• fillifjonka

Rädd

Jag är i v22 men är och har alltid varit oerhört nervös för min kommande förlossning. Det är första gången och jag vet inte hur jag ska förbereda mig mentalt??? Någon som kan tipsa mig.
    Har sagt till min barnmorska att jag är nervös.
    Snälla någon som kan hjälpa.

• Svar på tråden Rädd
  • Rude Billy

jag var jätterädd jag också.. försökte läsa så mycket som möjligt om förlossningens olika skeden och tänka mycket på förlossningen!
    Jag läste både om 'normala' förlossningar och sådana som inte gick så bra!
    Det kändes bäst för mig eftersom det då var lättare att förbereda sig entalt inför förlossningen.
    Så mitt råd är tänk mycket på förlossingen, prata om den och din rädsla. Det hjälpte mycket för mig!

'
  • Miasnuttan

Läs allt du kan tänkas komma över, prata med din bm, prata med andra föräldrar, prata i föräldragruppen som kommer längre fram, prata med oss här inne

Din bm är skyldig att ta dig på allvar. Kan inte hon hjälpa dig så kan hon ta kontakt med tex aurora som definitivt kan hjälpa dig!

Mamma till Axel o5o92o * Syskon i magen bf o7o83o
  • Ztampe

Vet hur nervös man kan vara innan första förlossningen men personalen brukar vara helt underbara.
    Tala bara om vad du är nervös för så hjälper dom dig.

Kan ge dig ett tips om en bra länk som du kan gå in på för att läsa om roliga grejer som andra upplevt under sina förlossningar.
    Kan kanske ta bort lite av din oro.
    Om inte annat så kan jag lova att du kommer få dig många goda skratt.

www.familjeliv.se/Forum-2-13/m23480094.html

• Ztampe

Länken jag skrev är en fortsättning på de andra då den sista stängs i morgon.
    Men det är bara att klicka på länkarna i TS så hittar du massor av bra berättelser.

• Maui

Jag har två boktips och den första är "Innan du föder" av Anna Wilsby. Det är en bok som dels handlar om att skapa sig positiva målbilder men som även tar upp avslappning och andningstekniker.

Den andra boken är "Att föda" av Gudrun Abascal, som bland annat beskriver hur en förlossning går till.

• Tigerwoman

Prata INTE om din rädsla med släkt, vänner och föräldrar! Du kommer bara att få höra det du redan "vet", dvs kvinnor har fött barn i aaaalla tider, kroppen styr själv, det är en pooooositiv smärta blaha, blaha, blaha. Begär från din BM att få komma till en Aurora-mottagning, där kan dom hjälpa dig att bearbeta rädslan. Om du är rädd på allvar ska du vända dig dit du kan få professionell hjälp för inget annat hjälper.

• FruSascha

Jag var också rädd inför min förlossning, men jag förberedde mig genom att läsa positiva förlossningsberättelser.

Jag kan såga att min förlossning inte blev alls så hemsk som jag föreställt mig den blev en riktig drömförlossning. Jag har den i min blogg.

Sen fakta är väl aldrig fel att läsa på, så man i varje skede vet vad som händer och varför det känns som det gör.

Det är en upplevelse för livet, du skapar ett minne som du aldrig kommer att glömma. Jag ler varje gång jag tänker tillbaka på min förlossning, även om det gjorde lite ont så är det bara en dag i ens liv.

• Sterna

Jag var livrädd inför min första förlossning, fick gå på aurorasamtal där vi "planerade" förlossnignen. "Om det här händer så löser vi det så här"
    Sen gick jag på kurs "Annas andning" med Anna Wilsby som är en superinspererande kvinna just när det gäller att föda barn och hon fick mig tryggare än någon annan genom sitt sätt att förbereda sig mentalt.
    Hennes bok "Innan du föder" och även medföljande cd-skiva om du inte har möjlighet att gå kursen.
    Gick även på Yoga för att "hitta" min kropp, lära känna den och hur jag kan slappna av effektivast för att på så vis även kunna hantera smärtan.

Svar på tråden Rädd