73

Inte pappa Pappa Långben, bara Långben

• lokacitron

Nej ja kallar dem för jättemygg för att ja tycker de se ut som sådana. Hatar dessa insekter, de är fan värre än spindlar.

Fast om jag ska berätta att jag har haft en sådan i mitt rum, så säger jag harkrank.

Svar på tråden Säger du "Pappa Långben" om harkrankar???