Vilken kattmat är det mest fett i??
.....................
.....................
Kattungemat, exempelvis babycat 34 eller kittens från Royal Canin.
okej....finns det nån bra burkmat då?
Jag tycker min hane har magrat lite men han äter verkligen som en häst!
Burkmat rekomenderas inte för katten mer än kanske som någon extra gott vid jul.
Burkmat innehåller mer vatten och är inte näringsrikt nog.
Även om torrfodret (från zoo-affärerna) är dyrare så är ofta de mer lönsamma i längden.
Jag köper själv Kittens 10 kg säck till min 7 åriga katt och det varar i 3-4 månader. Nu har han lagt på sig fint och så länge han inte blir överviktigt så tänker jag köra på det.
Det finns absolut ingen bra burkmat! Vatten är gratis i kranen!
Katter lagrar kolhydrater bättre än fett. Men det är en väldigt dålig proteinkälla för en så strikt köttätare.
Om du stryker katten med båda händer över revbenen, ska du tydligt kunna känna revbenen. Hängmage är inte fetma utan vattenreserv.
Om du fortfarande tycker att katten är mager rekommenderar jag att gå till veterinär och ta reda på varför katten magrar. (Kan vara parasit t ex.)
Är det inte så allvarligt så finns det i Royals foderserie ett foder som är specialanpassat för kräsna katter. Eller köp ett återhämtningsfoder hos veterinär.
OBS! Om katten varit utan mat en tid är det viktigt att inte ge mycket fett! Det kan vara livsfarligt eftersom de lagrar fettet runt hjärta o dyl då.
Mina katter får royals hair&skin....brukar även ge dom lite burkmat då och då för dom älskar verkligen det...iaf min hane!Han vräker i sig det på engång...så han har aptit!
Har du avmaskat katten?
hos veterinärer finns ett bra utbud, både torrfoder å burkmat..
Emjah
Du får självklart göra som du vill. Men för upplysnings skull så innehåller kitten mycket mer protein och en äldre katt brukar behöva mindre protein. Det finns två seniorfoder i Royal, den ena är kraftigare och skulle nog passa din katt. Din katt är på gränsen till senior. Kanske värt att prova?
Ja dom är avmaskade både 2 alldeles nyss!
Dom är 2 år båda 2 är dom senioer då??
Jag känner hanen ruggrad bra även kotorna vid svansen...revbenen känns inte så bra!men lårbenen och det känns bra....vet ju inte om han är underviktig heller....
Visst kan katter lessna på en sorts mat??
Det är Emjahs katt som är seniorer. Det sista inlägget var ett råd till henne.
Det är bara revbenen du ska gå efter. Din katt verkar mer överviktig än underviktig om du måste leta efter revbenen.
Det är nog ingen fara!
Min rekommendation är att fortsätta med det foder du ger. Ha en stor skål framme hela tiden, och känn efter revben om du undrar om de får i sig det de ska! Burkmat är bara negativt. Vill du ge något extra gott är det bättre att köpa slaktavfall.
Katter brukar inte ledsna på mat, snarare tvärtom. De har inget behov av variation.
nyter = byter
okej...för jag köpte en liten säck med indoor mat oxå...och den äter domhellre än hair&skin!
Nej, de lessnar inte. Det tar upp till 6 v för kattens kropp att läsa av fodret. Så när du tror de har lessnat äter de egentligen rätt mängd!
jag provade kattmat för digivande och dräktiga katter och mina har gått upp jätte bra på det
det man ska tänka på med hankatter och speciellt kastrerade hankatter är att man kan inte köpa vilket torrfoder som helst eftersom de har lätt för att få urinvägsinfektion och liknande så de man köper i vanlig affär duger inte alls men prata med dem på djur affären de brukar ha rätt bra råd
Lycka till