• SandraS

Min bebis fot och ben blev blått och svullet...

I dag på förmiddagen så skrek våran 3-månaders bebis för fullt, vi trodde att han hade ont i magen då han bruka få det i bland.
    Vi var ganska stressade eftersom vi skulle i väg på namngivelse.
    Så han låg i vagnen och min make körde den fram och tillbaka och stoppade in tutten när den åkte ut...ja ni vet hur det är... Men när inget hjälpte så gjorde vi lite ersättning (fast han hade ätit för en stund sen) tänkte att han kanske var mer hungrig. När maken satt och matade Oliver som bara hade blöja så sa han; men titta på hans fot, foten och benet var alldeles svullet, blått och lite oranget, det såg jätte otäckt ut och vi skulle åka in till akuten, skulle bara ringa syrran och tala om att vi kommer senare.
    När jag hade ringt syrran så började svullnaden gå ner och han började då få normal färg, så jag ringde barn akuten men de visste inte vad det kunnde vara men sa att om det inte syns nått nu så är det ingen fara, vi skulle återkomma om det kom tillbaka. Men jag vill ändå veta vad det kan har berott på, vet juh inte hur länge han var blå heller (dåligt samvete)

Någon som varit med om desamma och vet vad det kan bero på?

• Svar på tråden Min bebis fot och ben blev blått och svullet...
  • Pysselgalningen

Jag anser att ni ska ta kontakt med eran barnläkare direkt och berätta vad som hänt. Jag själv tycker att det låter som att blodtillförseln stoppats på nått sätt, för det är det enda jag vet om som kan försvinna så snabbt.

Det är alltid bättre att vara FÖR nogrann med att kolla upp barns problem än att man bara låter det vara.

• Mori

Jag brukar hålla migifrån att ge råd... Men jag kände också lite så. Verkar lite konstigt om det blir blått bara sådär. Tänkte också på stoppad blodtillförsel det första jag gjorde. Och om bebisen inte haft tossingen i kläm måste det ju ha skett innifrån ( om det nu är blodstopp) Jag hade också kontaktat en läkare. Hoppas ni få rreda på vad det vra. Lycka till!

• anna68

Det hände med mitt äldsta barn också, benet blev alldeles blått. Jag trodde att han fått en blodpropp eller nåt och ringde till akuten i panik. De sa att det inte var helt ovanligt att det kunde bli så med små barn, troligtvis hade vi hållt honom så att blodtillförseln till benet kommit lite i kläm. Läskigt, men det gick över fort. Hoppas du mår lite bättre nu!

• SandraS

Han hade bara blöja så det kan juh inte vara nåt utanpå som satt åt, och så var han varm om benet sa maken om det hade varit blodtillförseln som stoppats så borde väll benet vara kallt???

Kan det varit en reaktion på nåt bett tro?

Ska jag ringa till bvc i morgon och se vad dom säger? Vet inte om de kan kolla vad det var när det inte syns nått längre? Men ska helt klart ringa fram åh se vad de säger.

• SandraS

anna68: Okej, ja det såg juh så himla läskigt ut, hoppas att det var det som Oliver hade.

• Pysselgalningen

Lite myt i det där om värme och stopp i blodtillförseln.

Testa själv att stoppa blodflödet i armen eller handen. Ofta händer det att man blir varm innan man blir kall.
    Jag har själv problem med "proppar" eller vad man ska säga. Jag känner en ruggigt ilande, isande smärta och blir varm och knallröd i det drabbade området.

För hade det varit ett bett skulle det synts längre än vad du beskriver.

• SandraS

Ja och jag vet juh inte om han skrek så för att han hade ont i benet eller om han hade ont i magen och det bara var ett sammanträffande, så benet kan juh varit blått ganska länge eller bara typ 2 minuter.

• SandraS

Nää, nu ska jag gå och lägga mig.
    Tack för era svar!
    Jag ska ringa bvc i morgon, jag skriver här och tala om hur det gick.

• SandraS

Jag ringde till Bvc men hon visste inte heller vad det var, kommer det igen så ska jag gå fram med en gång så att de får titta på det.

• Jenny N

Vår yngsta dotter blev ofta blå när hon var liten, ibland om benen men ofta även i ansiktet, var ständigt orolig och det kändes som vi var mer på sjukhuset än hemma, läkarna tog oss inte på allvar i början utan tyckte nog vi överdrev lite,för ofta försvann det blåa bara man masserade en stund, men en dag när vi var på akuten så blev Nea helt blå i hela ansiktet och läkarna blev helt stissiga. Då äntligen satte de igång en ordentlig utredning och det vissade sig att hennes blodomlopp var omoget och hon kunde inte alltid pumpa runt blodet ordentligt, vid 5-6 månader hade det växt ikapp och nu är hon världens piggaste 18 månaders.

Håller tummarna för att det bara var en engångs förteelse för eran del

Svar på tråden Min bebis fot och ben blev blått och svullet...