• sommartorpet

50-års fest

Lite tid är det ju kvar innan det är dags men det känns som att det är dags att börja planera. Hjälp mig att spåna lite om vad man kan bjuda på att äta och dricka, att göra, lokal osv osv.

Förutsättningarna är följande:

Antal bjudna: 150-200
    Ålder: Baby - 80-åringar
    Årstid: Februari vilket ju innebär fest inomhus
    Budget: Vad som behövs men inom rimliga gränser

Saker hänger ju ihop lite också. Funderar på att bjuda på buffé med tema men då krävs att lokalen ger möjlighet att åtminstonde
    värma mat. Tar man catering känns det lite opersonligt kan jag tycka men är ju förstås smidigare.
    Ska man ha bordsplacering eller inte?
    Vin och öl till maten, men sen. Räcker det med whisky, congac och någon likör eller ska man även ha starksprit?

• Svar på tråden 50-års fest
  • Helena77

Att bjuda på:
    Tacobuffè(behövs ju endast micro till värmning)
    Potatissallad o rostbiff/skinka bröd o sallad
    Smörgåstårta
    Pajer tex taco,skink,kyckling mm bröd o sallad
    Plockmat tex potatissallad,rostbiff,spett med köttbullar o prinskorv till barnen,bröd,sallad,spett med god kyckling,paj,ägghalvor mm.

Efterrätt:
    Ost o kex
    Kladdkakor med grädde
    Päronhalvor o vaniljglass
    Mockarutor/Bullar
    Cheescake
    Rulltårtsbakelser(rulltårta i skivor,grädde uppepå o lite bär)
    Långpannetårtor med grädde,vaniljkräm o bär i

Snacks:Att ha i skålar framme efter desserten
    Chips
    Cashewnötter
    Salta pinnar
    Ostbollar
    Stor skål med godis(med papper på)i tex dajm,snickers,mars,marianne,dumle

Dricka:
    Läsk
    Folköl,starköl
    Vin(tetra är smidigt)
    Kaffe
    Baileys
    Lite annat dricka som groggvirke kan ju vara gott om man tycker att ekonomin tillåter det.

Ofta rinner ju tiden iväg när man äter,dricker och umgås men visst kan det va kul att hitta på nåt som tex frågesport.

• sommartorpet

Efterrätterna är tagna. Jag blir sugen bara av att läsa det. Även om de mesta är väldigt söta så kan ju de som inte vill ha så mycket socker välja ost och kex.
    Vad tror ni om att duka fram ett par olika bord med efterrätter. Ett med lite olika ostar, kex, päron, druvor
    Ett med lite olika kakor/tårtor som då kladdkaka, mockarutor, cheesecake, gräddtårta mm
    Ett med bara olika frukter och bär och så komplettera det med tillbehör som ex grädde och glass.

Potatissallad och skinka/rostbiff och smörgåstårta känns så vanligt bara. Jag skulle vilja bjuda på något annorlunda som man inte äter på alla andra kalas. Plockmat är ju bra men jag har svårt att komma på roliga grejer. Jag har gjort sånt förr på lite olika teman och italienskt skulle jag kanske kunna få ihop en gång till med några nya rätter.

Vin blir det förstås men absolut inte i tetrapak. Jag funderar på om man kan göra så att man serverar vin i flaskor till själva maten och sedan sätter fram några boxar i ställningar som folk själva ta av under resten av kvällen. Eller känn det för "low-budget" så man ska ha flaskor till allt?

Men inte räcker det väl med Bailys till kaffet? Det måste väl finnas iallafall whiskey och congac också. Eller är det bara min man som är whiskeyfantast?

• Qonos
    sommartorpet skrev 2007-08-10 23:56:56 följande:
    Eller är det bara min man som är whiskeyfantast?
    Nej det är många som gillar whisky till kaffet. vad för whisky är ju en fråga om kostnad. single malt whisky är lite dyrare, mycket godare. Men det finns även en del drickbara blended whisky. ett exempel är en som heter the grand bark, och den kostar inte så farligt mycket.
  • Qonos

sen om det kommer 150-200, så är där säkert någon som inte tål mjölk. och då är Bailys uteslutet att dricka för dessa personer

• sommartorpet

Singel malt blir det säkert om det ska vara whiskey. Själv avskyr jag det så valet av sorter där får jag överlämna till herrn i huset. Likör är värre eftersom ingen av oss dricker det normalt sätt, det känns oftast bara sött och sliskigt men jag vill ju ha något alternativ till de som varken dricker whiskey eller congac. Southern Comfort, kan det var ett alternativ att ha för de som inte kan/vill dricka Bailys. Eller Kaluha, men det är väl extremt sött, eller?

• laven

Kaluha är inte sötare än annan likör.

På mammas 50årskalas var det skaldjursbuffé och lax på västkusten. När hon fyllde 60 blev det mer fisk - lax och sjötunga.
    För pappas del var det stor buffé, fixad med catering.
    Catering är ju enklast, så slipper man jobba ihjäl sig innan kalaset.

Nu senast bjöds det öl och vin (och nån champangeskål till att börja med). Likör o.dyl. hoppades över, men det var ingen som klagade.

Till snacks och/eller nattamat kan man ta lite ölkorvar, oliver, fetaost och kex.

• Qonos
    sommartorpet skrev 2007-08-20 22:54:00 följande:
    Singel malt blir det säkert om det ska vara whiskey. Själv avskyr jag det så valet av sorter där får jag överlämna till herrn i huset. Likör är värre eftersom ingen av oss dricker det normalt sätt, det känns oftast bara sött och sliskigt men jag vill ju ha något alternativ till de som varken dricker whiskey eller congac. Southern Comfort, kan det var ett alternativ att ha för de som inte kan/vill dricka Bailys. Eller Kaluha, men det är väl extremt sött, eller?
    Bailys och Kaluha innehåller oxå mjölkgrejer, men finns det whisky & congac att välja på så tror jag det ordnar sig nog ändå. Dricker själv bara whisky och ibland fatlagrad rom, så jag vet inte riktigt vad man kan ha till annars. Men jag tror ju inte ni ska överarbeta det heller. whisky, congac och bailys är väl det vanligaste att det finnas att välja mellan.
  • laven

Kaluha innehåller inte mjölk. Däremot är det vanligt att det blandas med mjölk till t.ex. en White Russian. Men det är ju valfritt....

• sommartorpet

Black Russian har jag druckit men aldrig White Russian. Black Russian blandar jag 50/50 med Kaluha och vodka och fortfarande smakar det inte sprit. Det är därför jag fått för mig att enbart Kaluha måste vara extremt sött eftersom den kan spädas så mycket.

• Qonos
    laven skrev 2007-08-21 22:07:46 följande:
    Kaluha innehåller inte mjölk. Däremot är det vanligt att det blandas med mjölk till t.ex. en White Russian. Men det är ju valfritt....
    just ja det är väl en kaffe-likör?
Svar på tråden 50-års fest