yrkeslegitimerad
Vad innebär det att vara yrkeslegitimerad? Sitter och söker arbete där man ska fylla i om man är yrkeslegitimerad eller inte.. Är utbildad lärare men har inte en aning om om jag är yrkeslegitimerad eller inte. känner mig super trög
Vad innebär det att vara yrkeslegitimerad? Sitter och söker arbete där man ska fylla i om man är yrkeslegitimerad eller inte.. Är utbildad lärare men har inte en aning om om jag är yrkeslegitimerad eller inte. känner mig super trög
Vi lärare har ingen legitimering än. Däremot så är man behörig (om man är klar med lärarutbildningen) eller icke-behörig (om man inte är det). Felformulerat i formuläret alltså.
TACK!! Dumt att dom har med ett sånt alternativ då ju, man känner sig som sagt ganska korkad när man inte vet
Vår behörighet är ju liksom motsvarigheten till en legitimation, så om du är behörig så är det väl bättre att kryssa i ja än nej, men framför allt så är frågan som sagt felformulerad.
Att vara behörig lärare är inte detsamma som att vara legitimerad. Är du legitimerad så vet du om det (vanligast är nog sjuksköterskor och läkare). Finns mer information på socialstyrelsens hemsida och kollar du där så ser du skillnaden.
Här är dom olika legitiomationer som finns förresten:
Apotekare
Arbetsterapeuter
Audionomer
Barnmorskor
Biomedicinska analytiker
Dietister
Kiropraktorer
Logopeder
Läkare
Naprapater
Optiker
Ortopedingenjörer
Psykologer
Psykoterapeuter
Receptarier
Röntgensjuksköterskor
Sjukgymnaster
Sjukhusfysiker
Sjuksköterskor
Tandhygienister
Tandläkare
Ja, så är det ju, men frågan kvarstår vad man ska fylla i om någon frågar om man är legitimerad lärare. Frågan är felställd, men ett nej skulle förmodligen tolkas som att man inte var behörig.
Om det är så skulle jag nog tveka, är frågan felställd är inte den som ställer den särskillt insatt och då blir jag nog tveksam till att jobba hos den arbetsgivaren. det lättaste är väl att höra efter vad som menas.
Jag tänker att det förmodligen är ett standardformulär, som används till flera olika yrken. Finns det utrymme för kommentarer så kan du ju förklara.
Då är du väl inte yrkeslegitimerad då. Fast verkar frågan snarare handla om huruvida du har ett yrke eller ej? Så då är det svårt.