• anna apelsin

Magnetröntgen -> Narkos -> 1 år = risker?

Min lilla tjej ska magnetröntgas, under narkos.
    Hon är ett år gammal.

Vilka risker finns?

• Svar på tråden Magnetröntgen -> Narkos -> 1 år = risker?
  • susye

det finns alltid risker vid en narkos oavsett hur gammal man är

• susye

glömde detta: men i detta fall är det nog en lättnarkos för att hon ska ligga still under undersökningen o de har inte lika mycket risker

• SofiaD

Syftet med undersökningen uppväger nog riskerna skulle jag tro. Normalt sett ska det gå bra, narkospersonalen är duktiga och har bra koll!

♥♥♥Mina barn - mitt allt! Nu är han här!♥♥♥
  • anna apelsin

Jag är så fruktansvärt rädd och orolig så jag vet inte vad jag ska ta mig till...

• susye

anna apelsin skrev 2007-08-06 19:15:49 följande:

Jag är så fruktansvärt rädd och orolig så jag vet inte vad jag ska ta mig till...
    ja man är alltid det då det gäller ens barn men jag lovar dig att läkarna inte ordinerat denna undersökning utan anledning
  • AnneSophie
    SofiaD skrev 2007-08-06 19:14:18 följande:
    Syftet med undersökningen uppväger nog riskerna skulle jag tro. Normalt sett ska det gå bra, narkospersonalen är duktiga och har bra koll!

Instämmer med ovan.
    Det är duktig personal som tar hand om barns om ska sövas (och det är nog bara en lätt narkos).
    Tycker inte att du ska vara orolig, även om jag förstår att du är det.
    Jacob sövdes när han var 4 månader, och det var också oroligt. Vi fick tom byta sjukhus eftersom vårt ordinarie sjukhus inte hade kompetensen att söva små barn.

Det gick iallafall väldigt bra, vi fick vara hos honom på uppvak och han mådde som vanligt efteråt.

Lycka till!

Alla som säger 'Du kommer förstå när du blir äldre' har faktiskt rätt.
  • anna apelsin

susye
    Nej jag vet.. De ska undersöka ett kärlnystan som inte är farligt alls. De ska bara se hur djupt den sitter och hur det ser ut på insidan...

Finns det nån statistik eller liknande på risker vid narkos på små barn?

Jag tror alltid det värsta och är livrädd

• susye

anna apelsin skrev 2007-08-06 19:20:19 följande:

susyeNej jag vet.. De ska undersöka ett kärlnystan som inte är farligt alls. De ska bara se hur djupt den sitter och hur det ser ut på insidan...Finns det nån statistik eller liknande på risker vid narkos på små barn?Jag tror alltid det värsta och är livrädd
    ge dig inte in på att läsa statestik utan försök slappna av
  • AnneSophie
    anna apelsin skrev 2007-08-06 19:20:19 följande:
    susyeNej jag vet.. De ska undersöka ett kärlnystan som inte är farligt alls. De ska bara se hur djupt den sitter och hur det ser ut på insidan...Finns det nån statistik eller liknande på risker vid narkos på små barn?Jag tror alltid det värsta och är livrädd

Ah, om man kan se kärlnystanet på utsidan av kroppen så kan man kolla det med UL också. Det har vi gjort med Jacobs hemangiom (också ett slags kärlnystan).

Men fördelarna med magnetrötgen är ju att det blir så mycket mer detaljerat vilket ger fördelarna att 1) man ser exakt vad som pågår och 2) man behöver inte gissa OM man skulle behöva operera.
    Fördelarna överväger nackdelarna.

Narkos är som sagt alltid en risk, men det är så oavsett ålder. Endast proffs får söva barn, och barn som ska magnetröntgas brukar oftast bara få en lättare narkos för att kunna ligga still och sova.

• anna apelsin

AnneSophie

Dottern har också hemangiom.
    Det sitter som en liten "kula" innanför huden, på ögonbrynet.

Tack för era svar, det lugnade mig lite.

Tänkte bara fråga en sak till:
    Vet man om det finns några speciella riskfaktorer?
    Alltså om vissa människor har större risk än andra?

• susye

anna apelsin skrev 2007-08-06 19:30:31 följande:

AnneSophieDottern har också hemangiom.Det sitter som en liten "kula" innanför huden, på ögonbrynet.Tack för era svar, det lugnade mig lite.Tänkte bara fråga en sak till:Vet man om det finns några speciella riskfaktorer?Alltså om vissa människor har större risk än andra?
    personer med hjärt o lung problem har ökade risker vid narkos
  • AnneSophie
    anna apelsin skrev 2007-08-06 19:30:31 följande:
    AnneSophieDottern har också hemangiom.Det sitter som en liten "kula" innanför huden, på ögonbrynet.Tack för era svar, det lugnade mig lite.Tänkte bara fråga en sak till:Vet man om det finns några speciella riskfaktorer?Alltså om vissa människor har större risk än andra?
    När det gäller barn så har sjuka barn och prematurbarn en något förhöjd risk.
    Jacob är ju också prematur men fördelarna med sövningen var större än riskerna. Och det håller jag väl med om.

I ert fall, eftersom ett hemangiom kan växa och i ett sådant läge påverka synen, så är fördelarna oändligt mycket större än nackdelarna.

Jag tycker att du ska ringa den avdelning som ska utföra magnetröntgen och be att få prata med en narkosläkare om din oro.
  • amazonsvea

Jag förstår din oro. Första gången jag skulle söva något av mina barn så var jag otroligt rädd, och då var han ändå elva år. Men sen dess så har min pojk sövts många, många gånger i samband med undersökningar och operation. Jag känner också många barn som i cancervärlden blir sövda dagligen när de strålas ibland i 40 dagar i sträck, och även om det inte är bra att sövas och alltid innebär risker så skulle inte jag oroa mig som förr om min ettåring behövde sövas idag. De har alla försiktighetsåtgärder, de vet vad de gör, och det är säkert en lätt sövning som gäller. Jag vet att den sövning som tillämpas på ALB/Radiumhemmet vid strålning till och med görs utan intubering, dvs utan att de behöver sticka ner en slang i halsen. Narkosläkare är alltid närvarande och det hela sker under stor nogrannhet och bevakning.

Vad gäller risker så sövs ju barnen i cancervärlden väldigt ofta, vid många undersökningar osv. Många av dessa barn är i extremt dåligt fysiskt skick på alla sätt och vis. Jag har aldrig hört talas om att dessa barn hamnat i krisläge pga narkosen.

Men din oro är berättigad, och det viktigaste av allt är att du fått tillfälle att ställa alla dina frågor, oavsett vilka till kompetent personal som tagit sig tid. Sätt dig ner och fundera över din oro, skriv ner alla frågor du kan tänkas ha och tag upp dessa med personalen. Se till att någon annan person är med också som kan fylla i med frågor om du glömmer eller inte orkar ställa dem. Om du är trygg ökar sannolikheten att din dotter får en bra upplevelse av läkarvärlden.

Kramar om dig och hoppas att du får den information du behöver för att känna dig hyffsat trygg. Orolig är man alltid för ungarna.

/Amazonsvea, mamma till tre barn, varav den äldsta med hjärncancer under behandling.

• anna apelsin

amazonsvea

Tusen tack för dina ord!
    De värmde. Förstår att jag inte är annorlunda som reagerar så här.

Jag hoppas din äldsta mår bra , trots omständigheterna.

kramar

Svar på tråden Magnetröntgen -> Narkos -> 1 år = risker?