• filurar

Ska köpa ny mobil

Ja, katshing är bra. Klart billigast av alla jag har tittat på. Jag köpte nyligen en SonyEricson k810i där med comviq player-abbonemang. Telefonen kostade 895kr (då var det med portering i och för sig) och abbonemanget bundet (men ingen extraavgift) i 18 månader. Samma telefon+abbonemang får man på elgiganten betala 150kr förhöjd avgift på i 18 månader, d.v.s. där kostar den 2700kr. En viss skillnad jämfört med 895. Nyteckning var i och för sig en hel del dyrare.

Min erfarenhet av katshing är att de är lite som RyanAir, de kan ändra priserna från dag till dag, och helt plötsligt kan någon viss telefon med ett visst abbonemang vara jättebillig, så det lönar sig att surfa runt lite där, jämföra priser och räkna och hålla på.

• filurar

Svenskläraren kan uppenbarligen inte stava till abonnemang klockan sju på morgonen. Jag skyller på att jag har sommarlov.

• filurar

Jämförde lite snabbt meramobil med katshing och katshing var MYCKET billigare, och då valde jag ändå de produkter och abonnemang som meramobil hade som erbjudanden på förstasidan.

• filurar

K810i är mycket mobil för pengarna. Högpixlig kamera, mp3 och allt vad man kan vilja ha. Jag tycker att knapparna är lite knepiga att trycka på, men det beror kanske på vad man är van vid.

• filurar

Oj, ja då är det bara att rekommendera att jämföra.

• filurar

Jag tycker i och för sig att K810i är lite klumpig att hålla i också, kantig liksom. Så jag har en del bekvämlighetsinvändningar mot den, men funktionsmässigt är det väldigt bra.

• filurar

Det beror ju på. Ringer du för 199kr i månaden (jag gör det inte)? Dessutom får du ju tänka på att mobilerna (bara mobilerna, inte abonnemanget) kostar dig över 8000 kronor. Om du tycker att de är värda det så... eller vänta, du ringer alltså för 199 av de 349 kronorna? Då kostar mobilerna "bara" 3600kr, så länge du verkligen ringer för de 199.

• filurar

Behöver du två mobiler förresten, och är den andra mobilen knuten till något abonnemang, och vad ska du annars ha för abonnemang på den?

• filurar

Förresten, om du köper samma kombination av mobiler och abonnemang på katshing istället, så betalar du bara 2472kr istället för 3600, så du sparar över 1000kr. Gör det i så fall, om det är just de mobilerna du vill ha!

• filurar

Jag tycker ändå inte att det där erbjudandet var särskilt bra. W880i kan du få för inga pengar alls på katshing också och sedan betala varje månad (billigare än meramobil). Är det så att du absolut will ha W200i utan abonnemang? för om du köper båda mobilerna med abonnemang istället, så blir det ju betydligt billigare än paketerbjudandet på meramobil!

• filurar

T.ex. kan du få W200i gratis på katshing bara du binder dig en månad till Telenor 99kr (att ringa för) utan förhöjd månadsavgift.

Jag råder dig att alltid kolla runt om du hittar ett erbjudande som ser bra ut, för det är inte säkert att det är billigt bara för att det annonseras ut som supererbjudande.

• filurar

oops, 12 månader ska det vara, inte en månad

• filurar

O.k. Ska leta! Vet du hur mycket du brukar ringa per månad ungefär? Skickar du mycket sms? Vill du ha abonnemanget hos något särskilt bolag, eller tar du det som är billigast?

• filurar

Ett par frågor till: Kan du betala någonting nu (det blir billigare), eller vill du dela upp hela betalningn? Har du någon åsikt om hur länge du vill binda abonnemanget (det blir naturligtvis billigare att binda längre, men man kan ju vilja byta).

• filurar

En fråga till: Har du ett nummer som du vill portera (blir ibland billigare), och hos vilket bolag har du i så fall abonnemanget nu?

• filurar

Katshing är definitivt billigare än telia. Jag tycker att det är underligt att bolagen själva är så mycket dyrare, men det är de. Har jämfört bl.a. telia och tele2 med katsching, och katshing var klart billigast i samtliga fall.

• filurar

Måste iväg till apoteket nu (om det inte börjar ösregna, det åskar...), men jag ska kolla efter mobil åt dig när jag är tillbaka.

• filurar

Efter en snabb koll tycks du tjäna på meramobil, om du inte tar den där extramobilen, utan istället bara beställer en W880i. Då finns följande att välja mellan:

Telenor 199kr/månad (som du ringer och sms:ar för) + 50kr/månad i extraavgift, om du binder abonnemanget i 24 månader.

Telenor 299kr/månad (som du ringer och sms:ar för), ingen extraavgift/månad, om du binder abonnemanget i 24 månader.

Det är det billigaste jag hittade nu i alla fall (om du tror att du ringer för de summorna varje månad), men ibland ändrar de sina erbjudanden ganska ofta.

Svar på tråden Ska köpa ny mobil