• Anonym (trött)

Hur vet man om man har exempelvis ADHD?

Som barn var jag sprallig, utåtriktad och pratsam. Har alltid haft svårt med koncentrationen på sånt jag måste göra, läxor, städa etc. Har aldrig riktigt kunnat itta och se klart en hel film tex. Men däremot läsa, det har jag kunnat göra i timmar och glömt tiden helt! Det är ett stort intresse.

Nu som vuxen har jag stor svårigheter främst att komma igång med saker, ta initiativ och fixa. Det händer liksom ingenting. Här hemma är det så stökigt att man får vada fram oftast... Jag orkar liksom nte ta ta tag i det! Räkningar bli sällan betalda i tid, jag kommer mig inte för. Känner ständigt att "det där gör jag sedan". Har bakom mig högskoley
    utbildning på totlt 5 år och en genomförd examen, men har aldrig pluggat till tentor utan det är nog enbart för att jag har rätt lätt att lära.

Har mer och mer börjat fundera på om nåt är fel, eftersom jag inte klarar av att sköta hemmet ens. Har varit hos en läkare som konstaterade att jag inte verkar dprimerad, känner mig inte så heller. Bara fruktansvärt oorganiserad och initiativlös.

Läste runt lite nu på nätet och tyckte att så mycket stämmer på ADHD. Nån som kan lite, kanske har erfarenhet själv? Låter detta som exempelvis ADHD?

• Svar på tråden Hur vet man om man har exempelvis ADHD?
  • Anonym

jag har levt med en som har ADHD. det är vådsamma okontrollerade utbrott. ingen koll på tider och saker. har ofta ett intresse som man är bra på som tar mycket eller all tid. dom är duktiga på det dom gör men avslutar sällan saker. mycket saker i huvudet samtidigt och har egentligen inte koll på något. det behöver inte vara så att dom inte kan sitta stilla eller måste vara jätteaktiva för han blev till sist apatisk. men med tjejer är det lite anolundare.

vilket stjärtecken är du?

• Siriva

Jag kan tipsa om en bok du kanske kan ha nytta av. den heter "Nu förstår jag mig själv" av Pernille Dysthe. Den är självbiografisk och handlar om en framgångsrik norsk journalist som vid 40 års ålder upptäcker att hon har ADHD och att först då faller allt på plats, vad som varit svårt för hela sjukvårdsapparaten att hjälpa till med. Du kanske kan få tips från den boken.
    Jag vet att den finns på Adlibris och bokus men den kan nog beställas från bokhandeln också eller kanske direkt från förlaget. Jag tror förlaget heter Sivart Förlag.

Du kanske kan kontakta riksförbundet attention de sysslar bland annat med ADHD.

Hoppas att du får hjälp!

• miniminja

Jag har ADHD, blev diagnostiserad i vuxen ålder.

Som barn var jag överlugn, hade svårt att fatta sociala koder.

Som tonåring slog det över åt andra håller. Jag blev utåtagerande, kunde inte sitta still, satt under bänkar på lektiner för att lättare kunna koncentrera mig. Var usel på gympa och musik.

Har alltid älskat att läsa, men brukar hoppa över de tråkiga bitarna i böckerna :D

Har aldrig kunnat göra läxor, kan inte lära mig genom att LÄSA läxan, utan måste bli undervisad med synkat tal och skrift (läraren står och pratar samtidigt som han/hon skriver enr stödanteckningar på tavlan, som jag kan kopiera)

Har svårt att organisera hemarbete, tvätt kan bli liggande i veckor.

Är oorganiserad i tankeverksamheten (orkar tex inte strukturera upp det här inlägget till ngt begripligt)

Humörsvägningar, lättirriterad.

• Kajee

Här finns ett test du kan göra
    http://psychcentral.com/addquiz.htm
    men det bästa är att låta en läkare göra ett ordentligt test.
    Som lärare har jag arbetat med många ADHD barn. Symptomen kan skilja sig väldigt och "spreta" åt olika håll. Ibland finns det också annan problematik i bilden.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Anonym (trött)

Tack snälla för svaren. Har gjort testet och det visade på mild ADHD... Ska fundera mer. Tack igen, jätteglad att få höra om era erfarenheter.

• Anonym (ja med)

funderar åxå på om jag har det tycker att symton stämmer in på mig när jag gjorde testet så visade det Moderate ADHD, vad menas med det??

• Anonym (psyk)

Jag tror att man får ta fasta på det som står vid slutresultatet att "This is not a diagnosis tool". En person som är väldigt stressad t.ex. får nog också högt på det där testet, men om man misstänker ADHD och dessutom får högt på testet utan att vara ovanligt stressad, så kan det ju vara en hint om att man bör göra en vidare utredning.

• Anonym (psyk)

"Moderate" är väl steget över "Mild", alltså undefär medelmåttig eller moderat på svenska.

• Mistyday

Gjorde testen , bara för kul skull eftersom jag har diagnosen ADHD redan.. och den sa att jag hade adult ADHD =)

• miniminja
    Mistyday skrev 2007-08-06 21:46:57 följande:
    Gjorde testen , bara för kul skull eftersom jag har diagnosen ADHD redan.. och den sa att jag hade adult ADHD =)
    Gjorde också testet på skoj, fick också adult. Fast det visste jag ju redan :)
  • dålli

Jag har fått min adhd diagnos genom en utredning med läkare och psykolog,man kan alltså INTE göra test på nätet. För mig tog det ca 3 månader att utredas om jag minns rätt.

• Anonym (OJ)

Gjorde testet för skoj skull o det visade ADULT ADHD....hmmm Kanske ska uppsöka läkare???

• Anonym (psyk)
    dålli skrev 2007-08-06 22:17:05 följande:
    Jag har fått min adhd diagnos genom en utredning med läkare och psykolog,man kan alltså INTE göra test på nätet. För mig tog det ca 3 månader att utredas om jag minns rätt.
    Men det håller ju alla i tråden med om också.
  • Kristoffer04

Varför tar det sån tid och vad gör dom för undersökningar?
    Vad krävs för att man ska få göra en sådan undersökning?

dålli skrev 2007-08-06 22:17:05 följande:
  • Sannask

oups... gjorde testet.
    Verkar som att jag oxå borde göra en utredning...

• slas

är det inte när man konstant går och trallar på Anna Books "ABC"?

• HjärtePrinsen Filip06
    Hej min man har ADHD. han fick veta det i vuxen ålder. allt stämmer in på din beskrivning TS.

men han har en lugnande grad om man kan säga så. hans "problem" är

* Noga med hur det ser ut hemma alltid fint, kan inte ligga framme nått de blir rörit i hans huvud då.

* Han har svårt me att hitta nått jobb, eftersom han måste ha nått med ordning o reda veta VAD han SKA GÖRA. 

* Tycker mycket om att prata eller ibland bara vara helt själv

* Han ser inte andra utan väldigt självupptagen. förutom de han verkligen älskar. som mig o våran son.

* Blir stressad,uttråkad av att gå i stan eller bara vandra omkring han måste ha ett mål o sen hem

* Har ett intresse inte mycket mera. han älskar musik/film

* Klarar inte vara hemma hos nån alltför längre. blir stressad och måste hem

men jag älskar han så mycket, kan alldrig byta ut honom . nu är de så att han  har ett kromosom aviklese med 22Q11
    Fick reda på det samtidigt som våran son föddes. han har det. får väl se om min son får ADHD med.

Filip en riktig pratkvarn, väger 5700 och är 65cm och snart 10 månader=)mammas älskling!
Svar på tråden Hur vet man om man har exempelvis ADHD?