• Grannen

CORSODYL , snälla tandläkare el tandsköterska jag har en liten fråga.

Hej
    Jag ska använda Corsydol då jag har en visdomstand som spökar och den får inte bli infekterad el inflammerad nu eftersom jag ska transplanteras. Glömde att fråga tansläkaren om man ska skölja munnen efter att ha använt cremen eller om man ska låta den ligga kvar. Någon av er som vet?

Så tacksam för hjälp!

• Svar på tråden CORSODYL , snälla tandläkare el tandsköterska jag har en liten fråga.
  • Grannen

"Dosering om läkare eller tandläkare ej föreskrivit annat:
    Användes 1-2 gånger dagligen på samme sätt som en vanlig tandkräm. Ca 2 cm gel appliceras på tandborsten och borstning skall ske under minst 1 minut. Protesbärare med inflammation i munslemhinnan skall applicera gelen direkt på de såriga ytorna.
    Corsodyl användes efter tandborstning med tandkräm och inte innan. Munnen bör sköljas noggrant med vatten efter tandborstning. Annars kan rester av tandkrämen motverka effekten av klorhexidin. Missfärgning av tänderna kan uppstå men kan ofta motverkas genom att man använder Corsodyl t ex på kvällen och vanlig tandkräm på morgonen."

Men här står liksom i fass bara att man ska skölja nog innan man borstr med medlet så att tandkrämen inte förstör effekten.

Men tack iaf!

• Siili

Ja... Hoppas någon kan svara på det.

Jag har bara använt Corsodyl munskölj och har sköljt med vatten efteråt för att det smakar så äckligt. Men om man egentligen "får" det vet jag tyvärr inte.

• Siili

Fast när det gäller munsköljen så antar jag att man egentligen ska låta det ligga kvar.

• CarlHerman

Hej,jag är tandhygienist så jag har koll på corsodylgelen. Du ska inte skölja efteråt, låt det verka ett tag iallafall.
    Använd inte samma tandborste som till tandkrämen, tandkräm minskar effekten av corsodylgel. Ibland kan man ha corsodylgel på en bomullstops och massera dit kring tanden om man tycker det är lättare än med tandborste.
    Vänta ett tag efter du borstat tänderna innan du använder gelen.

• Grannen

Siili: Ja det är nog tanken!

Epic: Tack snälla för svaret, ska ta bomullstops. Min tandläkare rekomenderade det med.

• CarlHerman

Finns även en tandborste med endast ett litet vinklat knippe med strån, en variant heter TePe Compact Tuft, den brukar vara bra kring visdomständer, man kommer åt väldigt bra runtomkring med den. Borsta försiktigt med såna bara, dom är lite "hårda". En sådan kan vara bra t ex de perioder då det inte är så inflammerat kring tanden utan för att förebygga detta och hålla så rent som möjligt. Tror den borsten finns både på folktandvården och apoteket för nån tia eller så. Mkt bra till t ex visdomständer som bara kommit upp halvvägs.

• Grannen

Epik: använde en sådan borste lite väl flitigt...blev borstskador av det.

Svar på tråden CORSODYL , snälla tandläkare el tandsköterska jag har en liten fråga.