gravid och ont i vaden!!! (sendrag?)
får det nästan varannan natt. ibland sitter det i "träningsvärk" dagen efter. Är gravid i vecka 21. varför kommer det? kan det vara farligt, t ex blodpropp? tack!
får det nästan varannan natt. ibland sitter det i "träningsvärk" dagen efter. Är gravid i vecka 21. varför kommer det? kan det vara farligt, t ex blodpropp? tack!
Jag fick oxå sendrag var och varannan natt, vet inte varför, men jag brukade sätta ner foten mot golvet och trycka till, då gick det över .. =P
tack, men jag får så ont, så det inte går när jag vill trampa ner.
Jag hade också kramper i vaderna under period i graviditeten, jag gjorde som de flesta, ställde mig upp och tryckte foten hårt mot golvet. Annars kan du prova att ta spjärn mot gaveln på sängen eller nåt.
På growingpeople.se står det en hel del bra grejer om olika symptom som kan dyka upp under graviditeten, gå in och läs där!
Gällande kramp i benen står det såhär:
När man är gravid har man något lättare för att få muskelkramper. En del vaknar av kraftiga vadkramper under natten. Man vet inte vad som orskar kramp, en teori är att det finns ett samband mellan kramp och låga halter av kalcium. Trötthet och ansamling av vätska mot slutet av dagen kan också vara en orsak.
Jag brukar få hjälp av min man att spänna tillbaka muskeln, för det gör så fruktansvärt ont att det är svårt att göra själv. Sen är det skönt med lite massage på vaden så att den inte krampar så snart igen, brukar hjälpa mig i alla fall.
prova att dricka mer vatten på dagarn.
Trötta muskler krampar, om du står och går mycke försök få lite mer pauser.
Även magnesiumtillskott och mineralvatten (typ Schwepps) kan hjälpa. Sedan slipper jag nästan kramparna på nätterna om jag är duktig och använder stödstrumpor på dagarna. Håller med om att det gör galet ont att få dessa krampar, har dessutom börjat få såna på mer konstiga ställen. Tidigare har det bara varit i själva vadmuskeln men nu är det även vid sidan om.
För mig funkar det inte att trampa neråt, utan jag måste böja upp foten istället så att det släpper.
min barnmporska sa att man kan köpa något kosttillskott på apoteket om man tycker att mn har för besvärliga kramper på nätterna... Tror det var "tillval kvinna" eller nått liknande som ska hjälpa. Hör med din bm.
Krampen kommer ofta när man sträcker på sig (tån neråt), då drar muskeln ihop sig. För att bli av med det så för man tån åt andra hållet, upp mot kroppen och hälen neråt. Det kan bara göra så himla ont att man måste ha hjälp, tycker jag.
Jag missförstod tipset i en bok i början och kunde inte förstå vad de menade, jag tror att det bara handlar om språkförbistring. Upp eller ner och vilken fotdel, det är inte så lätt när man ska beskriva i text...
Ja det kan ju vara förvirrande när man ska beskriva i text. Kanske pratar alla om samma sak? Jag kanske missförstod min mamma också nu när jag tänker efter... Hon kanske menade ställa sig upp och trampa ner hälen och lyfta tårna, fast jag inte har fattat det. Måste fråga henne!
Kanske ni redan fått råd....men jag vet att man får ofta sendrag under gravviditet pga magnesium brist. Dvs. man kan köpa magnesium tillskott, har hjälpt för en del.
dra upp foten mot dig! alltså inte som att du ställer dej på tå, utan tvärtom, det går över på en gång!! hade samma problem, men sens min barnmorska visade mej hur man ska göra har jag sluppit detta problem, så fort ja känner att de e på gång så gör jag så