Magnetröntgen -> Narkos -> 1 år = risker?
Jag förstår din oro. Första gången jag skulle söva något av mina barn så var jag otroligt rädd, och då var han ändå elva år. Men sen dess så har min pojk sövts många, många gånger i samband med undersökningar och operation. Jag känner också många barn som i cancervärlden blir sövda dagligen när de strålas ibland i 40 dagar i sträck, och även om det inte är bra att sövas och alltid innebär risker så skulle inte jag oroa mig som förr om min ettåring behövde sövas idag. De har alla försiktighetsåtgärder, de vet vad de gör, och det är säkert en lätt sövning som gäller. Jag vet att den sövning som tillämpas på ALB/Radiumhemmet vid strålning till och med görs utan intubering, dvs utan att de behöver sticka ner en slang i halsen. Narkosläkare är alltid närvarande och det hela sker under stor nogrannhet och bevakning.
Vad gäller risker så sövs ju barnen i cancervärlden väldigt ofta, vid många undersökningar osv. Många av dessa barn är i extremt dåligt fysiskt skick på alla sätt och vis. Jag har aldrig hört talas om att dessa barn hamnat i krisläge pga narkosen.
Men din oro är berättigad, och det viktigaste av allt är att du fått tillfälle att ställa alla dina frågor, oavsett vilka till kompetent personal som tagit sig tid. Sätt dig ner och fundera över din oro, skriv ner alla frågor du kan tänkas ha och tag upp dessa med personalen. Se till att någon annan person är med också som kan fylla i med frågor om du glömmer eller inte orkar ställa dem. Om du är trygg ökar sannolikheten att din dotter får en bra upplevelse av läkarvärlden.
Kramar om dig och hoppas att du får den information du behöver för att känna dig hyffsat trygg. Orolig är man alltid för ungarna.
/Amazonsvea, mamma till tre barn, varav den äldsta med hjärncancer under behandling.